Relaties
Duckie73
19-05-2026 om 07:25
Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft
Mijn dochter gaat binnenkort trouwen. En bijna iedereen in de familie is uitgenodigd (zelfs mijn broer die ik hooguit een paar keer per jaar spreek) op één tante (zus van man) na. Mijn man heeft 2 zussen en daar is hij erg close mee. Ze zien elkaar minstens 1 keer per week en kerst wordt ook altijd met de drie gezinnen gevierd. Nu is dus 1 van die zussen niet uitgenodigd. Dat is niet in goede aarde gevallen.
Wij dachten eerst dat het een financiële reden had en wilde graag bijspringen als dat het geval was, maar volgens dochter had ze gewoon geen band met die tante. Wat ik erg raar vind want mijn broer is ook uitgenodigd en die heeft mijn dochter in 5 jaar niet gezien. De tante in kwestie heeft mijn dochter ook opgebeld of ze misschien boos op haar was, maar dat was niet het geval.
De tante is dus diep beledigd en de andere zus wil nu uit solidariteit ook niet op de bruiloft komen. Mijn man zit in zak en as en is erg verdrietig hierover. Hij wil gewoon zijn zussen op zijn dochters bruiloft hebben. Dit weekend is het geëscaleerd. De tante die niet uitgenodigd is, heeft een appje naar ons gestuurd dat ze haar verjaardag wat ze over 3 weken wilde vieren cancelled omdat ze zich niet gewaardeerd voelt door de familie.
Ik weet niet wat ik hiermee moet. Dochter is volwassen en mag natuurlijk zelf bepalen wie wel en wie niet komt, maar die keuze brengt zoveel drama en verdriet met zich mee. Heeft iemand advies hiervoor?
Schemerlampje
24-05-2026 om 17:40
Heeft de zus die wel mag komen een gezin? Misschien vindt dochter deze tante ook niet zo leuk, maar wel de bijbehorende oom en/of kinderen. En wil ze die er wel bij hebben. Het is dan wel erg cru om die wel uit te nodigen en tante niet.
Egel.
24-05-2026 om 18:26
Yumi schreef op 24-05-2026 om 17:02:
[..]
Mijn kinderen hebben een druk sociaal leven, toch zie ik ze 1 tot 2 keer per week, daarnaast appen we regelmatig. Moet er wel bij vermelden dat we bij elkaar in de buurt wonen. Zussen zijn overleden en broers, heb ik misschien nog ergens, maar weet niet eens waar ze wonen.
Jeetje Yumi, wat is daar gebeurd? Slecht (geen) contact met broers (of weet je niet eens zeker of je broers hebt? Of meer: of ze nog bestaan?). En dan ook nog (minimaal) twee zussen overleden. Klinkt als veel pech!
kerstbeer
24-05-2026 om 18:58
Duckie73 schreef op 24-05-2026 om 16:45:
Natuurlijk staat mijn dochter op nummer 1. Maar ik zie de schoonzussen vaker omdat ze dichter in de buurt komen en mijn man gaat er wekelijks mee om. Dan moet die relatie natuurlijk ook goed zitten.
"moeten."
Van wie moet dat?
Die schoonzussen kiezen er nu zelf voor om die relatie niet goed te laten zitten. Dat dat van jou/de kliek per se goed moet zitten, heeft niks met dochter te maken.
Ik krijg steeds meer het idee dat jij decennia lang helemaal meegezogen bent in wat tussen man en zijn zussen goed "moet" zitten.
En jij dan? Jij mag ook zelf een positie innemen die niet alleen maar bepaald wordt door man en zijn zussen.
Euphoria
24-05-2026 om 19:06
Ducky, ik lees je in ander topic en daar ben je stellig en vrij heetgeblakerd. Is dat wat jij noemt een muurbloempje dat zich aanpast?
maakt verder niet uit hoor. Maar ik vraag me dan wel af…is dat misschien de manier waarop je met dochter communiceert?
PinkFlower
24-05-2026 om 19:32
duizel schreef op 24-05-2026 om 02:23:
[..]
Fijn dat dit kan, ik vraag me wel af, wat als tante je belt en ze blijkt het wel heel erg te vinden? Dat heeft de tante van de vrouw waarover dit topic gaat namelijk gedaan? Is er dan ruimte om te overleggen of blijft het nee. Hoe reageren je ouders op deze beslissing?
Dan blijft het nee. Ik ga dan in gesprek en zal mijn beweegredenen uitleggen waarom ik haar niet heb uitgenodigd maar het blijft nee. Ik heb, vind ik, namelijk een goede reden om niet uit te nodigen. Ik wil uiteraard ook luisteren naar tante haar kant en als ze het echt vervelend vindt wil ik daar best even in mee gaan maar ik ga niet uitnodigen omdat het anders zielig is ofzo. Persoonlijk zou ik ook niet willen worden uitgenodigd uit medelijden of met een "nou vooruit dan kom maar". Of je wil me erbij of niet.
Mijn ouders laten het aan mij over. Mijn moeder vindt het jammer dat haar zus niet zal komen maar dat is het dan ook. Er komt 1 setje ooms en tantes en dat zijn man zijn peetoom en peettante, dat wil hij graag.
Mans familie is heel erg groot dus de beslissing om niet de familie verder uit te nodigen was snel gemaakt. Dan wordt het een duur grapje en we zijn niet echt close met familie. Vrienden zijn voor ons belangrijker.
MarvelousM
24-05-2026 om 20:10
felija schreef op 23-05-2026 om 21:34:
[..]
Ik zou als moeder na jarenlange ervaring vertrouwen hebben in mijn dochter en beseffen dat dat niet zomaar uit de lucht komt vallen. Ik zou me zeker niet, zoals to, aansluiten bij die twee tantes die erover blijven zeiken tegen mijn man, hun broer. Onvolwassen gedrag.
Uit dit topic blijkt ook weer dat als je een grote dominante bek opzet en samen met je zus verontwaardigd blijft janken tegen je broer, terwijl de beste man er ook niks aan kan doen, dat zijn dochter mag bepalen wie er op haar bruiloft komt, iedereen uit angst voor gedoe als een knipmes buigt voor het manipulerende,.dominante familielid, de tante dus. Wil je er tegenin gaan, dan komt daar geheid gezeik van, blijkt wel weer.
Hahahahaha. Alsof jouw kinderen geen eikels kunnen worden. Kan gewoon! Al die eikels in de wereld hebben ook een moeder.
Meesje
24-05-2026 om 20:38
MarvelousM schreef op 24-05-2026 om 20:10:
[..]
Hahahahaha. Alsof jouw kinderen geen eikels kunnen worden. Kan gewoon! Al die eikels in de wereld hebben ook een moeder.
En die eikels mogen alsnog zelf kiezen wie ze op hun bruiloft vragen...
felija
24-05-2026 om 20:48
MarvelousM schreef op 24-05-2026 om 20:10:
[..]
Tuurlijk kan dat! Ik schreef dan ook niet in zijn algemeenheid, maar over de specifieke situatie in dit topic en nav wat to post, vind ik die vlieger niet opgaan, maar ruk het vooral uit zijn verband.
Nick90
24-05-2026 om 21:42
Meesje schreef op 24-05-2026 om 16:25:
[..]
Dat doet er toch niet toe? Mijn kinderen staan bij mij op de eerste plaats. Los van op welke plaats zij mij zetten. Natuurlijk word ik steeds minder belangrijk in hun leven. Maar zij blijven heel belangrijk in mijn leven.
Maar ik doe eigenlijk niet zo actief in 'plaatsen'. Als mijn oom onenigheid heeft met mijn broer of mijn oma met mijn neef oid dan ga ik me niet afvragen wie hoger geplaatst is. Als zij onenigheid hebben over een feestje waar ze de ander niet voor hebben uitgenodigd dan gaat mij dat verder niet aan. Dan zal het zijn "goh, jammer, ik had het leuk gevonden als je er was". Of "goh, jammer, ik wist niet dat je dat zo voelde. Ik had het leuk gevonden als ze er was, maar goed, jouw keus" Maar dan ga ik niet oma steunen omdat die 'hoger' geplaatst is of neef steunen omdat die 'hoger' staat.
Ja voor jou blijven ze belangrijk maar als ze straks volwassen zijn en een eigen familie beginnen is dat steeds belangrijker in hun leven. Daar doe je niks aan want kinderen moeten nou eenmaal opgroeien en onze taak is om ze zo goed mogelijk voor te bereiden. We voeden onze kinderen ook op met het idee family first. Maar blijkbaar is dat voor dit forum abnormaal ofzo. Als zoon een familie rel wil veroorzaken gaan we sowieso niet klakkeloos met hem mee, lijkt me sowieso niet heel goed voor volwassen kinderen dat hun ouders overal het eens moeten zijn met hun kinderen en vooral niet moeten zeuren. Want ja je moet altijd achter je kind blijven staan toch? En verrot karakter en gedrag van je kind met de mantel der liefde bedekken en vooral je mening voor je houden want het is niet jouw feestje vind ik sowieso een zwak tegenargumen. De tantes zijn sowieso fout terwijl de dochter al bijna heilig verklaard word en de ouders als zonderlingen die twijfel hebben bij de heilige mening van de dochter en daar een mening over hebben als ouder is absoluut not done want ja je moet natuurlijk wel achter je kind staan en elk wangedrag kan wel verklaard worden door traumatische ervaring uit het verleden. Ja echt hou op met me hoor, zoveel bullshit gelezen hier, dochter is hier the asshole.
MidasWolf
24-05-2026 om 21:55
Schemerlampje schreef op 24-05-2026 om 17:40:
Heeft de zus die wel mag komen een gezin? Misschien vindt dochter deze tante ook niet zo leuk, maar wel de bijbehorende oom en/of kinderen. En wil ze die er wel bij hebben. Het is dan wel erg cru om die wel uit te nodigen en tante niet.
Dit zou ook goed kunnen.
MidasWolf
24-05-2026 om 21:59
Duckie73 schreef op 24-05-2026 om 16:33:
[..]
Niet dat ik weet. Ze heeft niet echt commentaar op die tante gehad. Daarom ben ik ook zo verbaasd dat ze niet is uitgenodigd en die andere weer wel. Mijn schoonzussen lijken qua karakter erg op elkaar. Het zou gewoon het beste zijn als ze beide niet uitgenodigd waren. Ik denk dat de drama dan een stuk minder zou zijn.
Mijn dochter zei toen ik haar vertelde over de tante iets van ´´ach zo is het leven´´ en ´´en ze komt er wel weer bovenop´´. Dus daar kan ik ook niets mee.
Als ik dit zo lees, idd ze had beter allebei wel of niet kunnen uitnodigen. Zeker als beide tantes karakter (erg) overeenkomen.
Als ik dit zo lees, vind ik dat niet heel sympathiek, ik merk vooral dat ik stuk onderscheid opmerkelijk vind.
mana_sutiyuq
24-05-2026 om 22:18
Yumi schreef op 24-05-2026 om 09:44:
[..]
Je kan er wel een heel verhaal omheen verzinnen, maar ik vind dit soort aantijgingen over iemand die je niet kent, zeer kwalijk!
Het is geen aanteiging maar een optie, net zoals alle andere aannames die in dit draadje gedaan worden en invullingen die gedaan worden over dochter, tantes etc.
En iets dat heel vaak voorkomt en vaak met de mantel der liefde wordt bedekt, te vaak.
kerstbeer
24-05-2026 om 22:52
Nick90 schreef op 24-05-2026 om 21:42:
[..]
Want ja je moet altijd achter je kind blijven staan toch? En verrot karakter en gedrag van je kind met de mantel der liefde bedekken en vooral je mening voor je houden want het is niet jouw feestje vind ik sowieso een zwak tegenargumen. De tantes zijn sowieso fout terwijl de dochter al bijna heilig verklaard word en de ouders als zonderlingen die twijfel hebben bij de heilige mening van de dochter en daar een mening over hebben als ouder is absoluut not done want ja je moet natuurlijk wel achter je kind staan en elk wangedrag kan wel verklaard worden door traumatische ervaring uit het verleden. Ja echt hou op met me hoor, zoveel bullshit gelezen hier, dochter is hier the asshole.
Dochter is hier al "trut" genoemd die "gen-Z kutacties" uitvoert. Ook al een prinses genoemd geloof ik en net weer vergeleken met een eikel.
En jij hebt het al over een "verrot karakter" zelfs, enkel op basis van het feit dat dochter een tante niet uitnodigt die zichzelf helemaal niet aardig gedraagt nu.
Dus doe niet zo overdreven. Je laat je wel erg gaan.
Het enige wat hier heilig huisje was, is de band tussen zussen en man. Diezelfde "heilige" band waar zussen nu maling aan hebben door steeds 2 tegen 1 tegen hun broer te zijn. Hij gaat al met lood in zijn schoenen naar hun uitjes.
Dat toont hoe tantes zich gedragen als er iets gebeurt wat ze niet goedkeuren.
Yumi
24-05-2026 om 23:46
Egel. schreef op 24-05-2026 om 18:26:
[..]
Jeetje Yumi, wat is daar gebeurd? Slecht (geen) contact met broers (of weet je niet eens zeker of je broers hebt? Of meer: of ze nog bestaan?). En dan ook nog (minimaal) twee zussen overleden. Klinkt als veel pech!
De laatste keer dat ik mijn broers heb gezien was 22 jaar geleden, op de begrafenis van mijn moeder, ik weet niet waar ze wonen en of ze nog leven. Ik ben de oudste van 5 kinderen, ouders en mijn 2 zussen zijn jong overleden. Ik was altijd al het buitenbeentje van de familie, we hebben geen band.