Relaties Relaties

Relaties

Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft

Poezie schreef op 23-05-2026 om 20:06:

[..]

En als je volwassen kind iets doet waarvan jij vindt dat dat niet door de beugel kan?

Dan zeg je dat en bespreek je dat. In dit geval is daarvan gaan sprake wat mij betreft.

Nick90 schreef op 23-05-2026 om 18:32:

[..]

Ja dochter gedraagt zich ook als een verongelijkt klein kind, nee ik vind jou niet leuk en je mag niet op m'n feestje komen. Ik snap dat die tantes hier over vallen. Leren jullie je kinderen dat uitsluiting op basis van gevoelens heel normaal is? Ja hier doen we dat sowieso anders, er wordt geen familie buitengesloten met een vaag och heb er geen band mee. Voor je familie buitensluit moet er echt wel iets aandeel hand zijn, En niet och ik heb er geen band mee gezien vader en zijn zussen wel heel goed gaan samen. Dan is dat gewoon arrogantie van de dochter, ze heeft heus niet met al die 60 man een sterke band ofzo, de helft kent ze wss nauwelijks

Ik zou als moeder na jarenlange  ervaring vertrouwen hebben in mijn dochter en beseffen dat dat niet zomaar uit de lucht komt vallen. Ik zou me zeker niet, zoals to, aansluiten bij die twee tantes die erover blijven zeiken tegen mijn man, hun broer. Onvolwassen gedrag. 

Uit dit topic blijkt ook weer dat als je een grote dominante bek opzet en samen met je zus verontwaardigd blijft janken tegen je broer, terwijl de beste man er ook niks aan kan doen, dat zijn dochter mag bepalen wie er op haar bruiloft komt, iedereen uit angst voor gedoe als een knipmes buigt voor het  manipulerende,.dominante familielid, de tante dus. Wil je er tegenin gaan, dan komt daar geheid gezeik van, blijkt wel weer.

Miepjecody schreef op 23-05-2026 om 16:54:

Weet je wat vermoeiend is? Je steeds schikken naar iemand omdat je anders " gedoe" zou kunnen krijgen.

De dochter hoeft helemaal niet nog meer info te geven.
Ik zou willen dat ik het op mijn bruiloft had gedurfd

Voor mij is de familiedynamiek één van de belangrijkste redenen dat wij dus niet getrouwd zijn en 'gewoon samenwonen'. 

Happyapple schreef op 23-05-2026 om 23:19:

[..]

Voor mij is de familiedynamiek één van de belangrijkste redenen dat wij dus niet getrouwd zijn en 'gewoon samenwonen'.

Hier ook. Heel dapper dat dochter van to wel beslissingen durft te maken

PinkFlower schreef op 23-05-2026 om 20:32:

Mijn moeder heeft een hele goede vand met haar zus. Zien elkaar ook 1x per week/1x per 2 weken.
Volgend jaar ga ik trouwen en raad eens wie niet wordt uitgenodigd?
Idd mijn tante. Ik heb namelijk geen echte band met deze vrouw.
Nu ben ik er van overtuigd dat het mijn tante echt aan dr reet zou roesten of ze mag komen of niet dus die zou er echt geen drama van maken, maar zo wel dan hoop ik toch dat ze dan bij mij komt en niet hierover ruzie gaat staan schoppen met mij moeder. Ik ben degene die, samen met mijn aanstaande, bepaald wie wel en niet uitgenodigd wordt, niet mijn moeder. Dus die staat er buiten.

Belachelijk dan ook dat beide tantes nu zo boos zijn op hun broer en hij er zo verdrietig van is. Die man heeft niet bepaald wie wel en niet komt. Tuurlijk is het logisch dat tante zich gekwetst voelt maar om er nou zo'n familiedrama van te maken... praat het als broer en zus uit en klaar. Dochter haar feest en dus ook haar gasten, mag ze zelf weten.

Fijn dat dit kan, ik vraag me wel af, wat als tante je belt en ze blijkt het wel heel erg te vinden? Dat heeft de tante van de vrouw waarover dit topic gaat namelijk gedaan? Is er dan ruimte om te overleggen of blijft het nee. Hoe reageren je ouders op deze beslissing?

Ik denk echt dat het voor jou en man belangrijk is tante haar gevoel te erkennen maar ook een grens te trekken. Dus dat je begrijpt dat het heel naar is en dat je het (als dat zo is) niet helemaal begrijpt van dochter maar het wel respecteert en je er dus verder ook geen invloed op hebt. Wat ik een beetje lijk te lezen is dat jullie erg bang zijn voor een veranderende familiedynamiek in de toekomst. Maar verandert dit niet sowieso al de toekomst? Het feit dat tante om zich heen blijft slaan omdat ze niet uitgenodigd is en iedereen haar die ruimte blijft geven? Jouw/jullie band met tante staat toch los van de keuze van dochter?

Wat een gedoe en drama zeg. Hopelijk kan dochter er een beetje boven staan dat mensen gaan ruziën wie er wel of niet naar haar feestdag mag komen. Het gaat tante uiteraard niet om het feestje, maar om het feit dat zij als enige niet mag komen. Stel dat ze diep gekwetst en beledigd is, dat kan. Hoe haalt ze het in haar hoofd om daar zo’n stampij om te maken? Ik ben trouwens ook niet uitgenodigd 

duizel schreef op 23-05-2026 om 23:39:

[..]

Hier ook. Heel dapper dat dochter van to wel beslissingen durft te maken

Haha tja bij de ooms en tantes had ik het volgens mij ook nog wel gedurfd om maar een deel uit te nodigen, maar een sibling + partner niet uitnodigen, durfde ik eerlijk gezegd niet zo goed aan. En dan maar helemaal zonder familie trouwen had de kant van partner weer enorm gekwetst... 

Happyapple schreef op 24-05-2026 om 07:59:

[..]

Haha tja bij de ooms en tantes had ik het volgens mij ook nog wel gedurfd om maar een deel uit te nodigen, maar een sibling + partner niet uitnodigen, durfde ik eerlijk gezegd niet zo goed aan. En dan maar helemaal zonder familie trouwen had de kant van partner weer enorm gekwetst...

Las Vegas…..terugkomen en het is een feit. 🤭

Euphoria schreef op 24-05-2026 om 08:19:

[..]

Las Vegas…..terugkomen en het is een feit. 🤭

Het lokale gemeentehuis.... terugkomen en het is een feit 😉

mana_sutiyuq schreef op 23-05-2026 om 12:55:

misschien is tante niet het probleem maar haar partner die niet zuiver op de graat is.
Je kent ze wel die leuke oom die altijd 'toevallig' ook je borsten aanraakt of je billen. Die die foute grappen maakt.
En dat dochter juist probeert het niet te laten escaleren en haar ouders ruimte te geven voor een band met het echtpaar door te zeggen: niet zo'n band mee terwijl de waarheid is de man van tante Julia heeft me ongewenst betast meerdere keren.
En dat niet eerder gezegd heeft uit angst niet geloofd te worden want ome bob zou dat nooit doen.

Je kan er wel een heel verhaal omheen verzinnen, maar ik vind dit soort aantijgingen over iemand die je niet kent, zeer kwalijk! 

Yumi schreef op 24-05-2026 om 09:44:

[..]

Je kan er wel een heel verhaal omheen verzinnen, maar ik vind dit soort aantijgingen over iemand die je niet kent, zeer kwalijk!

Gelukkig is hey ook iemand die niet bestaat 😉 Tante heeft geen partner

Meesje schreef op 24-05-2026 om 09:55:

[..]

Gelukkig is hey ook iemand die niet bestaat 😉 Tante heeft geen partner

Dat las ik later ook, maar dat wist Mana-sutiyuk niet, dus dat verandert niets aan het feit dat dit soort ernstige beschuldigingen nergens op gebaseerd, zeer kwalijk zijn.

Happyapple schreef op 23-05-2026 om 23:19:

[..]

Voor mij was dat oa de reden om aan de andere kant van de wereld te trouwen zonder gasten en feest.

er zitten volgens mij meerdere dilemma’s onder dit verhaal 
* heeft degene die organiseert, als enige invloed op de gastenlijst?
* hoe verhouden persoonlijke voorkeuren van de organisatoren ten opzichte van sociale normen?
* welke sociale normen worden verwacht van de omgeving.

volgens mij is het geen of/of situatie en omdat wij niet de situatie volledig kennen, kunnen we over de situatie geen mening vormen, zonder in te vullen vanuit ons eigen perspectief. Wel kunnen we een algemene mening vormen. 
Ik vind dus dat de organisator uiteindelijk beslist maar zich wel heeft te verhouden tot sociale normen. Dat houdt in dat je bewust bent van de impact van je keuze en geen mensen bewust buiten sluit. En soms dus ook je eigen gewin ten koste moet laten gaan voor een groter belang. Als omgeving mag je teleurgesteld zijn. Tegelijkertijd is de verhouding tov de ander ook meteen duidelijk en heb je daartoe te verhouden. Je kan niet de beste vriend van de hele wereld zijn.

het lijkt mij voor to een lastig dilemma; je wil gewoon genieten van een feest, wil het liefst de goede vrede bewaren en nu vechten de mensen die je het meest lief hebt, elkaar de tent uit. En dat het familie is, maakt het nog eens extra beladen. Als het 2 goede vrienden van vader waren geweest waarvan de 1 wel is uitgenodigd en de ander niet, was het verhaal weer anders geweest.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.