Huiskamer
Yumi
22-03-2026 om 11:26
Autoloze zondag lijkt me heerlijk!
Lijkt me heerlijk zo'n autoloze zondag, goed voor het milieu de portemonnee en de rust.
1973 liet zien dat iedereen al op zaterdag ging rijden, waardoor het niet zoveel deed met het benzineverbruik. Nu zijn we tegenwoordig meer met het milieu bezig dan in die tijd, dus ik hoop dat het nu wel effect heeft op het verbruik, zo niet dan geniet ik toch wel van de rust...
Het Internationaal Energieagentschap (IEA) waarschuwt voor de grootste energiecrisis ooit, en geeft het advies om thuis te werken en te reizen met het ov.
Peiling
Wil jij ook een autoloze zondag?
Maximaal 4 antwoorden.
Euphoria
01-04-2026 om 20:19
volledig thuis werken, daar zou ik voor tekenen. Dat scheelt vanzelf in beurs en voor klimaat. Echter uiteraard komen al deze dilemma’s enkel op konto van de burger.
Poezenmeisje
01-04-2026 om 21:08
Koekie1980 schreef op 01-04-2026 om 18:41:
[..]
Ik woon in een dorp met 400 inwoners, een lijnbus komt 2x in de ochtend en 2x in de avond, verder niets. Dichtbijzijnde supermarkt is 6 km. Dichtbijzijnde treinstation 12 km.
Mijn werk is 25 km verderop dus half uurtje met mn goedkope kleine benzine-auto . Gelukkig kan ik met n laptop en internet thuis werken maar zonder auto in een gat in Oost Brabant... onmogelijk! Gaat niet alleen om werk maar ook om vrienden bezoeken, sporten en andere uitjes.
Hetzelfde geldt voor grote delen van Groningen. Er wordt niet gek opgekeken als elk volwassen gezinslid (dus ook de kinderen) een eigen auto heeft.
Poezenmeisje
01-04-2026 om 21:12
Koekie1980 schreef op 01-04-2026 om 18:55:
[..]
Dat is toch niet te vergelijken? Singapore is 1 stad. Vergelijk dit met amsterdam of Utrecht, prima. Maar busvervoer en treinsporen regelen van t puntje van Groningen tot zuid Limburg... das een flinke klus.
Volgens mij rijden er treinen naar de uithoeken Eemshaven, Delfzijl, Harlingen en Valkenburg.
Helaas zijn die soms slecht te bereiken, lastig parkeren en als ik de opgestapelde fietsenbende bij 'mijn' station zie dan wil ik daar nog niet eens een oud barrel neerzetten.
Caroline80
02-04-2026 om 06:41
Waarom het ov niet tijdelijk gratis maken of in ieder geval een stuk goedkoper.
Happyapple
02-04-2026 om 07:16
CharlieB schreef op 01-04-2026 om 19:36:
[..]
Ik had eigenlijk méér weerstand verwacht. Niet omdat mensen niet één dag in de week de auto kunnen laten staan (ik lees hier ook dat de meeste mensen dat echt prima kunnen) maar wel omdat ze de vrijheid verliezen om op 1 dag van de week te gaan en staan waar ze willen. Ik vind dat best wel wat eigenlijk, en ook best wel makkelijk gebracht eerlijk gezegd. Terwijl je mensen buitenspel zet en je aan de tijdsbesteding van mensen komt. Families die niet meer bezocht kunnen worden, sporten die niet meer uitgevoerd kunnen worden, concerten die niet bezocht kunnen worden. Ik snap goed dat dat weerstand oplevert. Kan je je oude moeder niet bezoeken omdat het zondag is en jij je auto niet mag gebruiken waarmee je die week 1x naar je werk bent gereden en verder thuis staat, terwijl je buurman 6x in de week 200 km per dag rijdt maar toevallig niet op zondag. Bij wijze van.
Nou dit inderdaad. Op zondag is mijn man vrij (en op zaterdag werkt hij) en dan willen we toch ook wel eens wat gaan doen waar je met de auto heen 'moet' / wil. Ik word ook gewoon niet graag beperkt in mijn vrijheden. Ik heb de auto niet perse elke dag nodig, maar ik kies wel graag zelf wanneer wel en wanneer niet.
Bakblik
02-04-2026 om 07:21
CharlieB schreef op 01-04-2026 om 19:36:
[..]
Ik had eigenlijk méér weerstand verwacht. Niet omdat mensen niet één dag in de week de auto kunnen laten staan (ik lees hier ook dat de meeste mensen dat echt prima kunnen) maar wel omdat ze de vrijheid verliezen om op 1 dag van de week te gaan en staan waar ze willen. Ik vind dat best wel wat eigenlijk, en ook best wel makkelijk gebracht eerlijk gezegd. Terwijl je mensen buitenspel zet en je aan de tijdsbesteding van mensen komt. Families die niet meer bezocht kunnen worden, sporten die niet meer uitgevoerd kunnen worden, concerten die niet bezocht kunnen worden. Ik snap goed dat dat weerstand oplevert. Kan je je oude moeder niet bezoeken omdat het zondag is en jij je auto niet mag gebruiken waarmee je die week 1x naar je werk bent gereden en verder thuis staat, terwijl je buurman 6x in de week 200 km per dag rijdt maar toevallig niet op zondag. Bij wijze van.
Nou dit! De auto komt hier soms met dan 2 werken niet van zijn parkeerplaats dus dan wij ik al mee aan minder verbruik van benzine. Dan zou ik niet op zondag naar mijn zus mogen op 150 km afstand in het weekend terwijl de buurman 4 dagen in de week heb en weer rijst nare Rotterdam.
Poezenmeisje
02-04-2026 om 07:46
Caroline80 schreef op 02-04-2026 om 06:41:
Waarom het ov niet tijdelijk gratis maken of in ieder geval een stuk goedkoper.
Dan trekt het mij nog steeds niet om drieëneenhalf uur onderweg te zijn voor een ritje van ongeveer 50 autokilometers.
Ook nog terug, zeven uur in een hobbelende bus...
Miepjecody
02-04-2026 om 08:14
Wat mensen over het hoofd zien als er meer ov moet zijn. Wie wil die banen nog met al die agressie tegenwoordig
En sowieso waar denk je überhaupt mensen vandaan te halen?
Poezenmeisje
02-04-2026 om 09:27
Van mijn huis in Noordgroningen naar de camping in Noord-Brabant was vijfeneenhalf uur bus + trein. En toen was ik er nog niet eens, mijn man haalde me op van het treistation (half uur met de auto) anders kwam er nog anderhalf uur bij op (en dan nog twee kilometer lopen).
Het OV is echt fantastisch...
lientje69
02-04-2026 om 09:57
Koekie1980 schreef op 01-04-2026 om 18:41:
[..]
Ik woon in een dorp met 400 inwoners, een lijnbus komt 2x in de ochtend en 2x in de avond, verder niets. Dichtbijzijnde supermarkt is 6 km. Dichtbijzijnde treinstation 12 km.
Mijn werk is 25 km verderop dus half uurtje met mn goedkope kleine benzine-auto . Gelukkig kan ik met n laptop en internet thuis werken maar zonder auto in een gat in Oost Brabant... onmogelijk! Gaat niet alleen om werk maar ook om vrienden bezoeken, sporten en andere uitjes.
Koo van Noord-Holland in de polders idem. Dochter werkt 50 km verderop in de zorg en doet daar met de auto 50 minuten over. Met OV , als er al iets rijdt zo'n 2,5 uur enkele reis. Dan is de keuze makkelijk.