Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
02-10-2025 om 10:31

Afbeelding Kaarten en atlassen.
Zoek die dichtbevolkte stip die Nederland heet.
felija
02-10-2025 om 10:40
Waarom zend je alleen, Fleurtje? Kom je telkens met berichten/denkbeelden aan die je al 1000x eerder hebt gepost? Denk je dat we het dan ineens wel met je eens zijn?
Yumi
02-10-2025 om 11:28
Ja stemmen omdat je bij de groene bolletjes wilt staan, of een rood bolletje worden en de reden niet kunnen toelichten?
Politieke partijen vrezen 'bolletjesterreur' op laatste Kamerdag
Aan de bolletjes kun je niet zien om welke reden een partij tegenstemde. En dat is soms een probleem. Een partij kan het inhoudelijk oneens zijn, of de motie juridisch overbodig achten omdat het al in de wet staat, of de tekst 'symboolpolitiek' vinden.

De organisatie, die zich geregeld mengt in het publieke debat om Israël en Joodse belangen in Nederland te verdedigen, maakte een foto van de groene bolletjes en het ene rode CDA-bolletje en vroeg om opheldering.
Boswijk wees het CIDI op zijn stemverklaring en de zaak werd rechtgezet. Maar toen hadden duizenden mensen op X het plaatje al gezien.
majorette2005
02-10-2025 om 11:41
Yumi schreef op 02-10-2025 om 11:28:
Ja stemmen omdat je bij de groene bolletjes wilt staan, of een rood bolletje worden en de reden niet kunnen toelichten?
Aan de bolletjes kun je niet zien om welke reden een partij tegenstemde. En dat is soms een probleem. Een partij kan het inhoudelijk oneens zijn, of de motie juridisch overbodig achten omdat het al in de wet staat, of de tekst 'symboolpolitiek' vinden.
De organisatie, die zich geregeld mengt in het publieke debat om Israël en Joodse belangen in Nederland te verdedigen, maakte een foto van de groene bolletjes en het ene rode CDA-bolletje en vroeg om opheldering.
Boswijk wees het CIDI op zijn stemverklaring en de zaak werd rechtgezet. Maar toen hadden duizenden mensen op X het plaatje al gezien.
Goede uitleg, ook op dit forum is er wel eens met een bolletjesplaatje geschermd zonder een fatsoendelijke uitleg.
Yumi
02-10-2025 om 12:17
majorette2005 schreef op 02-10-2025 om 11:41:
[..]
Goede uitleg, ook op dit forum is er wel eens met een bolletjesplaatje geschermd zonder een fatsoendelijke uitleg.
Dat vond ik ook, het artikel geeft goed weer dat voor/tegen stemmen niet altijd zo zwart wit hoeft te zijn.
En niet alleen politieke partijen slaan elkaar met bolletjes om de oren, ook populaire Instagramaccounts als Check je stem en Politieke Jongeren maken plaatjes van de stemmingsuitslagen. Lastig in campagnetijd.
Fleurtje_5
02-10-2025 om 12:41
felija schreef op 02-10-2025 om 10:40:
Waarom zend je alleen, Fleurtje? Kom je telkens met berichten/denkbeelden aan die je al 1000x eerder hebt gepost? Denk je dat we het dan ineens wel met je eens zijn?
Heb je ze echt geteld? Zoja, dan neem de volgende keer een telraam.
Die berichten zijn reacties/antwoorden op JULLIE berichten die ook tig keren over hetzelfde gaan. Als je iets scheef blijft ZENDEN zal ik het steeds proberen recht te trekken.
Fleurtje_5
02-10-2025 om 13:05
ps. Telkens maar weer willen bouwen. Als men nou eens bestaande gebouwen of leegstaande winkels/panden/bedrijven nou eens gaan renoveren en de hoogte in bouwen in plaats van boeren uitkopen om op de mooie weilanden of vruchtbare akkers woningen te bouwen. En ook liever in landen die maar weinig dichtbevolkt zijn.
Want dit vind ik best verontrustend:
https://www.nu.nl/klimaat/6370909/dagelijks-verdwijnen-600-voetbalvelden-aan-natuur-en-landbouwgrond-in-europa.html?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl 1 okt 2025
Dagelijks verdwijnen 600 voetbalvelden aan natuur en landbouwgrond in Europa
Nicole123
02-10-2025 om 17:14
Fleurtje_5 schreef op 02-10-2025 om 10:27:
[..]
Schei toch uit. De woningnood is nou eenmaal een feit. Ze geven wel thuis.
[ingekort voor de leesbaarheid]
Dat de woningnood een feit is daar is geen discussie over, zowel hier als in de politiek. Daar is iedereen het over eens en benoemen dat het erg is lost er niets aan op.
Je 'ze geven wel thuis' snap ik niet zo goed. Waarom dan die post van jouw kant waar zo duidelijk in stond dat wat de PVV aan de woningnood wil doen geen oplossing is en zelfs averechts werkt? Of heb je zelf niet gelezen wat je gepost hebt?
Nicole123
02-10-2025 om 17:15
Yumi schreef op 02-10-2025 om 11:28:
Ik ben het met je eens, ik vind dit ook kwalijk. Goed van het CDA dst ze hier niet in meegaan.
Miraval
03-10-2025 om 18:12
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5531395/nog-steeds-47-miljard-open-aan-achterstallige-belastingen-bij
Ik weet niet of dit hier hoort, maar de politiek is hier eigenlijk wel schuldig aan. De situatie voor ondernemers tijdens corona, en dan met name de bedrijven die lang met lockdowns en maatregelen te maken hadden.
Achteraf gezien had dit veel beter geregeld moeten worden, hoe kun je nou de rente op die ontstane belastingschuld verhogen jaarlijks? Waarom niet gewoon rentevrij? En die NOW regeling, dat is sowieso krom dat dit deels terugbetaald moest worden omdat het toevallig belastingtechnisch met kwartaal en jaar zo uitkwam?
Ik hoop dat toekomstige regeringen hier bij herhaling echt anders naar gaan kijken.
Neweve
04-10-2025 om 08:46
Miraval schreef op 03-10-2025 om 18:12:
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5531395/nog-steeds-47-miljard-open-aan-achterstallige-belastingen-bij
Ik weet niet of dit hier hoort, maar de politiek is hier eigenlijk wel schuldig aan. De situatie voor ondernemers tijdens corona, en dan met name de bedrijven die lang met lockdowns en maatregelen te maken hadden.
Achteraf gezien had dit veel beter geregeld moeten worden, hoe kun je nou de rente op die ontstane belastingschuld verhogen jaarlijks? Waarom niet gewoon rentevrij? En die NOW regeling, dat is sowieso krom dat dit deels terugbetaald moest worden omdat het toevallig belastingtechnisch met kwartaal en jaar zo uitkwam?
Ik hoop dat toekomstige regeringen hier bij herhaling echt anders naar gaan kijken.
Blijkbaar is de overheid voor ondernemers net zo bot/rücksichtslos als het om schulden gaat als tegen de burger.
Ik ben het met je eens dat er voor iedereen gewoon een start rente moet gelden. Die iedere 5 jaar herzien wordt, 5 jaar lijkt me in veel gevallen een redelijke termijn om je schuld af te betalen. Misschien zelfs de rente over alle systemen gelijk trekken (lekker simpel), en dus het systeem van bijvoorbeeld de studieschuld volgen.
felija
04-10-2025 om 10:55
Migratie is niet hét probleem van de woningmarkt: 'Dat is onzin' https://www.nu.nl/economie/6371215/migratie-is-niet-het-probleem-van-de-woningmarkt-dat-is-onzin.html
De oorzaak van de woningnood is een combinatie van factoren, het is veel te populistisch gesteld dat asielmigratie daarvan de voornaamste oorzaak is, sterker nog: het is onzin.
Nicole123
04-10-2025 om 12:09
felija schreef op 04-10-2025 om 10:55:
Migratie is niet hét probleem van de woningmarkt: 'Dat is onzin' https://www.nu.nl/economie/6371215/migratie-is-niet-het-probleem-van-de-woningmarkt-dat-is-onzin.html
De oorzaak van de woningnood is een combinatie van factoren, het is veel te populistisch gesteld dat asielmigratie daarvan de voornaamste oorzaak is, sterker nog: het is onzin.
Het is vooral een gevalletje van als je iets maar vaak genoeg roept dan gaan mensen het vanzelf geloven. Er hoeft niets van waar te zijn, maar het blijft toch hangen. Waar rook is is vuur, denkt men dan. Vooral als het past in een visie waarbij je de schuld, verantwoordelijkheid en lasten lekker bij een ander kunt leggen.
Yumi
04-10-2025 om 13:08
De dronken oom doet het goed in de peilingen.... 30 zetels.
VVD op 13 dat vind ik jammer aangezien ik nog geen alternatief heb gevonden. Ik hoop dat Eelco Heinen gelijk heeft en alles nog op z'n kop gaat omdat 80% nog zweeft.
De PVV blijft in de nieuwste peiling van Maurice de Hond de grootste partij. Als er nu verkiezingen zouden zijn, zou de partij van Geert Wilders op dertig zetels uitkomen, zo onthult De Hond vrijdagavond in Café Kockelmann op NPO 2.
Nieuwe peiling Maurice de Hond: PVV stijgt, VVD zakt naar 13 zetels | WNL
Yumi
04-10-2025 om 13:18
Als ik naar de peiling in september van Verian kijk dan blijkt dat de PVV nog harder gaat met 34 zetels. GL/PvdA verliest 6 zetels in 2 maanden.
PVV loopt steeds verder uit, onzekerheid voor VVD
Het gat tussen GroenLinks-PvdA en PVV is afgelopen maand weer groter geworden. PVV blijft stabiel in de peiling met 34 zetels, GroenLinks-PvdA daarentegen verliest 6 zetels in twee maanden. De partij onder leiding van Frans Timmermans komt daarmee op 23 virtuele zetels, en deelt daarmee een tweede plek met het CDA.
Zetelpeiling - September 2025
(publicatiedatum 1 oktober)