Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Miraval
31-12-2025 om 13:40
Door illegaliteit dus strafbaar te stellen kun je ongewenste vreemdelingen wel vast zetten denk ik. Het gaat veel verder dan "de mensen die illegalen helpen worden ook gestraft". Want aan de andere kant is illegaliteit zelf strafbaar en dus wel een gegronde reden om mensen vast te houden tot hun uitzetting. Als het land zelf dan niet mee wil werken, zal de persoon zelf zijn medewerking moeten verlenen of zijn leven spenderen in een detentiecentrum voor illegalen.
Radicaal? Ja misschien wel. Maar iemand die illegaal verblijft maar niet in aanraking komt met justitie zal niet zo snel op de radar verschijnen van de politie. Bega je een misdaad of misdrijf en je wordt gepakt, tja dan is de consequentie ook dat je vastgezet wordt tot uitzetting.
Dit zal wel zaken zoals bovengenoemd kunnen voorkomen en ook de indruk geven dat burgers door de politiek beschermd worden. Dat er maatregelen genomen worden en mensen daadwerkelijk worden vastgezet tot uitzetting.
Euphoria
31-12-2025 om 13:43
Miraval schreef op 31-12-2025 om 13:40:
Door illegaliteit dus strafbaar te stellen kun je ongewenste vreemdelingen wel vast zetten denk ik. Het gaat veel verder dan "de mensen die illegalen helpen worden ook gestraft". Want aan de andere kant is illegaliteit zelf strafbaar en dus wel een gegronde reden om mensen vast te houden tot hun uitzetting. Als het land zelf dan niet mee wil werken, zal de persoon zelf zijn medewerking moeten verlenen of zijn leven spenderen in een detentiecentrum voor illegalen.
Radicaal? Ja misschien wel. Maar iemand die illegaal verblijft maar niet in aanraking komt met justitie zal niet zo snel op de radar verschijnen van de politie. Bega je een misdaad of misdrijf en je wordt gepakt, tja dan is de consequentie ook dat je vastgezet wordt tot uitzetting.
Dit zal wel zaken zoals bovengenoemd kunnen voorkomen en ook de indruk geven dat burgers door de politiek beschermd worden. Dat er maatregelen genomen worden en mensen daadwerkelijk worden vastgezet tot uitzetting.
Wat mij betreft niet meer dan logisch.
maar ik denk te eenvoudig. Te populistisch wellicht.
Alice12
31-12-2025 om 13:46
Mick87 schreef op 31-12-2025 om 13:07:
[..]
Precies. Die zijn gericht. En als je illegaal vuurwerk aantreft kan je daar gericht en gemakkelijk tegen optreden. Bij een bus met illegalen zit dat wel heel anders.
Allemaal populisme. Ik moet trouwens wel grinniken om die tokkie wijk achter me. Met verkiezingen allemaal posters van hun führer Geert en teksten als grenzen dicht. En dan nu al dagen zelf illegaal vuurwerk lopen afknallen. Mede mogelijk gemaakt door diezelfde open grenzen. Mafkezen
Dus als het gericht is kan het wel? Ik wil graag gericht uitzetten van illegalen. Een bus met illegalen? Hoe komen ze in die bus dan?
Miraval
31-12-2025 om 13:54
https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5547302/duitsland-zet-syrier-uit-nederland-vrijwillig-vertrek
Uit het artikel;
Duitsland heeft voor het eerst sinds het uitbreken van de Syrische burgeroorlog in 2011 een veroordeelde Syriër uitgezet naar zijn thuisland. Het land wil op termijn ook Syriërs zonder verblijfsvergunning uitzetten. Nederland kiest voorlopig voor vrijwillig vertrek in ruil voor financiële steun.
Waarom kan Nederland dit na onderhandelingen wel voor elkaar krijgen en kiest Nederland voor vrijwillig vertrek MET financiele steun?
"We" willen toch een rem op migratie? Er is toch een rechts kabinet? Hoe komt het dan dat Nederland toch deze maatregel niet wil?
Daglichtlamp
31-12-2025 om 14:07
Behalve dan dat die wetswijziging helemaal niet nodig was, want ook onder de huidige wet kun je vreemdelingen al ongewenst verklaren en ze opsluiten als ze niet meewerken aan uitzetting.
Verder concludeer ik uit jouw twee voorbeelden dat de opsporingsdiensten prima werk doen als ze terroristen al weten te pakken voordat ze wapens en/of concrete plannen hebben.
Mick87
31-12-2025 om 14:16
Alice12 schreef op 31-12-2025 om 13:46:
[..]
Dus als het gericht is kan het wel? Ik wil graag gericht uitzetten van illegalen. Een bus met illegalen? Hoe komen ze in die bus dan?
Waar ik op doel is dat het veel gemakkelijker is illegaal vuurwerk te controleren. Zoals de forummer voor me al schreef. Het is niet te vergelijking.
Neemt niet weg dat ik voor het strafbaar stellen van illegaliteit ben. En strengere grenscontroles. Maar dat is minder eenvoudig dan controleren op illegaal vuurwerk.
Poezenmeisje
31-12-2025 om 14:24
Zo vaak als wij dit jaar (mede door de vakantie vlakbij de grens) de Duitse grens zijn overgegaan met auto, fiets of lopend. Nooit een controle gehad.
Vanwege de file zijn we afgelopen maandag omgeleid bij de grensovergang met Bad Nieuweschans. Ook geen controle. Geen vuurwerk gehaald, wel gewone boodschappen en tanken.
Vakantie op de grens met België (meermaals) geen controle.
De enige controle was in een Flixbus naar Duitsland, waarbij Britse toeristen flink aan de tand gevoeld werden en er niet eens een oog op ons paspoort geworpen werd.
Ik wil graag terug naar de controles zoals in de jaren '70, waarbij mijn buurmeisje en ik onze boevengezichten opzetten en toch nooit gearresteerd werden. Waarschijnlijk zagen onze moeders er te braaf uit.
Miraval
31-12-2025 om 14:34
Daglichtlamp schreef op 31-12-2025 om 14:07:
[..]
Behalve dan dat die wetswijziging helemaal niet nodig was, want ook onder de huidige wet kun je vreemdelingen al ongewenst verklaren en ze opsluiten als ze niet meewerken aan uitzetting.
Verder concludeer ik uit jouw twee voorbeelden dat de opsporingsdiensten prima werk doen als ze terroristen al weten te pakken voordat ze wapens en/of concrete plannen hebben.
Dat klopt alleen zoals het nu is is de maximale duur 18 maanden onder zeer strenge voorwaarden. Wanneer illegaliteit an sich al strafbaar is, wordt de procedure voor vreemdelingenbewaring wellicht makkelijker. Nu is het een laatste redmiddel, maar straks kan het eerder ingezet worden. Dan zouden herhaaldelijke (ernstige) misdrijven door ongewenste vreemdelingen wellicht een stuk minder worden.
PensioNada
31-12-2025 om 15:03
Je kan ze maar beperkt vastzetten. Ook als ze illegaal zijn. Het is volgens de regels van het EVRM niet tegestaan mensen eindeloos te interneren. We hebben nu ook al vreemdelingenbewaring voor de categorie mensen die je noemt. Maar ook dat houdt op een zeker moment op als geen land ze op wil nemen. Karate Bob, die in de jaren 70 drie mensen vermoordde in Amsterdam heeft tot zijn overlijden illegaal in Nederland gewoond.
Alice12
31-12-2025 om 15:09
PensioNada schreef op 31-12-2025 om 15:03:
[..]
Je kan ze maar beperkt vastzetten. Ook als ze illegaal zijn. Het is volgens de regels van het EVRM niet tegestaan mensen eindeloos te interneren. We hebben nu ook al vreemdelingenbewaring voor de categorie mensen die je noemt. Maar ook dat houdt op een zeker moment op als geen land ze op wil nemen. Karate Bob, die in de jaren 70 drie mensen vermoordde in Amsterdam heeft tot zijn overlijden illegaal in Nederland gewoond.
Je “ kan” van alles. Maar dan is het belangrijk om de wet te veranderen waar het wel toegestaan is om ze gewoon te weigeren of terug te sturen. Maar dan moeten alle partijen dat willen. Zolang we vooral sympathie voelen voor de illegalen hier in Nederland en minder voor al die meisjes en vrouwen die lastig gevallen worden zal er inderdaad niet veel mogelijk zijn in Nederland.
PensioNada
31-12-2025 om 16:30
Alice12 schreef op 31-12-2025 om 15:09:
[..]
Je “ kan” van alles. Maar dan is het belangrijk om de wet te veranderen waar het wel toegestaan is om ze gewoon te weigeren of terug te sturen. Maar dan moeten alle partijen dat willen.
Dan moet je uit het Vluchtelingenverdrag, het EVRM en waarschijnlijk ook de EU stappen. Wat mij betreft is het middel dan erger dan de kwaal. D66 en het CDA hadden in hun programma staan dat ze die internationale wetten willen aanpassen aan de ontwikkelingen van de afgelopen 70 jaar. Ik ben daar ook een voorstander van.
PensioNada
31-12-2025 om 16:32
Alice12 schreef op 31-12-2025 om 15:09:
[..]
Zolang we vooral sympathie voelen voor de illegalen hier in Nederland en minder voor al die meisjes en vrouwen die lastig gevallen worden zal er inderdaad niet veel mogelijk zijn in Nederland.
Hiermee suggereer je dat illegalen als groep verantwoordelijk zijn voor het lastig vallen van meisjes en vrouwen. Dat is gewoon weer zo'n radicaal rechtse frame.
Alice12
31-12-2025 om 17:25
PensioNada schreef op 31-12-2025 om 16:32:
[..]
Hiermee suggereer je dat illegalen als groep verantwoordelijk zijn voor het lastig vallen van meisjes en vrouwen. Dat is gewoon weer zo'n radicaal rechtse frame.
Nee hoor, dat lees jij erin. Illegaal zijn is sowieso strafbaar . In Duitsland is sinds de herinvoerde grenscontroles meer dan 53000 illegalen tegengehouden en meer dan 36000 terug gestuurd. Dat zijn cijfers van alleen de eerste 9 maanden. Dan zijn er ook nog eens bijna 2000 mensensmokkelaars gepakt. Voor 8000 van hen bleek er ook nog eens een arrestatiebevel te lopen.
Dus blijkbaar kan het wel, ondanks het vluchtelingenverdrag, het EVRM en de EU.
PensioNada
31-12-2025 om 19:08
Alice12 schreef op 31-12-2025 om 17:25:
[..]
Nee hoor, dat lees jij erin. Illegaal zijn is sowieso strafbaar . In Duitsland is sinds de herinvoerde grenscontroles meer dan 53000 illegalen tegengehouden en meer dan 36000 terug gestuurd. Dat zijn cijfers van alleen de eerste 9 maanden. Dan zijn er ook nog eens bijna 2000 mensensmokkelaars gepakt. Voor 8000 van hen bleek er ook nog eens een arrestatiebevel te lopen.
Dus blijkbaar kan het wel, ondanks het vluchtelingenverdrag, het EVRM en de EU.
Mensen waar tegen een arrestatiebevel uit staat, worden niet terug gestuurd, maar opgepakt. Die 36.000 zonder geldige papieren zullen geen asielzoekers geweest zijn, want iemand heeft recht om asiel aan te vragen en de Duitse rechter heeft dat bevestigd nadat twee asielzoekers bij de grens waren tegengehouden. Wel verwacht ik dat het aantal Dublin-klanten vermindert. Je vermindert de instroom van figuren zoals de man die Benjamin in Rotterdam bijna vermoord heeft en je zal smokkelroutes voor asielzoekers minder aantrekkelijk maken, maar de kosten zijn ook enorm, zowel van de grensbewaking zelf als van verloren uren voor mensen die aan de grens in de file moeten wachten.
In Nederland is de instroom van mensen die een eerste aanvraag doen ook verminderd.
Alice12
31-12-2025 om 19:36
Het zijn toch echt ongeautoriseerden die zijn opgepakt bij de grens en deze werden aan de grens afgewezen. Ze zijn het land niet ingekomen. En wat betreft de kosten: we betalen al zo achterlijk veel aan al die asielzoekers. Ik heb wel wat miljarden over om deze illegalen te weren bij de grens.