Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vroeger...deel je herinneringen

Venusss schreef op 15-06-2026 om 20:18:

Over auto's gesproken, ik moet denken aan de oude eend die wij hadden. Bij de achterbank (nou ja..bank?) zat een bult in het midden. Daar moest ik op zitten, want soms vlogen de achterdeuren open als we door een bocht gingen
Mijn moeder zat al kettingrokend achter het stuur. Beide geen gordel om, dat deed niemand.
Al die dingen kan je je in deze tijd toch nauwelijks nog voorstellen?

Wij hadden een gele Fiat 127 met van die zwarte plastic bekleding die zeer deed als je een korte broek aan had als het warm was.  We hadden daar voor de vakantie en klein karretje achter waar de tent in zat.  Onze vakantiespullen werden op de achterbank gestouwd, dus voor mensen was er geen plek meer.  Mijn vader ging dat met mijn broer met de auto naar de camping in Limburg,  en mijn moeder en ik gingen met de trein. Ik kan nog de geur van stinkende asbakken waar altijd wel iemand mee zat te klepperen ruiken! Mijn opa,  die met mijn oma een stacaravan had op die camping, kwam ons dan van het station halen in een grijze volkswagen die naar de sigaretten rook en als we dan op de camping kwamen kregen we óf kruimelvlaai, óf een enorme soort bossche bol (maar dan niet uit Den Bosch), helemaal voor jezelf alleen, bij de caravan van mijn opa en oma, terwijl mijn vader en broer de tent op aan het zetten waren.  

In mijn herinneringen was het altijd mooi weer,  gingen we zes weken op vakantie en maakten we altijd tijdens de vakantie jam van bramen die we zelf gingen plukken.  Alleen het laatste is waar, want we gingen hooguit 3 weken en er zijn foto's dat we een geul groeven om de tent om het water weg te laten lopen omdat het zo hard regende dat het water tot onze enkels in de tent stond en de bibliotheekboeken ronddreven. 

Mijn oom had zo'n eend waar jij het over hebt.  De deuren bleven gelukkig dicht (hoe we de jaren 70 en 80 toch hebben overleefd... 🤣) maar ik werd altijd wel misselijk in het ding. Dat schudde en stuiterde over de weg tot en met! 

Misselijk in de auto werd ik ook. Niet gek met 4 volwassenen die zaten te roken... 

Wij hadden wel een auto, mijn vader was de enige die reed.
Of mijn moeder niet durfde of niet wou weet ik niet.
Maar waren afhankelijk van mijn vader als we ergens heen moesten
We woonden in een afgelegen dorp, dus kon je alleen maar op de fiets weg
En als er wat was, moest mijn moeder altijd wachten tot mijn vader uit het werk kwam.
Ik weet nog dat mijn broer een ongelukje had gehad en naar de huisarts moest, die een dorp verderop was, dat mijn moeder met iemand mee moest rijden omdat mij  vader niet thuis was

Ik heb mijn rijbewijs na mijn 20e gehaald, wat een vrijheid beleefde ik toen ik eenmaal  zelf een auto had.

Roken deden mijn ouders ook in de auto en ik was, als we naar familie, ver weg, gingen altijd misselijk 

amarna schreef op 15-06-2026 om 10:24:

Overigens is hier in Rotterdam het OV prima en dichtbij. Ik maak er dagelijks gebruik van. Sinds kort gratis.

Is het ov gratis in Rotterdam?

wild-flower schreef op 16-06-2026 om 08:06:

[..]

Op dit moment voor 65 plussers (en voor kinderen onder de 12). Maar volgens mij is er gerede kans dat de nieuwe coalitie dat straks weer gaat afschaffen. Want het is nogal een ongerichte maatregel, die lang niet alle 65plussers nodig hebben.

wild-flower schreef op 16-06-2026 om 08:06:

[..]

Voor 67plussers gratis. 65+ tot 67 34% korting

Daglichtlamp schreef op 16-06-2026 om 08:12:

[..]

Op dit moment voor 65 plussers (en voor kinderen onder de 12). Maar volgens mij is er gerede kans dat de nieuwe coalitie dat straks weer gaat afschaffen. Want het is nogal een ongerichte maatregel, die lang niet alle 65plussers nodig hebben.

Dat is een plan van de Rotterdamse VVD-gemeenteraadsleden. Zij beweren dat ouderen niet in het OV durven.  Dat geeft alleen maar aan dat die politici zelf nooit met het OV gaan: ik zie dagelijks vele ouderen in bus, tram en metro!

Ik heb er vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen een brief over gestuurd naar de VVDlijsttrekker die de uitspraak deed.

Wij hadden een Renault 4 met zo'n pook vanuit het dashbord. Jaren later (geen idee waarom) zijn mijn ouders overgestapt naar Opel en het heeft heel lang geduurd voordat mijn moeder gewend was om te schakelen tussen de stoelen. Ze begon altijd met haar hand te hoog

Dit weekend met mijn zus oude videobanden gekeken om te kijken wat er op stond en wat weg kon. Dan krijgt je dus een film met eerst een kwartier andere dingen en na de film ook weer. Je kon de videorecorder al instellen op tijd en omdat een programma uit kon lopen was je genoodzaakt om de opname minimaal een kwartier eerder te starten en een kwartier door te laten lopen. Voor ons was dit echt wel nostalgie.

Dan is het nu wel een heel stuk makkelijker.

Groentetuin

Groentetuin

04-07-2026 om 20:55 Topicstarter

hoe gingen jullie vroeger op vakantie?
Ik ging voor t eerst toen ik een jaar of 8 was, een week naar een huisje in Oosterhout.

Wat ik mij t meest van vakanties herinner is dat we een abonnement van t zwembad hadden en elke dag met een glazen fles aanmaak limonade en boterhammen( soms met gebakken ei)met vriendinnetjes naar t zwembad gingen, daar lagen we in mijn beleving bijna elke dag.
Mooie herinneringen 

Wij gingen nooit op vakantie.  Dagje Texel kan ik me herinneren.  En Giethoorn. En één keer het Dolfinarium.  Een keer in de 2 jaar ofzo eenn dagje weg. Verder was het werken. Tuinbouwbedrijf en in de zomer de tulpenbollen oogst en verwerking. Herfst de kool en aardappelen.  Winter de kool opknappen en transportklaar maken. En in het voorjaar moest alles weer de grond in, dwz aardappelen en koolplanten. De bollen werden eind oktober  weer geplant.

Mijn eerste vakantie was met vriend, een midweek Havelte op mijn 17e.

Wij gingen bijna altijd naar een oom en tante in Bloemendaal te logeren.
1x met ouders gekampeerd, was ook maar 1 nacht, was niet hun ding 
Een x een nacht in een hotel, ook niet echt iets wat ik me ervan herinner 
En diezelfde vakantie ook in een bed en breakfast, dat was samen met ouders, broer, opa en oma en de oom en tante van het logeren 

Later zelf wel het 1 en ander ondernomen, vooral vaak kamperen, meestal in Nederland, maar ook naar Frankrijk en Denemarken geweest en een rondreis Ierland/ Schotland 

Wij woonden in een dorp aan het water en waren met een heel stel altijd op 1 bepaalde plek aan het zwemmen, inderdaad ook limonade mee en soms iets van een koekje of snoep 

Wij gingen ook niet vaak op vakantie toen ik klein was.. Mijn eerste keer in een tent was bij een vriendinnetje in de tuin om te oefenen omdat ik met hun mee weekend naar Zeeland mocht.
Verder hadden we een passe-partout op het zwembad en betaalden we een gulden per keer entree. Daar waren we heel vaak te vinden.
Soms gingen we met mijn vriendin en haar ouders met hun auto( grote volvo) met 2 gezinnen naar een waterplas een stuk verderop. Inderdaad broodjes ei mee.

Toen ik een jaar of 10?  was gingen we "echt" op vakantie naar de sta caravan van,ik meen, mensen uit onze straat. Moeder en zus werden door de buren met de auto gebracht en stiefvader en ik gingen op de fiets. Het was denk ik 15 km verderop.
Van die vakantie herinner ik me de Olympische zomerspelen en dat ik me misselijk had gegeten aan Engelse drop

aan het begin van de vakantie waren we vaak de eerste weken bij oma, soms kwamen mijn oudere nichten ons ophalen en dan gingen we of naar het park/dierentuin of pretpark.

als mijn ouders vakantie hadden gingen we vaak naar Portugal en hadden altijd een appartement.
of met mijn tantes en hun gezinnen naar centerparks 

gingen ook ieder jaar naar de Efteling (mijn moeder kon via haar werk kaartjes met korting kopen), als we dagjes weg/naar centerparks maakte mijn moeder ook altijd broodjes ei, pindakaas, pom

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.