Relaties
Daisy01
01-06-2026 om 17:03
Ben ik te gevoelig?
Hoi allemaal,
Ik zou heel goed wat meningen en adviezen kunnen gebruiken over mijn relatie. We zijn beiden 40 jaar, 9 maanden samen en slapen in het weekend twee nachten samen en zien elkaar twee doordeweekse avonden iets van 2,5 uur. Wonen op kwartier rijden met de auto bij elkaar vandaan. Ik heb een dochter en hij heeft geen kinderen.
Mijn vriend is heel lief en goed voor mij, doet veel voor me en heeft veel voor me over. Dit is trouwens geheel wederzijds. Alleen zijn er wat dingen die me wel soms een beetje pijn doen. Hij zegt al van het begin af aan, soms grappend maar ook echt wel serieus, dat de relatie en ik hem veel tijd kosten. Ik geef hem trouwens alle tijd en ruimte voor hobby's en zijn eigen dingen maar ik ben ook wel graag samen maar dat lijkt me ook wel logisch in een relatie?
Het lijkt alsof hij zich de laatste maanden wat meer en vaker zich aan mij gaat irriteren. Gewoon de kleine dingetjes. Meerdere keren zeggen dat ik witte benen heb onder een bepaalde rok, en dan na een paar dagen ook nog eens zeggen dat zn ouders dat ook vonden. Dat hij 1 keer zo'n opmerking maakt oke maar dan drie keer en ook zn ouders erbij betrekken vond ik wel een beetje bijzonder. Toen we laatst samen boodschappen deden noemde hij me langzaam en was hij echt geïrriteerd over mijn tempo. Ook moet hij "wennen aan" mijn looproute in de supermarkt. Toen we pas een weekendje weg waren en ik vroeg of hij even bij me kwam liggen in de camper (ik heb een dochter met een eetstoornis met een bmi van 13 en ik had even behoefte aan troost en nabijheid) was hij opeens heel stil. Normaal zeggen we altijd lieve dingen tegen elkaar en opeens zei hij dat hij niet meer wist wat hij moest zeggen en zei hij dat wij nooit normaal communiceren en dat dat aan mij lag. Terwijl ik hem alles vertel maar soms klap ik heel even dicht en omdat hij regelmatig zegt dat ik/de relatie veel tijd kost en dat hij het zo druk heeft wil ik hem niet te veel belasten.
Paar weken terug waren we een weekendje bij vrienden van hem geweest en toen moesten we in de avond nog ergens op visite en ik zei toen van je mag wel gezellig bij mij douchen hoor. Ik bedoelde dit lief en was me van geen kwaad bewust en toen een paar uur nadat ik dat zei begon hij me opeens heel hatelijk na te praten hoe ik dat zei over het douchen en dat hij vindt dat ik hem na het weekend moeilijk kan loslaten. Ik was me van geen kwaad bewust omdat ik het alleen maar leuk en gezellig bedoelde van dat douchen.
Ik heb momenteel een burn out door de stress rondom mijn zieke dochter en ik had toen op een avond opeens geen energie meer om te douchen op de camping en daar heen te lopen en alles. Hij keek toen heel raar en ik vroeg vind je het raar dat ik niet meer de puf heb om te douchen? Toen zei hij ja. Zoiets is ook pijnlijk.
Ook vond hij mij opeens kattig toen ik pas geleden een drankje ophad en wat grapjes maakte met vrienden. Ik ben echt nog nooit van mn leven kattig genoemd en ik was gewoon alleen maar een beetje jolig.
Sorry voor het onsamenhangende verhaal maar deze dingen komen voor mij dan helemaal onverwacht en uit het niets. Ook regelmatig de opmerkingen dat ik tijd ik beslag neemt, ook al is het vaak als geintje, gaan een beetje pijn doen. Zijn we op de camping en wil ik bijvoorbeeld meelopen als hij de chemisch toilet gaat legen dan moet ik me eigenlijk verantwoorden als ik mee wil lopen omdat hij dan ook wel alleen wil. Maar ik wilde dan bijvoorbeeld mee omdat ik dan gelijk naar de wc moest. Het lijkt soms in de relatie alsof ik me moet verantwoorden als ik graag tijd met elkaar doorbreng. Hij is meestal super lief maar kan soms ook echt bot doen en dan noemt hij mij heel gevoelig of zegt hij dat ik het verkeerd opvat en dat hij alleen maar het beste met me voor heeft. Het lijkt ook alsof hij controlerender wordt. Ik weet ik ben soms wat van het uitstellen en daar zegt hij dan wat van. Of gaat hij controleren of ik mn rijbewijs wel bij me heb. Ik ben 40 jaar dus het is ook mn eigen verantwoordelijkheid.
Dit zijn allemaal kleine dingetjes maar ik ga merken dat ik bang begin te worden om dingen fout te doen. Stel ik me aan?
Netherfield
02-06-2026 om 07:33
Het is ook een beetje context denk ik. Als hij het chemisch toilet gaat legen en jij vraagt: Mag ik mee? dan vind ik dat claimerig. Zeg je, Ik moet naar het toilet, lopen we samen! dan vind ik dat niet.
Daarnaast denk ik dat het voor hem wel wennen zal zijn om een relatie te hebben en ineens rekening te houden met iemand anders.
Die opmerkingen van hem zijn niet leuk en ik vraag me af wat je nog meer te horen krijgt. Veranderen zal hij niet.
Duckie73
02-06-2026 om 07:37
Je zegt ook dat het een ''lichte'' burn-out is. Volgens mij bestaan die niet. Je bent burned-out of niet. Volgens mij ben je gewoon gestrest.
lientje69
02-06-2026 om 08:26
letterkoekje schreef op 01-06-2026 om 21:44:
[..]
+ 100! Geweldige uitdrukking, ga ik ook gebruiken!
Dit is net zo'n blijvertje als het weggewaaid dakraam van Elle. ( voor wie het zich nog kan herinneren van Viva)
Meesje
02-06-2026 om 09:54
Jullie zijn geen match.
Ik vind opmerkingen over de kleur van je benen niet leuk. Een keer een neutraal 'oh, jouw benen zijn ook nog zo wit' oid zou ik geen probleem vinden. Maar met zn ouders praten over de kleur van jouw benen, nee. Stomme opmerkingen over jou als je wat aangeschoten bent vind ik ook niks (tenzij jouw 'grapjes' idd kattige opmerkingen waren). Ook later vervelend doen na dat doucheverhaal, bleh, zeg dan meteen dat je daar geen zin in hebt. Controleren of je je spullen wel bij je hebt en je aanspreken op uitstelgedrag is ondermijnend en irritant.
Tegelijk kom jij wat claimerig en zeurderig over. "Ik douche morgen wel, nu geen puf", klinkt natuurlijk anders dan, "ik heb geen energie om te douchen doordat ik het zo zwaar heb met zorgen om mn dochter". Net als het mee willen lopen als hij dat toilet gaat leegmaken. Hij heeft ruimte nodig, dat weet je, en dan mag hij niet eens even alleen over de camping lopen. Daar zal zijn reactie over het tussen 2 afspraken bij jou langs moeten om te douchen ook vanaf komen, vermoed ik. Het 'ik geef hem ruimte voor zijn hobby's' is iets dat mij ook triggert. Hij heeft natuurlijk altijd alle ruimte gehad. Een groot deel van die ruimte wordt nu besteed aan jullie relatie. Dat er nog wel iets overblijft aan eigen tijd is natuurlijk niet een gift van jou.
Hij heeft tijd voor zichzelf nodig en een zelfstandige vrouw voor 'momenten' samen. Jij hebt een man nodig die jou verzorgt en veel fysiek nabij is. Dat matcht niet.
Venusss
02-06-2026 om 11:07
lientje69 schreef op 02-06-2026 om 08:26:
[..]
Dit is net zo'n blijvertje als het weggewaaid dakraam van Elle. ( voor wie het zich nog kan herinneren van Viva)
Moest ik ook al aan denken
Oh en aan "in het kanaal ermee", voor de (" oude") Viva forumleden
rionyriony
02-06-2026 om 11:49
Of je te gevoelig bent? Nee hoor. Je hebt behoefte aan liefdevolle support van je partner maar hij heeft eigenlijk genoeg aan zichzelf. Hij vindt jou "extra werk" bovenop de echt voor hem belangrijke dingen. Hij wil de voordeeltjes liever niet missen maar bij voorkeur met zo weinig mogelijk inspanning.
Of je claimde met die opmerking over het bij jou douchen? Nou het raakte een snaar bij hem die dat gevoel bij hem in werking zette en aangezien hij het liefste zo weinig mogelijk investeert in de relatie, kwam dat niet goed aan. Dus toen ging hij zich druk maken en jij dook figuurlijk in elkaar waardoor hij nog eens goed van leer stak zodat je het weten zou ook. Het is dus een nare hork.
In het begin van een relatie ben je heel aftastend wat de beste toon is tegen elkaar. Waar die ander zich het beste bij voelt. En dat houd je dan aan. Omdat je wil dat de relatie zich goed ontwikkelt. Dus dingen waar de ander zich mogelijk gekwetst door voelt of minder op zijn/haar gemak daar ben je voorzichtig in. Als je een ander al een plezier doet door niet zijn "melkflessen" te benoemen dan is dat toch maar een kleinigheidje?
Hij wil dus voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en dat klinkt eerder als "mensen gebruiken" dan als liefde.
stokstaart
02-06-2026 om 12:22
Ik zie vooral een grote rode vlag en zou heel snel de relatie beëindigen. Dit gedrag wordt alleen maar erger.
kenfan
02-06-2026 om 13:42
Een partner die herhaaldelijk negatieve opmerkingen over jouw lichaam maakt, zou je niet in de buurt van een kind met een eetstoornis moeten willen hebben. Deze man heeft zelf geen kinderen, en heeft zo te lezen weinig trek in de problemen van een ander. Die is uit op een ongecompliceerde relatie met veel tijd voor zichzelf. Waar niks mis mee is, maar dan hebben jullie elkaar te weinig te bieden.
lientje69
02-06-2026 om 14:17
Daisy, naar wat voor reacties ben je eigenlijk op zoek? Want ik zie dat je exact hetzelfde topic op Viva hebt geopend met eigenlijk zo ongeveer gelijke reacties als hier. Deze man is het hem gewoon niet voor je. Er is een reden dat hij nog vrijgezel was.
Of ben je op zoek naar een bevestiging van je vraag? Wil je horen dat je vriend gelijk heeft en je idd te gevoelig reageert? ( spoiler: dat is niet zo en je bent gewoon beter af zonder hem hoor )
Ik las een veelzeggende reactie van Lilalinda op Viva in je topic. Deze man houdt niet van jou, en jij ook niet.
Leer van jezelf houden en geef deze man een enkele reis retour naar zijn rustige vrijgezellen leven.
Auditor
02-06-2026 om 17:57
lientje69 schreef op 02-06-2026 om 08:26:
[..]
Dat was toch het kanaal? Erin gooien en nog even zwaaien?
Evaluna
02-06-2026 om 18:28
Wat maakt dat jij twijfelt bij deze man? Wat vind je zo lastig kiezen?
Iedereen kan het erover eens zijn, maar jij staat er voor.
Ben je bang dat hij boos wordt? Bang voor eenzaamheid?
Ik denk dat die vraag nu het meest interessante is van het verhaal.
lientje69
02-06-2026 om 18:43
Auditor schreef op 02-06-2026 om 17:57:
[..]
Dat was toch het kanaal? Erin gooien en nog even zwaaien?
Ook ja ? Of was het weggewaaid dakraam van een ander?
Geen idee..
felija
02-06-2026 om 19:10
lientje69 schreef op 02-06-2026 om 14:17:
Daisy, naar wat voor reacties ben je eigenlijk op zoek? Want ik zie dat je exact hetzelfde topic op Viva hebt geopend met eigenlijk zo ongeveer gelijke reacties als hier. Deze man is het hem gewoon niet voor je. Er is een reden dat hij nog vrijgezel was.
Of ben je op zoek naar een bevestiging van je vraag? Wil je horen dat je vriend gelijk heeft en je idd te gevoelig reageert? ( spoiler: dat is niet zo en je bent gewoon beter af zonder hem hoor )
Ik las een veelzeggende reactie van Lilalinda op Viva in je topic. Deze man houdt niet van jou, en jij ook niet.
Leer van jezelf houden en geef deze man een enkele reis retour naar zijn rustige vrijgezellen leven.
Helemaal eens, ik ben bang dat Daisy niet wil horen dat ze de relatie beter kan beëindigen. Ze wil, denk ik, eigenlijk het liefst horen wat ze verkeerd doet, alles om maar niet zonder 'relatie' te hoeven zijn.
krulliebollie
02-06-2026 om 20:28
jeetje Daisy, ik lees onzekerheid bij jou en een onsympathieke man. Misschien komt de onzekerheid wel door die onsympathiek man? Is het iets wat je herkent van jezelf?
Ik moet toch eens wat meer op viva kijken. Ik vind de sfeer er niet altijd even prettig maar ik ga weer eens kijken.
lientje69
02-06-2026 om 21:41
krulliebollie schreef op 02-06-2026 om 20:28:
jeetje Daisy, ik lees onzekerheid bij jou en een onsympathieke man. Misschien komt de onzekerheid wel door die onsympathiek man? Is het iets wat je herkent van jezelf?
Ik moet toch eens wat meer op viva kijken. Ik vind de sfeer er niet altijd even prettig maar ik ga weer eens kijken.
Ik lees af en toe de topics die ik interessant vind. Geen behoefte verder om me weer aan te melden. Te veel gedoe.