Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Euphoria schreef op 30-12-2025 om 10:03:

[..]

Mij gaat het ook totaal niet om Piet an sich. Ik haakte daarop in vanwege het bericht voorafgaand.

Mij gaat het om tig voorbeelden waarbij wij aan de kant worden geschoven voor de belangen van nieuwkomers.

En wanneer we het zouden hebben over een situatie waarbij wij een stap zijwaarts doen, ok. Maar daar blijft het niet bij. En er wordt steeds meer verwacht en verlangd.

Dan nog blijf ik er bij dat dit van alle tijden is. 

Jij ziet het als nieuwkomers die daar schuldig aan zijn, ik zie dat als tijden die veranderen en verschillende dingen daarop van invloed zijn.

Vroeger veranderde er ook dingen, omdat bijvoorbeeld een bepaalde religie ineens de overhand had. Veranderingen door religie, nieuwkomers (of hoe je het ook wil noemen), politieke bewegingen is wat mij betreft van alle tijden en niet alleen van nu. 

Euphoria schreef op 30-12-2025 om 10:03:

[..]

Mij gaat het ook totaal niet om Piet an sich. Ik haakte daarop in vanwege het bericht voorafgaand.

Mij gaat het om tig voorbeelden waarbij wij aan de kant worden geschoven voor de belangen van nieuwkomers.

En wanneer we het zouden hebben over een situatie waarbij wij een stap zijwaarts doen, ok. Maar daar blijft het niet bij. En er wordt steeds meer verwacht en verlangd.

Ik vind het nogal (overdreven) dramatisch klinken; “wij” worden aan de kant geschoven voor de belangen van de nieuwkomers.

Het is maar net welke bril je op hebt. Zoals al eerder geschreven; tradities veranderen in de loop der jaren, altijd al zo geweest.

Wat wordt er precies meer verwacht en verlangt dan?

daarbij heeft onze landelijke regering vrijwel niets met wel of geen zwarte piet (en de meeste van dit soort zaken) te maken. Er is geen wet voor of tegen of gewijzigd. 
Als de regering wel een bepaalde manier van vieren of benoemen zou afdwingen, zou dat in veel gevallen nogal fascistische trekjes hebben, omdat dat in strijd is met de grondwet. 
Ik snap het sentiment en politieke partijen hebben vaak wel een standpunt (want: stemmers!) maar verder dan wat moties voor de bühne komt dit soort dingen doorgaans niet, want het is niet aan hen. 
Dit lijkt echt een hardnekkig misverstand. 

Zilver_gray schreef op 30-12-2025 om 10:12:

[..]

Ik vind het nogal (overdreven) dramatisch klinken; “wij” worden aan de kant geschoven voor de belangen van de nieuwkomers.

en in dit specifieke geval bestaan de “nieuwkomers” voor een groot gedeelte uit mensen met een Surinaamse of ABC-eiland achtergrond. Die mensen nieuwkomers noemen voelt voor mij een beetje raar. 

Zilver_gray schreef op 30-12-2025 om 10:12:

[..]

Het is maar net welke bril je op hebt. Zoals al eerder geschreven; tradities veranderen in de loop der jaren, altijd al zo geweest.

Wat wordt er precies meer verwacht en verlangt dan?

Inderdaad, heel slachtofferig ook. Alles negatief op het conto van 'de nieuwkomers' gooien, terwijl wij als Nederlanders gewoon veranderd zijn. Van de verzuiling (alles in hokjes) naar seculier (ontkerkelijking) en ieder voor zich. Waarbij tradities logischerwijs meeverschuiven. Maar nee, het ligt natuurlijk aan de buitenlanders. 

Miraval schreef op 24-12-2025 om 18:27:

[..]

Feit is wel dat er (ik meen hierboven gelezen) 2 kerstmarkten afgelast zijn omdat de kosten voor de beveiliging niet opgebracht konden worden. Feit is ook dat veel kerstmarkten dus beveiligd moeten worden. Dan ben ik daar misschien niet geweest, maar het is gewoon op het nieuws. Dat kan dan bij VI besproken zijn (wat overigens genuanceerder is vaak dan wat jij nu stelt, misschien wel rechts georiënteerd maar verre van fans van Wilders of Baudet bijvoorbeeld.)

Feit is ook dat cabaretiers wel grappen maken over katholieken, homo's, linkse of rechtse mensen, boeren, studenten maar de Islam durven velen zich niet (meer) aan te wagen. Ook dat is gewoon op het nieuws geweest. En een programma wat MENINGEN verkondigd en geen nieuwsfeiten, mag daar natuurlijk prima op inhaken. Net zoals JOOP van BNN/Vara dat gewoon kan plaatsen.

We kunnen het natuurlijk ook gewoon bagatelliseren natuurlijk, dat de dreiging heus niet zo groot is, dat het alleen onderbuikgevoelens zijn van mensen die ergens niet bij zijn geweest, maar als ik naar bijvoorbeeld Brussel zou zijn gegaan waar pal naast de entree van de kerstmarkt demonstranten staan met fakkels en vlaggen, dan voel ik mij ook niet 100% veilig, ook al zal er allemaal niks gebeuren. Datzelfde heb ik wanneer ik in de stad ben en de harde kern van een voetbalclub staat daar met fakkels en vuurwerk vlak voor het begin van een wedstrijd. Gebeurd wellicht allemaal niks, maar gevoelsmatig loop ik liever om dan.

Toen wij nog een Stafford hadden, gingen mensen oversteken als ze ons tegenkwamen. Beestje was de liefste hond van de hele wereld, maar op basis van andermans ervaringen en nieuwsberichten, zijn de meeste mensen bang voor zulke honden. En dat begreep ik helemaal, ook al was het een onderbuikgevoel van die mensen.

En mijn eigen waarnemingen zijn ook gekleurd op bepaalde zaken, ik heb ook (voor)oordelen door eerdere vervelende ervaringen. Daar mag je niet een hele groep voor aankijken, maar als het even kan loop ik in sommige gevallen liever een blokje om.

Recentelijk heb ik een hele nare en enge ervaring gehad waarbij de politie was betrokken. Als die dan tegen mij zeggen: "we mogen dit niet zeggen maar..." dan weet ik ook wel hoe de vork in de steel zit. En die nare ervaring heeft mij helaas gesterkt in mijn vooroordelen over de multiculturele samenleving.

Ik denk dat wij (algemeen de burgers van Nederland) geen feitelijke inzichten hebben over misdrijven, bedreigingen, afpersingen omdat in heel veel van die gevallen aangiftes geen zin hebben, of niet eens worden gedaan. Ook uit veiligheidsoverwegingen voor het slachtoffer. En dit vind ik dus echt een zeer groot probleem in Nederland, evenals onze wetgeving of juridisch systeem. En door deze persoonlijke ervaringen maar ook de feiten uit het nieuws, sta ik niet 100% positief tegen migratie en is mijn mening dat die echt veel strenger moet zijn/worden. En loop ik dus in sommige gevallen wel een blokje om. Dan maar een onderbuikgevoel wat niet terecht is, ik heb geen zin om een onderdeel van een nieuwsbericht te worden.

Aan dit bericht moest ik denken toen ik onderstaand video van Hans Teeuwen tegen kwam. 

https://youtu.be/CZcTUaIsAr0?si=Bsut6K-99L0OGU_f
Hans Teeuwen - Links geworden / islam - Echte Rancune

felija schreef op 30-12-2025 om 10:44:

[..]

Inderdaad, heel slachtofferig ook. Alles negatief op het conto van 'de nieuwkomers' gooien, terwijl wij als Nederlanders gewoon veranderd zijn. Van de verzuiling (alles in hokjes) naar seculier (ontkerkelijking) en ieder voor zich. Waarbij tradities logischerwijs meeverschuiven. Maar nee, het ligt natuurlijk aan de buitenlanders.

Ja, dat jij het als slachtofferrig en dramatisch bestempeld past inderdaad bij het beeld dat jij voortdurend schetst op dit forum. Het lijkt er op dat jij zelfs nog glimlachend en knielend dank je wel zult zeggen wanneer iemand een keutel op je bord legt.

@ Stardust; het blijven voor sommigen altijd “die buitenlanders”, daar valt niet tegenop te redeneren.

@Felija; dat zit heel diep; “we mogen ook niks meer/ ze pakken ons ook alles af”.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-12-2025 om 11:54 Topicstarter

Het voelt soms moeilijk doen om het moeilijk doen om eerlijk te zijn. Ik zie om me heen dat er volop kerst gevierd wordt, maar toch hebben zij ons alles afgepakt? Ook dit jaar stond er weer gewoon een kerstboom in de Tweede Kamer (al heeft die natuurlijk niets te maken met het oorspronkelijke kerstfeest, over veranderende tradities gesproken). 

Thora schreef op 29-12-2025 om 21:10:

[..]

En verder (dit is dan weer algemeen) werden de geopperde maatregelen i.v.m. de immigratiestroom steeds weer niet geaccepteerd door de linkerkant. Ook werd onder kabinet Rutte de energietransitie er doorheen gedrukt. Dat had ook wel wat minder gekund. Voor de natuur zorgen is niets mis mee maar om hier op deze speldenknop elektrisch rijden tot kotsens toe te promoten de snelheid op autowegen beperken en het benzine rijden beetje bij beetje onmogelijk maken levert geen donder op voor de Aarde. Ze wilden wel rechts zijn maar links voorkwam dat de meeste keren. Vandaar mijn mening dat het kabinet rechts was op papier maar in de realiteit niet.

Jij versimpelt het beleid van de kabinetten Rutte wel erg. Het is een veelgebruikt frame dat links alles tegenhield wat rechts tot stand had willen brengen (zelfs als links niet meeregeert krijgen ze nóg dat verwijt). In de kabinetten Rutte hebben de rechtse partijen zelf gewoon actief ingestemd met veel van het door jou genoemde beleid. Ook kun je hier niet spreken van 'links' als een soort homogeen blok. De besluiten kwamen doorgaans voort uit coalitieafspraken (dat is nu eenmaal hoe een parlementaire democratie werkt) en ook uit internationale verplichtingen en afspraken. 

Dat Nederland te klein is om een verschil te maken als het gaat om het klimaat is geen vaststaand feit, het gaat om keuzes. Ook hier heeft Nederland zich te houden aan internationale afspraken en rijkere landen hebben meer mogelijkheden en vervullen daarmee ook een voorbeeldfunctie. 

Ik kom hier regelmatig tegen dat klimaatmaatregelen, zoals de transitie naar duurzame energie en sanering van onze agrarische industrie linkse hobby's zouden zijn. Het zijn echter geen linkse hobby's. Er zijn genoeg rechtse economen die hier voor pleiten, zoals oud ASML-topman Peter Wennink.

Daglichtlamp schreef op 30-12-2025 om 11:54:

Het voelt soms moeilijk doen om het moeilijk doen om eerlijk te zijn. Ik zie om me heen dat er volop kerst gevierd wordt, maar toch hebben zij ons alles afgepakt? Ook dit jaar stond er weer gewoon een kerstboom in de Tweede Kamer (al heeft die natuurlijk niets te maken met het oorspronkelijke kerstfeest, over veranderende tradities gesproken).

Ja, ik stoor me hier ook aan. Kerst is elk jaar weer enorm aanwezig overal en toch voelen mensen zich benadeeld, omdat heel af en toe, hier en daar, wordt afgeweken van de standaard. Het voelt voor mij toch een beetje zoals de verstokte en boze vleeseters die op social media bij elke post van de Vegetarische Slager bijna in paniek aan het posten slaan dat 'die verfoeide woke lui alles proberen te verpesten en dat zij zelf heus wel vlees zullen blijven eten'. Alsof binnenkort de laatste biefstuk uit de supermarkt dreigt te verdwijnen. Al die onnodige verongelijktheid, ik vind het totaal uit proportie. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-12-2025 om 12:23 Topicstarter

Op die 100 kilometer op de snelweg moest ik nog reageren: dat doen we niet vanwege het klimaat, maar vanwege de belabberde luchtkwaliteit hier. Van verbetering van de luchtkwaliteit profiteren we allemaal heel direct. Dat doen we echt niet alleen voor de natuur, maar ook gewoon voor jou en mij. Datzelfde geldt voor elektrische auto's. Die milieuzones in steden zijn niet alleen om automobilisten te pesten, maar vooral om ervoor te zorgen dat wie woont in de stad net wat minder vieze lucht inademen. 

PensioNada schreef op 30-12-2025 om 12:16:

Ik kom hier regelmatig tegen dat klimaatmaatregelen, zoals de transitie naar duurzame energie en sanering van onze agrarische industrie linkse hobby's zouden zijn. Het zijn echter geen linkse hobby's. Er zijn genoeg rechtse economen die hier voor pleiten, zoals oud ASML-topman Peter Wennink.

En vergeet niet dat het klimaatbeleid van de afgelopen jaren is gevormd door rechts. Daarmee zijn de mensen met geld ("de elite") gestimuleerd om klimaatvriendelijk te doen, bv elektrische auto's of investeren in zonnepanelen of isolatie van je koophuis. Mensen in een huurhuis kregen hierdoor een grotere achterstand. 

Omdat klimaat geassocieerd wordt met links worden deze maatregelen ook geassocieerd met links. Maar het is dus rechts beleid. Een echt links klimaat beleid zou anders worden vormgegeven. 

Zorroo schreef op 30-12-2025 om 12:02:

[..]

Jij versimpelt het beleid van de kabinetten Rutte wel erg. Het is een veelgebruikt frame dat links alles tegenhield wat rechts tot stand had willen brengen (zelfs als links niet meeregeert krijgen ze nóg dat verwijt). In de kabinetten Rutte hebben de rechtse partijen zelf gewoon actief ingestemd met veel van het door jou genoemde beleid. Ook kun je hier niet spreken van 'links' als een soort homogeen blok. De besluiten kwamen doorgaans voort uit coalitieafspraken (dat is nu eenmaal hoe een parlementaire democratie werkt) en ook uit internationale verplichtingen en afspraken.

Dat Nederland te klein is om een verschil te maken als het gaat om het klimaat is geen vaststaand feit, het gaat om keuzes. Ook hier heeft Nederland zich te houden aan internationale afspraken en rijkere landen hebben meer mogelijkheden en vervullen daarmee ook een voorbeeldfunctie.

Conclusie: Het was geen rechts kabinet. Alleen op papier.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.