Huiskamer
Lollypopje
12-04-2022 om 14:25
Waar werd je vandaag blij van? - deel 2
Omdat we nog steeds elke dag blij worden van leuke en mooie dingen. Dus deel ze hier 
Bakblik
18-02-2026 om 16:24
Na "2 weken zoeken" toch de laatste steeekmarkeerder gevonden die ik had laten vallen en niet allemaal terugvond.
Als ik sokken brei heb ik vaste kleuren bij de meerderingen bij teen en hiel. Ik had nu 1 rode tekort (was al eerder een rode kwijtgeraakt) Had nu een sok op de pennen met een gele markeerder en heb heel veel steekjes teruggestoken, omdat ik was vergeten dat geel nu de kleur was om te meerderen.
Heb gelijk geel vervangen door rood.
Yumi
18-02-2026 om 22:58
Bakblik schreef op 18-02-2026 om 16:24:
Na "2 weken zoeken" toch de laatste steeekmarkeerder gevonden die ik had laten vallen en niet allemaal terugvond.
Als ik sokken brei heb ik vaste kleuren bij de meerderingen bij teen en hiel. Ik had nu 1 rode tekort (was al eerder een rode kwijtgeraakt) Had nu een sok op de pennen met een gele markeerder en heb heel veel steekjes teruggestoken, omdat ik was vergeten dat geel nu de kleur was om te meerderen.
Heb gelijk geel vervangen door rood.
Het gaat over sokken en breien en verder heb ik geen idee waar je het over hebt. Waarschijnlijk ben ik niet de enige, want wie kan/doet dat nog?
RavIvaR
19-02-2026 om 00:25
Haha, ik brei ook niet, maar denk wel te weten wat ze bedoeld.
Breien doen hier alleen oudere dames.
Ik ken wel een vrouw van middelbare leeftijd die haakt.
lientje69
19-02-2026 om 02:21
Ik kan wel gewoon brein maar geen sokken helaas. Ook haken overigens. Dus ik begreep het wel. Maar ja, ben ook van middelbare leeftijd 
Bakblik
19-02-2026 om 08:03
Yumi schreef op 18-02-2026 om 22:58:
[..]
Het gaat over sokken en breien en verder heb ik geen idee waar je het over hebt. Waarschijnlijk ben ik niet de enige, want wie kan/doet dat nog?
lientje69 schreef op 19-02-2026 om 02:21:
Ik kan wel gewoon brein maar geen sokken helaas. Ook haken overigens. Dus ik begreep het wel. Maar ja, ben ook van middelbare leeftijd
Ik ben jonger dan Yumi en ouder dan Lientje69 en ik brei sokken. Als tiener heeft mijn oma een poging gedaan om het mij te leren. Met haar manier van hielen en tenen breien had ik altijd gaatjes en richeltjes die niet goed voelden aan mijn voeten. Later met een Amerikaans patroon nog eens een poging gedaan en dat was draagbaar maar heel moeilijk om die hiel goed te krijgen. Je moet voor een hiel meer ruimte maken door minderen EN meerderen, voor de teen moet je minderen OF meerderen afhankelijk vanaf welke kant je de sok breidt en om een rechte lijn te houden met die meerderingen en minderingen gebruik je steekmarkeerders. Om te zien waar je rondje eindigt ook.
In coronatijd heb ik samen met een buurvrouw pogingen gedaan om goed sokken te breien en dat is gelukt. Sokken met gladde hiel en teen geen richeltjes en randjes geen gaatjes
Ik heb nu 9 paar voor mezelf, man heeft 3 paar en als kadootje heb ik ook al een paar of 9 gebreid. Van heel klein pielwerk in maatje 19 tot maat 45.
Zeker voor de winter vind ik wollen sokken heerlijk warm als ik buiten sta te werken. Maar in de zomer in de wandelschoenen is het ook heel comfortabel.
Ik heb 2 paar grijze gladde en 2 paar zwarte gladde waar ik netjes mee weg kan maar verder ben ik van de "happysocks" in grappige strepen met regenbogen of zo.
In de avond vind ik het een heerlijk tijdverdrijf bij de tv.
Edit: Mijn oma gebruikte kleine lusjes van een andere kleur draad als steekmarkeerders, nu zijn er dingetjes voor. Om in de gaten te houden dat beide sokken evenveel toeren hebben brei ik een teldraad mee. Een lange katoenen draad in contrasterende kleur die ik elke 5 toeren naar de ander kant haal. Buurvrouw turft op een blaadje maar dat gaat nog weleens mis en dan heeft de linkersok 55 toeren van teen tot hiel en de rechter maar 51. Ik vind dat je dat ziet en voelt, de buurvrouw draagt ze gewoon zo.
lientje69
19-02-2026 om 09:43
Ik vind het knap Bakblik. Ik kom niet verder dan recht en avenrecht. En bij haken stokjes, losse en vaste. Maar moeilijke patronen zijn niet aan mij besteed. Ik hou het momenteel vooral bij borduren. Grof en voorbedrukt. Meer kan mijn hoofd niet hebben.
Yumi
19-02-2026 om 10:00
Leuk hoe je erover schrijft Bakblik, kleine lusjes steekmarkeerders, toeren, dingetjes en teldraad
Zat bij de nonnen op school maar een bloedhekel aan de handwerk les, het kwam niet binnen en nu nog steeds niet