Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
PensioNada
31-12-2025 om 21:44
Alice12 schreef op 31-12-2025 om 19:36:
Het zijn toch echt ongeautoriseerden die zijn opgepakt bij de grens en deze werden aan de grens afgewezen. Ze zijn het land niet ingekomen. En wat betreft de kosten: we betalen al zo achterlijk veel aan al die asielzoekers. Ik heb wel wat miljarden over om deze illegalen te weren bij de grens.
Zo werkt het niet. Je kan blijven herhalen dat het wel zo werkt, maar het is niet waar. Een asielzoeker die bij de grens asiel aanvraagt moet in de asielprocedure worden opgenomen.
Alice12
01-01-2026 om 10:20
PensioNada schreef op 31-12-2025 om 21:44:
[..]
Zo werkt het niet. Je kan blijven herhalen dat het wel zo werkt, maar het is niet waar. Een asielzoeker die bij de grens asiel aanvraagt moet in de asielprocedure worden opgenomen.
We vallen in herhaling, maar in Duitsland werkt het toch echt wel zo. ( fijn 2026 trouwens)
Yumi
02-01-2026 om 12:40
Je vlucht om veilig te zijn en start hier je eigen oorlog. Sommige kunnen niet omgaan met culturele verschillen, dat blijkt wel...
In Syrië vechten verschillende bevolkingsgroepen tegen elkaar en hier gaan ze gewoon verder.
Doodgeschoten jongens (16 en 18) woonden in azc’s, mogelijk sprake van conflict tussen groepen jongeren
De tieners van 16 en 18 jaar die vannacht zijn doodgeschoten in Amsterdam Nieuw-West woonden allebei in een asielzoekerscentrum. De jongen van 16 woonde in Delft, die van 18 in Amsterdam. Mogelijk speelt een breder conflict op de achtergrond.
Een of meerdere verdachten van de schietpartij zijn op de vlucht geslagen. Een fors rechercheteam is nog op zoek naar de dader(s).
De politie bevestigt dat allebei de jongens in een asielzoekerscentrum woonden. Ingewijden melden dat de dodelijke schietpartij van vannacht mogelijk te maken heeft met een breder conflict tussen jongeren uit Syrië en Spaans sprekende jongeren met een Zuid-Amerikaanse achtergrond.
Datzelfde conflict zou aanleiding zijn geweest voor de steekpartij op het Mundus College, ook in Nieuw-West, waarbij op 19 december een 16-jarige Syrische leerling in zijn been werd gestoken. De politie wil nog niet zeggen of daarvoor harde aanwijzingen zijn.
Fleurtje_5
02-01-2026 om 12:43
Het is hier misschien niet de goeie plek. Maar misschien ook wel. Ik las vanochtend een hele goeie protest column van Leon Verdonschot In Dagblad De Limburger van 02-01-2026
En ik wil graag een klein stukje daaruit quoten:
Titel:
De onbeschrijflijk grote moed in Iran
................
................
Filmpjes
Net als bijna negen miljoen anderen volg ik op Instagram de Iraanse journaliste Masih Alinejad, die het land waar vrouwen niet mogen dansen en zingen in 2009 ontvluchtte. Sindsdien is ze vanuit het buitenland een doorgeefluik voor Iraanse activisten, waar social media vrijwel continu worden lamgelegd door de overheid. Dus sturen ze hun filmpjes massaal door naar Alinejad, die ze anoniem maakt en plaatst op haar Instagram. Iedereen die haar een filmpje stuurt, riskeert tien jaar gevangenis door de ideologie die Salman Rushdie in 2022 een oog kostte. Op het Instagram-account van Alinejad houdt ze ook de verklaringen van het regime bij, en voorziet die van duiding. Dus als het hoofd Operaties van de Revolutionaire Garde vertelt dat alle meisjes vanaf hun zevende een hajib moeten dragen in het land omdat dat nodig is voor het ‘behoud van kuisheid’, dan vertelt Alinejad hoe die kuisheid zich vertaalt in vernederingen op straat en verkrachtingen in detentiecentra.
Op haar account is momenteel dagelijks te zien hoe jonge vrouwen op foto’s hun middelvinger opsteken naar afbeeldingen van Khomeini, hoe jongeren zijn standbeeld omver halen, hoe ze blijven staan tegenover waterkanonnen. Hun moed is onbeschrijflijk groot, want de wreedheid van het regime is ziekmakend. Amnesty International heeft er vele rapporten over geschreven. Daarom verbaast het me zo dat ik nu geen acties van Amnesty zie, evenmin als van al die mensen die de afgelopen twee jaar zo ongelooflijk betrokken waren bij vrijheid en democratie in het Midden-Oosten, die Rode Lijn na Rode Lijn trokken.
Kansen
Welnu: geen lijn zal ooit zo rood uitpakken voor de steun aan internationale terreur als de val van de ayatollahs. De moedige vrijheidslievende mensen in Iran lijken nu een kans te hebben die in te luiden. De ultieme wens voor 2026: dat ze daarin eindelijk mogen slagen.
Poezenmeisje
02-01-2026 om 16:53
En de NOS blijft maar zeggen dat de protesten in Iran zijn vanwege de inflatie...
In elk geval vanmorgen nog.
Er circuleren videos dat de camera's van de zedenpolitie worden gesloopt, en van vrouwen zonder hoofddoek die traditionele dansen laten zien. Prachtig en heel moedig.
Poezenmeisje
02-01-2026 om 19:25
Er wordt geroepen om de terugkeer van (de zoon van) de sjah, Reza Pahlavi.
https://x.com/RonnyNaftaniel/status/2007143390224495044?t=0gJyIiEtewQQcvMbeQRyjQ&s=19
Mick87
02-01-2026 om 22:21
Poezenmeisje schreef op 02-01-2026 om 16:53:
En de NOS blijft maar zeggen dat de protesten in Iran zijn vanwege de inflatie...
In elk geval vanmorgen nog.
Er circuleren videos dat de camera's van de zedenpolitie worden gesloopt, en van vrouwen zonder hoofddoek die traditionele dansen laten zien. Prachtig en heel moedig.
Het regime in Iran gaat vallen. Daar ben ik van overtuigd. De bevolking is het zat. Ze kunnen hen niet langer onder de duim houden.
Mick87
02-01-2026 om 22:23
ik hou mijn hart vast voor de toekomst met Syrische bevolking hier in Nederland. We importeren best problemen als ik zo de recente nieuwsberichten lees.
Euphoria
03-01-2026 om 07:15
Mick87 schreef op 02-01-2026 om 22:23:
ik hou mijn hart vast voor de toekomst met Syrische bevolking hier in Nederland. We importeren best problemen als ik zo de recente nieuwsberichten lees.
Dat is niets nieuws toch!
Poezenmeisje
03-01-2026 om 09:06
De documentaire "Getekend Verzet" over de Egyptische cartooniste Doaa el Adl is niet meer terug te kijken?
Ze heeft prachtig werk gemaakt, dat evengoed over Iran gaat.
https://ntr.nl/NTR-Documentaires/137/detail/Het-Uur-van-de-Wolf-Getekend-Verzet/VPWON_1359036
PensioNada
03-01-2026 om 09:26
Poezenmeisje schreef op 03-01-2026 om 09:06:
De documentaire "Getekend Verzet" over de Egyptische cartooniste Doaa el Adl is niet meer terug te kijken?
Ze heeft prachtig werk gemaakt, dat evengoed over Iran gaat.
https://ntr.nl/NTR-Documentaires/137/detail/Het-Uur-van-de-Wolf-Getekend-Verzet/VPWON_1359036
Als je NPO Start Plus hebt, is hij wel terug te kijken.
Mick87
03-01-2026 om 12:38
PensioNada schreef op 03-01-2026 om 09:26:
[..]
Als je NPO Start Plus hebt, is hij wel terug te kijken.
Bedankt voor de tip. Ik heb npo plus
Poezenmeisje
04-01-2026 om 00:20
De weduwe van de laatste shah, Farah Diba, heeft nu ook gereageerd op de ontwikkelingen in Iran.
Een paar jaar geleden heb ik haar boek gelezen, ze was echt een sprookje binnen gewandeld als jonge bruid.
https://x.com/RonnyNaftaniel/status/2007213311192883322?t=pdNtQB6TK5SLDAncEuPggg&s=19