Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

JtM

JtM

17-04-2022 om 20:00

Waar heb jij je vandaag aan geërgerd? - deel 2

Wieder schreef op 23-03-2026 om 13:19:

Ik weet allang dat openingstijden maar een kant op werken. Wij moeten open zijn en leveren tot de laatste minuut, maar de klant/gast mag op het gemakkie even afmaken waar ie mee bezig is. Openingstijden gelden, sluitingstijden blijkbaar niet. En natuurlijk blijven we vriendelijk, zo zijn we getraind. In ons hoofd haten we je, maar als we onze mond open trekken valt er iets vriendelijks uit. Maar dat tot 22 uur geopend betekent om 22 uur gesloten, daar hebben sommige mensen geen boodschap aan.

bizar is dat. 

en ja, ik vervloek het als je om 9 uur open gaat en ik zie om 9:03 een totaal ongeïnteresseerde medewerker al kletsend met haar collega's richting voordeur sjokt, maar aan de andere kant zal ik never binnen 10 minuten voor sluit binnen komen rennen. een kwartier ervoor vind ik al stom, maar kan nog als ik weet wat ik moet hebben en waar het ligt. 

Ies schreef op 23-03-2026 om 12:32:

Als een winkel open is schiet ik dus naar binnen. En soms blijkt dat ook rond sluitingstijd te zijn.

Ik schiet ook wel eens vlak voor sluitingstijd een winkel in, maar dan weet ik heel precies wat ik moet hebben en waar dat staat, dan ben ik dus in een minuut in en uit. 

Om dan nog uitgebreid te gaan uitzoeken, of van alles vragen, vind ik ongemanierd naar het winkelpersoneel. Ik heb zelf lang geleden in een winkel gewerkt, dus ik weet hoe dat is. 

Aan de andere kant vind ik wel dat als een winkel tot 18 uur open is, je als klant tot 17.59 mag afrekenen (en wegwezen, dus niet nog inpakken etc). Dat er daarna nog kas opgemaakt en opgeruimd moet worden is inherent. Toen ik bij een winkel werkte werd je betaald tot 18 uur maar je was elke dag nog tot 1820 onbetaald bezig. Maar dat is slecht werkgeverschap en niet de verantwoordelijkheid van de klant. 

Ik heb bij een Aldi wel meegemaakt dat de deur een kwartier voor sluitingstijd op slot ging. Stond de manager bij de deur om klanten die al binnen waren weer naar buiten te laten, nieuwe klanten kwamen er niet meer in. Dat vond ik toch wel heel apart.

Bij een Lidl juist weer het tegenovergesteld meegemaakt, de winkel ging eerder dicht dan wij dachten en was eigenlijk al gesloten, maar de deur was nog open. Bij het binnenlopen werden we aangesproken door een medewerker dat ze al gesloten waren, dus we wilden ons omdraaien en weer naar buiten gaan. Maar dat hoefde niet, we konden gewoon verder, als we maar niet te lang bleven. Uitgebreid alle non-food-aanbiedingen bekijken hebben we toen maar niet gedaan.

Als tiener werkte ik in een winkel. Geen keten, eigenaar woonde achter/boven de winkel. Wij moesten de deur om 8:55 opendoen zodat een klant die om negen uur wilde winkelen maar iets te vroeg was, niet met een gesloten deur geconfronteerd werd. 

Eigenaar controleerde dat door zijn huis uit te lopen aan de andere kant, vervolgens om het blok heen te lopen en om vijf voor via de winkeldeur binnen te lopen. Hij liet ons altijd binnen via de zijdeur om kwart voor waarna hij nog ging ontbijten/scheren etc. 

Ik heb in de oudheid, toen ik nog op school zat, in een schoenenwinkel gewerkt. Als er dan 5 minuten voor sluitingstijd nog iemand kwam om de schoenen toch te kopen die diegene 's middags al had gepast maar waar die nog over na moest denken, vond ik dat helemaal geen probleem. Ook niet om 2 minuten voor sluitingstijd trouwens. Maar over het algemeen zijn de mensen die op het laatste moment hun recht om geholpen te worden opeisen, gek genoeg meestal niet de vriendelijkste personen die ik die dag ontmoet heb. 

Maar wees gerust, in ons restaurant is de hospitality training erin geramd hoor, dus geen ongeïnteresseerde medewerkers hier, aan ons merk je niks. Ook niet als een gast geagiteerd op het laatste moment binnenkomt zoals afgelopen woensdag, geen Nederlands spreekt en nauwelijks Engels en zegt dat hij limited time heeft en ons toesnauwt to hurry up. En dat die gast niet lijkt te begrijpen dat we eten pas kunnen opdienen als het gaar is, maar gewoon vindt dat we dan maar een beetje harder moeten werken. Gelukkig zijn de meeste gasten wél leuk 😅.

We krijgen betaald tot we klaar zijn, maar op een gegeven moment ben ik er wel klaar mee en wil ik persoonlijk gewoon met een vriendelijke glimlach dat je opsodemietert. Want als de laatste gast weg is, zijn wij nog een uur of anderhalf bezig met schoonmaken en voorbereiden voor de volgende dag. En dan begint het hele circus weer opnieuw 🤡

Yumi schreef op 23-03-2026 om 13:13:

[..]

Ben het helemaal met je eens en wij denken daar niet alleen zo over.

Hier in Rotterdam wil men het centrum autovrij maken maar ook gratis OV voor 67+ afschaffen.  Hoe komen we er dan?  Mijn man is invalide en kan sowieso slecht met het OV omdat bij de meeste metrostations roltrappen of liften kapot zijn. Soms beide en sommige al een paar jaar!  Zucht.....

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.