Relaties
Duckie73
19-05-2026 om 07:25
Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft
Mijn dochter gaat binnenkort trouwen. En bijna iedereen in de familie is uitgenodigd (zelfs mijn broer die ik hooguit een paar keer per jaar spreek) op één tante (zus van man) na. Mijn man heeft 2 zussen en daar is hij erg close mee. Ze zien elkaar minstens 1 keer per week en kerst wordt ook altijd met de drie gezinnen gevierd. Nu is dus 1 van die zussen niet uitgenodigd. Dat is niet in goede aarde gevallen.
Wij dachten eerst dat het een financiële reden had en wilde graag bijspringen als dat het geval was, maar volgens dochter had ze gewoon geen band met die tante. Wat ik erg raar vind want mijn broer is ook uitgenodigd en die heeft mijn dochter in 5 jaar niet gezien. De tante in kwestie heeft mijn dochter ook opgebeld of ze misschien boos op haar was, maar dat was niet het geval.
De tante is dus diep beledigd en de andere zus wil nu uit solidariteit ook niet op de bruiloft komen. Mijn man zit in zak en as en is erg verdrietig hierover. Hij wil gewoon zijn zussen op zijn dochters bruiloft hebben. Dit weekend is het geëscaleerd. De tante die niet uitgenodigd is, heeft een appje naar ons gestuurd dat ze haar verjaardag wat ze over 3 weken wilde vieren cancelled omdat ze zich niet gewaardeerd voelt door de familie.
Ik weet niet wat ik hiermee moet. Dochter is volwassen en mag natuurlijk zelf bepalen wie wel en wie niet komt, maar die keuze brengt zoveel drama en verdriet met zich mee. Heeft iemand advies hiervoor?
felija
23-05-2026 om 21:21
Poezie schreef op 23-05-2026 om 20:06:
[..]
En als je volwassen kind iets doet waarvan jij vindt dat dat niet door de beugel kan?
Dan zeg je dat en bespreek je dat. In dit geval is daarvan gaan sprake wat mij betreft.
felija
23-05-2026 om 21:34
Nick90 schreef op 23-05-2026 om 18:32:
[..]
Ja dochter gedraagt zich ook als een verongelijkt klein kind, nee ik vind jou niet leuk en je mag niet op m'n feestje komen. Ik snap dat die tantes hier over vallen. Leren jullie je kinderen dat uitsluiting op basis van gevoelens heel normaal is? Ja hier doen we dat sowieso anders, er wordt geen familie buitengesloten met een vaag och heb er geen band mee. Voor je familie buitensluit moet er echt wel iets aandeel hand zijn, En niet och ik heb er geen band mee gezien vader en zijn zussen wel heel goed gaan samen. Dan is dat gewoon arrogantie van de dochter, ze heeft heus niet met al die 60 man een sterke band ofzo, de helft kent ze wss nauwelijks
Ik zou als moeder na jarenlange ervaring vertrouwen hebben in mijn dochter en beseffen dat dat niet zomaar uit de lucht komt vallen. Ik zou me zeker niet, zoals to, aansluiten bij die twee tantes die erover blijven zeiken tegen mijn man, hun broer. Onvolwassen gedrag.
Uit dit topic blijkt ook weer dat als je een grote dominante bek opzet en samen met je zus verontwaardigd blijft janken tegen je broer, terwijl de beste man er ook niks aan kan doen, dat zijn dochter mag bepalen wie er op haar bruiloft komt, iedereen uit angst voor gedoe als een knipmes buigt voor het manipulerende,.dominante familielid, de tante dus. Wil je er tegenin gaan, dan komt daar geheid gezeik van, blijkt wel weer.
Happyapple
23-05-2026 om 23:19
Miepjecody schreef op 23-05-2026 om 16:54:
Weet je wat vermoeiend is? Je steeds schikken naar iemand omdat je anders " gedoe" zou kunnen krijgen.
De dochter hoeft helemaal niet nog meer info te geven.
Ik zou willen dat ik het op mijn bruiloft had gedurfd
Voor mij is de familiedynamiek één van de belangrijkste redenen dat wij dus niet getrouwd zijn en 'gewoon samenwonen'.
duizel
23-05-2026 om 23:39
Happyapple schreef op 23-05-2026 om 23:19:
[..]
Voor mij is de familiedynamiek één van de belangrijkste redenen dat wij dus niet getrouwd zijn en 'gewoon samenwonen'.
Hier ook. Heel dapper dat dochter van to wel beslissingen durft te maken
duizel
24-05-2026 om 02:23
PinkFlower schreef op 23-05-2026 om 20:32:
Mijn moeder heeft een hele goede vand met haar zus. Zien elkaar ook 1x per week/1x per 2 weken.
Volgend jaar ga ik trouwen en raad eens wie niet wordt uitgenodigd?
Idd mijn tante. Ik heb namelijk geen echte band met deze vrouw.
Nu ben ik er van overtuigd dat het mijn tante echt aan dr reet zou roesten of ze mag komen of niet dus die zou er echt geen drama van maken, maar zo wel dan hoop ik toch dat ze dan bij mij komt en niet hierover ruzie gaat staan schoppen met mij moeder. Ik ben degene die, samen met mijn aanstaande, bepaald wie wel en niet uitgenodigd wordt, niet mijn moeder. Dus die staat er buiten.
Belachelijk dan ook dat beide tantes nu zo boos zijn op hun broer en hij er zo verdrietig van is. Die man heeft niet bepaald wie wel en niet komt. Tuurlijk is het logisch dat tante zich gekwetst voelt maar om er nou zo'n familiedrama van te maken... praat het als broer en zus uit en klaar. Dochter haar feest en dus ook haar gasten, mag ze zelf weten.
Fijn dat dit kan, ik vraag me wel af, wat als tante je belt en ze blijkt het wel heel erg te vinden? Dat heeft de tante van de vrouw waarover dit topic gaat namelijk gedaan? Is er dan ruimte om te overleggen of blijft het nee. Hoe reageren je ouders op deze beslissing?
thinkso
24-05-2026 om 07:03
Ik denk echt dat het voor jou en man belangrijk is tante haar gevoel te erkennen maar ook een grens te trekken. Dus dat je begrijpt dat het heel naar is en dat je het (als dat zo is) niet helemaal begrijpt van dochter maar het wel respecteert en je er dus verder ook geen invloed op hebt. Wat ik een beetje lijk te lezen is dat jullie erg bang zijn voor een veranderende familiedynamiek in de toekomst. Maar verandert dit niet sowieso al de toekomst? Het feit dat tante om zich heen blijft slaan omdat ze niet uitgenodigd is en iedereen haar die ruimte blijft geven? Jouw/jullie band met tante staat toch los van de keuze van dochter?
ToetieToover
24-05-2026 om 07:48
Wat een gedoe en drama zeg. Hopelijk kan dochter er een beetje boven staan dat mensen gaan ruziën wie er wel of niet naar haar feestdag mag komen. Het gaat tante uiteraard niet om het feestje, maar om het feit dat zij als enige niet mag komen. Stel dat ze diep gekwetst en beledigd is, dat kan. Hoe haalt ze het in haar hoofd om daar zo’n stampij om te maken? Ik ben trouwens ook niet uitgenodigd 
Happyapple
24-05-2026 om 07:59
duizel schreef op 23-05-2026 om 23:39:
[..]
Hier ook. Heel dapper dat dochter van to wel beslissingen durft te maken
Haha tja bij de ooms en tantes had ik het volgens mij ook nog wel gedurfd om maar een deel uit te nodigen, maar een sibling + partner niet uitnodigen, durfde ik eerlijk gezegd niet zo goed aan. En dan maar helemaal zonder familie trouwen had de kant van partner weer enorm gekwetst...