Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Trump, Musk en Amerikaanse politiek.

PensioNada schreef op 08-01-2026 om 15:02:

[..]

Ik heb het filmpje gezien en nog veel meer filmpjes die laten zien wat er aan vooraf ging. Mevrouw probeert met haar auto ICE-auto's tegen te houden door dwars op de weg te gaan staan en af en toe iets vooruit en achteruit te rijden. Dan komen die twee agenten met gezichtsbedekking, waarvan er 1 tegen haar schreeuwt dat ze uit haar auto moet stappen. Onderwijl is een derde agent om de auto heen gelopen en staat vanuit de bestuurder gezien nog net links voor de auto. Als de eerste ICE-agent aan het portier begint te rukken, geeft ze gas. Pas op het moment dat ze weer naar voren kijkt, zal ze die derde agent hebben gezien. Die neemt een stap naar rechts (voor de auto vandaan) en trekt zijn pistool. De bestuurster stuurt naar rechts (zie je aan de stand van de wielen). De agent schiet drie keer waarvan twee keer door het zijraam.

Er was dus niemand acuut in levensgevaar, waardoor het schieten totaal onnodig was.

Zilver_gray schreef op 08-01-2026 om 15:14:

[..]

Er was dus niemand acuut in levensgevaar, waardoor het schieten totaal onnodig was.

Dat is inderdaad mijn conclusie. Er is wel een discussie of de auto nog net wel of net niet de agent voor de auto raakt. Zijn benen staan in ieder geval naast de auto. Het kan natuurlijk dat zijn lijf geschampt is, maar niet zodanig dat het hem verhinderd heeft drie keer gericht te schieten. 

Ik zie net hier https://www.abc.net.au/news/2026-01-08/what-happened-in-minnesota-ice-shooting-abc-verify/106209188 dat de mevrouw haar auto weg stuurde  van de agent. Aan het begin wijzen die wielen nog naar links en op de 4e still wijzen ze vooruit. Er zijn andere stills, iets later dat de wielen naar rechts wijzen.

PensioNada schreef op 08-01-2026 om 15:21:

[..]

Dat is inderdaad mijn conclusie. Er is wel een discussie of de auto nog net wel of net niet de agent voor de auto raakt. Zijn benen staan in ieder geval naast de auto. Het kan natuurlijk dat zijn lijf geschampt is, maar niet zodanig dat het hem verhinderd heeft drie keer gericht te schieten.

Ik zie net hier https://www.abc.net.au/news/2026-01-08/what-happened-in-minnesota-ice-shooting-abc-verify/106209188 dat de mevrouw haar auto weg stuurde van de agent. Aan het begin wijzen die wielen nog naar links en op de 4e still wijzen ze vooruit. Er zijn andere stills, iets later dat de wielen naar rechts wijzen.

Die mevrouw (omstander) die zo schreeuwt raakt me, vreselijk beangstigend om getuige te zijn van zoiets.

Zilver_gray schreef op 08-01-2026 om 16:06:

[..]

Die mevrouw (omstander) die zo schreeuwt raakt me, vreselijk beangstigend om getuige te zijn van zoiets.

Ik ben ook altijd weer geschokt over het aantal reacties op nu.nl die het schieten van ICE helemaal OK vinden.

Zilver_gray schreef op 08-01-2026 om 14:21:

Ik weet niet wie inmiddels het filmpje gezien hebben, maar wat daar gebeurd is een grof schandaal.
Trump reageerde op sociale media ook op het incident in Minnaepolis. Volgens hem reed de vrouw bewust in op de agent. "Het lijkt erop dat hij handelde uit zelfverdediging", aldus de president.

https://nos.nl/artikel/2597313-ice-agent-schiet-vrouw-dood-in-minneapolis-burgemeester-woest

Ik heb het gezien.  Echt schandalig dat op haar is geschoten!  Heb je de reacties op FB gezien?  Ze was lesbisch/waarom was ze niet bij haar kind / wat deed ze zo ver van huis?     Sommigen vinden dat blijkbaar een reden iemand dan maar dood te schieten!

Het wordt met de dag gekker daar!  Ik las dat Trumpaanhangers er op aandringen dat hij de midterms uitstelt.  Mag dat zomaar ? Is dat grondwettelijk?

@PensioNada; verbijsterend hoe dit door sommigen goed gepraat/ normaal gevonden wordt!

@Amarna; nee ik heb geen FB, en zo te horen mis ik daar weer eens niks aan.

Trump is daar de boel aan het ophitsen alsof het een lieve lust is. Zal kijken of ik dat artikel kan vinden. Hij is onder en boven de wet.

Zilver_gray schreef op 08-01-2026 om 15:14:

[..]

Volgens de wet mogen er niet geschoten worden op voertuigen die vluchten als handhavers geen gevaar lopen. Die kerel schijnt Jonathan Ross te heten en schijnt eerder in Californië "meegesleurd" te zijn door een vluchtende auto. Je zou denken dat zo iemand dan niet voor een auto gaat staan, iets wat ook geleerd wordt in training. Maar ook zie je in de video in de link dat de vrouw hen "doorwuifde" zodat hij voor haar langs kon gaan. De eerste ICE auto doet dat wel, maar de 2e besloot dat niet te doen.

1. Firearms may not be discharged solely to disable moving vehicles. Specifically, firearms may not be discharged at a moving vehicle unless: (1) a person in the vehicle is threatening the officer or another person with deadly force by means other than the vehicle; or (2) the vehicle is operated in a manner that threatens to cause death or serious physical injury to the officer or others, and no other objectively reasonable means of defense appear to exist, which includes moving out of the path of the vehicle. Firearms may not be discharged from a moving vehicle except in exigent circumstances. In these situations, an officer must have an articulable reason for this use of deadly force.

https://www.instagram.com/p/DTOTV-GFDPO/

Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-01-2026 om 22:33:

[..]

Volgens de wet mogen er niet geschoten worden op voertuigen die vluchten als handhavers geen gevaar lopen. Die kerel schijnt Jonathan Ross te heten en schijnt eerder in Californië "meegesleurd" te zijn door een vluchtende auto. Je zou denken dat zo iemand dan niet voor een auto gaat staan, iets wat ook geleerd wordt in training. Maar ook zie je in de video in de link dat de vrouw hen "doorwuifde" zodat hij voor haar langs kon gaan. De eerste ICE auto doet dat wel, maar de 2e besloot dat niet te doen.

1. Firearms may not be discharged solely to disable moving vehicles. Specifically, firearms may not be discharged at a moving vehicle unless: (1) a person in the vehicle is threatening the officer or another person with deadly force by means other than the vehicle; or (2) the vehicle is operated in a manner that threatens to cause death or serious physical injury to the officer or others, and no other objectively reasonable means of defense appear to exist, which includes moving out of the path of the vehicle. Firearms may not be discharged from a moving vehicle except in exigent circumstances. In these situations, an officer must have an articulable reason for this use of deadly force.

https://www.instagram.com/p/DTOTV-GFDPO/

Een ander incident, ditmaal geen ICE, maar agenten van de grenspolitie 

https://nos.nl/artikel/2597465-grenspolitie-vs-schiet-twee-mensen-neer-in-portland-burgemeester-bekritiseert-optreden

Aanvulling;

Rudy Bouma, correspondent VS

De incidenten in Portland brengen het aantal mensen dat sinds het begin van de Trump-regeringsoperatie is beschoten door de immigratiedienst en de grenspolitie op zestien, blijkt uit cijfers van onderzoekscollectief The Trace.

Ook in Chicago vielen eerder slachtoffers. In september werd daar een man doodgeschoten; een maand later raakte een vrouw gewond. In beide gevallen stelden federale autoriteiten dat de betrokkenen een directe dreiging vormden en daarom in hun auto werden beschoten. Videobeelden schetsen echter een ander beeld. De aanklacht tegen de vrouw werd geseponeerd.

Daarmee tekent zich een patroon af: een groeiende kloof tussen de lezing van federale diensten en de beoordeling door lokale autoriteiten en rechters. Die discrepantie roept steeds vaker vragen op over de proportionaliteit en transparantie van het geweldsgebruik bij federale immigratie-operaties.

Het geweld door de overheid lijkt ook steeds meer te worden door de wetteloosheid in de VS. Trump heeft geen boodschap aan wetten als hij er zelf beter van kan worden of zijn image kan opvijzelen. Nu hij de Nobelprijs voor de Vrede niet heeft gekregen heeft het voor hem ook geen zin meer om zich beter voor te doen dan hij is. De ingediende resolutie heeft wel wat republikeinen over de streep getrokken. https://www.congress.gov/bill/119th-congress/senate-joint-resolution/98/text Of Trump zich eraan gaat houden is nog maar de vraag aangezien Groenland, Mexico, Cuba en Colombia op zijn lijstje staan. 

De FBI heeft de staat uitgesloten van het onderzoek naar de dood van Reneé Good. Dat zal een gevalletje onder het tapijt vegen worden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.