Huiskamer
Auwereel
26-06-2026 om 08:38
Ik was vanmorgen al vroeg uit de veren, dochter en haar vriend uitzwaaien die vandaag op vakantie gaan. Ik hoop dat het een beetje gaat, die wandelvakantie, de plaats waar ze heengaan wordt veep onweer voorspeld... En dat ze er überhaupt komen zonder aan het asfalt te blijven kleven.
Omdat ik vroeg op was, was ik om kwart over zeven buiten voor een wandeling. Het was heel lekker buiten, jammer dat het niet zo blijft.
Het was typisch zo'n moment dat ik het jammer vind dat ik geen hond heb die me dwingt vroeg te wandelen. Maar daar staan heel wat momenten tegenover dat ik denk, blij dat ik geen hond heb die ik moet wandelen. Later vandaag bijvoorbeeld...
Edit: beneden 26 graden in de woonkamer. 27 op de slaapverdieping, dat is 3 graden lager dan gisterenavond. Dus het dooiwaaien is goed gelukt vannacht.
Jujubee
26-06-2026 om 08:56
Mick87 schreef op 25-06-2026 om 22:07:
Hoe zien jullie de toekomst in met de klimaatverandering? Dit soort extremen gaan alleen maar toenemen. Onze woningbouw is er niet op berekend. Hoe gaan we dat in de toekomst doen ? Meer airco? Andere bouwstijlen?
Ik verwacht dat vaste airco's veel populairder gaan worden, maar ik vrees dat de bouwstijl er niet op aangepast zal worden. Als je in Spanje bent, zie je overal slimme manieren om de hitte buiten te houden. In Sevilla zag ik zelfs doeken die over ramen hingen, als een soort tapijt. Super slim vond ik dat. Bij mij, op de derde verdieping, is dat lastig. Mijn ramen gaan naar binnen open en ik kan niet aan de buitenkant komen. Ik zou rolluiken kunnen nemen, maar waar betaal ik dat van? En hoe krijg ik dat geïnstalleerd? Een zonnescherm zou ik al fijn vinden. Ik heb de hele dag de zon en zit onder een plat dak, dus het is hier echt flink heet nu. In Spanje zet men gewoon de airco aan en kan je prima functioneren. We zullen helaas moeten accepteren dat dit extreme weer het nieuwe normaal is. Klimaatverandering kunnen we niet meer tegenhouden. Dus het enige wat we kunnen doen is ons erop instellen, huizen aanpassen, airco nemen en het uitzingen, vrees ik.
BlairW
Mick87 schreef op 25-06-2026 om 22:07:
Hoe zien jullie de toekomst in met de klimaatverandering? Dit soort extremen gaan alleen maar toenemen. Onze woningbouw is er niet op berekend. Hoe gaan we dat in de toekomst doen ? Meer airco? Andere bouwstijlen?
Wij hebben al airco, maar hebben ook onze gevels laten isoleren. We hebben een hoekhuis en dus 1 grote zijmuur die in de winter heel veel kou af gaf naar binnen toe en in de zomer juist veel warmte. Dat is een heel stuk verbeterd sinds het geïsoleerd is. En ik ben zelf wel ook echt voorstander van de airco, ook om mee te verwarmen in de winter.
Dolfje
27 graden in de woonkamer, met de ventilator aan nu nog goed te doen. Ga zo eerst ff boodschappen doen want de picnic bestelling van vanmiddag is geannuleerd.
Jujubee
26-06-2026 om 08:58
Pooh-Bear schreef op 26-06-2026 om 08:12:
[..]
Ik weet niet verstandig maar ik ga denk ik toch de fiets maar pakken. Ik begin om 9 uur. Dat lukt nog prima daarna om 11 uur naar de 2e cliënt maar dat is maar 2 minuten fietsen. Alleen om 13.30 moet ik dan naar huis fietsen maar dat ga ik rustig aan doen.
Vanmorgen overigens een uur eerder opgestaan zodat ik mijn deuren nog even tegenover elkaar open kan zetten. Zit nu nog even in de tuin daar is het nu 25 graden.
binnen is het helaas maar 1 graad gezakt. Op mijn slaapkamer was het vannacht 30 graden. Raam stond open maar kon niet wijd vanwege mijn katten.
Pff, jij had het helemaal heet vannacht. Sterkte vandaag op je werk.
@ Auwereel, heel herkenbaar. Ik ben ook blij dat ik mijn leenhond niet krijg vandaag. Hij blijft lekker thuis. Met dit weer is het geen pretje om met de hond naar buiten te moeten. Voor de hond ook niet. Mijn hond zwemt alleen maar met dit weer.
BlairW
26-06-2026 om 08:59
Jujubee schreef op 26-06-2026 om 08:56:
[..]
Ik verwacht dat vaste airco's veel populairder gaan worden, maar ik vrees dat de bouwstijl er niet op aangepast zal worden. Als je in Spanje bent, zie je overal slimme manieren om de hitte buiten te houden. In Sevilla zag ik zelfs doeken die over ramen hingen, als een soort tapijt. Super slim vond ik dat. Bij mij, op de derde verdieping, is dat lastig. Mijn ramen gaan naar binnen open en ik kan niet aan de buitenkant komen. Ik zou rolluiken kunnen nemen, maar waar betaal ik dat van? En hoe krijg ik dat geïnstalleerd? Een zonnescherm zou ik al fijn vinden. Ik heb de hele dag de zon en zit onder een plat dak, dus het is hier echt flink heet nu. In Spanje zet men gewoon de airco aan en kan je prima functioneren. We zullen helaas moeten accepteren dat dit extreme weer het nieuwe normaal is. Klimaatverandering kunnen we niet meer tegenhouden. Dus het enige wat we kunnen doen is ons erop instellen, huizen aanpassen, airco nemen en het uitzingen, vrees ik.
Rolluiken installeren op hoogte is geen probleem. Doen ze of met een hoogwerker of van binnen uit. Ze hebben bij mijn ouders op 3 hoog ook screens geïnstalleerd laatst. Die installateurs zijn niet voor 1 gat te vangen, dus over dat probleem zou ik me geen zorgen maken 😊
Jujubee
26-06-2026 om 09:02
BlairW schreef op 26-06-2026 om 08:59:
[..]
Rolluiken installeren op hoogte is geen probleem. Doen ze of met een hoogwerker of van binnen uit. Ze hebben bij mijn ouders op 3 hoog ook screens geïnstalleerd laatst. Die installateurs zijn niet voor 1 gat te vangen, dus over dat probleem zou ik me geen zorgen maken 😊
Ik heb een huurhuis, dus ik weet ook niet of dat mag/kan. Maar sowieso: waar betaal ik het van? Een vaste airco zou ik heel graag willen, maar dat kan ik echt niet betalen, helaas.
duet
26-06-2026 om 14:04
Buiten is het nu 40 graden. Binnen zonder airco maar met ventilator 26 graden. Boven is het een stuk warmer, dus ik blijf vandaag op de bank zitten.
lientje69
26-06-2026 om 14:25
37 buiten en in huis nu nog 25.5. Dat gaat waarschijnlijk nog naar 27.5.
Ik ben doodziek vandaag dus ben niet heel happy. Komende dagen hier ook nog vrij warm. Pas vanaf maandag/ dinsdag richting de 25 graden. Normaal vind ik het niet zo erg maar nu ik niks binnenhou bijna wordt ik er niet blij van. Las dat warmte bij NAH ook kan overprikkelen dus ben zomaar bang dst dat het is. Tot nu toe de week vrij aardig door gekomen.
Jujubee
26-06-2026 om 14:43
In huis nu 28,3. Buiten 35 graden. Ik vond het gek genoeg nog best te doen buiten. Ik spoor blijkbaar niet. Het windje hielp wel.
Auwereel
26-06-2026 om 16:29
Buiten 36, binnen 31 op de bovenverdieping waar ik zit te werken, beneden 26. Hoewel het zou kunnen dat het net wat koeler is realiseer ik me net, want de thermometer is onderdeel van een klok die tegen een buitenmuur hangt.
Ik heb de keuze tussen wat koeler werken met één klein scherm, wat met mijn werkzaamheden een heel gepiel is, of warm werken met een ventilator en twee schermen.
Ik hydrateer goed, maar loop nu om de haverklap naar de wc. Wat heeft hydrateren voor zin als alles er weer even snel uitloopt? Ik voel me net een plaspop. Ik denk dat ik wat zout moet eten.
Rogue
26-06-2026 om 16:33
Auwereel schreef op 26-06-2026 om 16:29:
Buiten 36, binnen 31 op de bovenverdieping waar ik zit te werken, beneden 26. Hoewel het zou kunnen dat het net wat koeler is realiseer ik me net, want de thermometer is onderdeel van een klok die tegen een buitenmuur hangt.
Ik heb de keuze tussen wat koeler werken met één klein scherm, wat met mijn werkzaamheden een heel gepiel is, of warm werken met een ventilator en twee schermen.
Ik hydrateer goed, maar loop nu om de haverklap naar de wc. Wat heeft hydrateren voor zin als alles er weer even snel uitloopt? Ik voel me net een plaspop. Ik denk dat ik wat zout moet eten.
maar echt ik moest vanmiddag 3x achter elkaar,
heb net maar een zakje chips gegeten voor de zoutiname 🤪
😒