Eten
MijnNaamIsHaas73
25-02-2026 om 08:40
Heel veel succes en geluk vandaag Afro. Bijzonder dat je al weet dat je vandaag je 2e kindje gaat ontmoeten! Ik duim met je mee dat je vanavond lekker van je eten kan genieten. Ook alvast een fijne kraamtijd gewenst!
Leuk je weer te lezen Yette!
Ik.moet nog boodschappen doen voor het eten van vanavond (en morgen). Ik denk dat het een soort enchiladas wordt vanavond. En morgen soep met tosti.
irmaladouce
25-02-2026 om 08:43
Hé yette ! Ik bedacht gisteren nog dat we je al een tijdje niet gelezen hebben... alles OK?
Mooie dag gewenst, Afro !
Ik zet vandaag de linguine met pittige tomatensaus, scampis en peterselie maar weer ns op tafel. Want snel, simpel en smakelijk.
Ted68
25-02-2026 om 09:35
Hier bijna hetzelfde: Garnelen met witte wijn/tomatensaus en rucola! Spaghetti erbij….
Afro: veel succes vandaag….
Het recept voor falafel: Ik maak altijd veel meer….maar dit zou voor 4 personen zijn (is bij ons met 4 te weinig)
600 ml Water
200g gedroogde Kikkererwten
15 g Koriander
15 g gladde Petersilie
20 g Mehl
1 rode ui
1 Sellerie Stengel
1 rode peper
1 rode Paprika
1 tl korianderpoeder
1 tl komijn
1.5 tl zout
1 tl backpoeder
Zonnebloemolie
De kikkererwten in Water laten weken. Ca.12 uur. Wassen en goed laten uitdrogen. Pureren in de keukenmachine.
In een Schaal doen.
Alle kruiden en groente in stummen snijden en ook in de keukenmachine doen. Beide Massen met bakpoeder en Meer door elkaar Mengen en 3 uur koel zetteln.
Oven op 200 graden voorverwarmen. Bakplaat Met Papier bedecken, en met de ijslepel Ballettes maken. 15 Minuten in de oven. Met een beetje zonnebloem olie bestrijken, en nog eens 15 Minuten in de oven.
Teigera
25-02-2026 om 10:07
Lekker Ted! Wij eten vanavond pitabroodjes falafel, geheel ongeinfluenced - frut I kookt vanavond en die koos hier een paar dagen geleden al voor. Het is wel k&k falafel
we moeten het haar ook niet te moeilijk maken. Erbij avocado, komkommer, veldsla, tomaten, en ze gaat een knoflooksaus maken samen met haar vader - belangrijke vaardigheid leek me.
Ted68
25-02-2026 om 12:57
Graag gedaan; we vinden falafel heerlijk, maar ik moet op de dag van maken wel vrij zijn….
Smulkruimel
25-02-2026 om 21:05
Vanavond een agv'tje krieltjes in schil, sperziebonen en een gehakt bal. Voor man rode kool met appeltjes. Rode kool kan ik heel lekker klaarmaken en maak het voor man, mijn vader en een buurvrouw maar zelf hou ik niet van rode kool.
@afrodite, hopelijk is alles goed gegaan vandaag en heb je de kleine in je armen. Ben ook wel benieuwd hoe het met de smaak is. Of je die meteen al terug hebt of dat het anders komende dagen weer komt.
Dewi-Sri2
25-02-2026 om 21:38
Ha Afro, is alles goed gegaan vandaag? Je zal wel bek-af zijn nu, na die keizersnee en alle emoties. Ik ben heel benieuwd!
Dank je wel voor je goede tips, Yette
. Vandaag ging het heel makkelijk, want mijn arts, een lieverd, sprak goed Engels, en waar het niet lukte kwamen we er wel uit met een mengelmoesje van Engels en Frans.
Mocht echtgenoot ooit in een ziekenhuissituatie verzanden, dan graaf ik graag jouw goede raad weer op. Ik moet zeggen: je leert in elk geval een soort Frans dat je op school nooit leert (jammer genoeg).
Ook zo grappig: ik kreeg een warme lunch waar ze in Nederland een hartaanval van zouden krijgen. Vooraf een linzensalade met vinaigrette (lekker!), als hoofd varkensvlees met julienne van groente (brrrrr) en toe een bakje kwark en (echt waar!) een fors stuk citroentaart.
Ik heb me ooit voorgenomen me hier nergens meer over te verbazen, maar dat wil maar niet lukken...
afrodite05
25-02-2026 om 23:59
Lieve allemaal,
Vandaag is onze tweede zoon geboren! We hebben wel veel tegenslag gehad. Het was druk op de OK waardoor we pas laat in de middag aan de beurt waren, veel later dan gepland. Daardoor kwamen we in de knoei met de opvang van de oudste, wat even snel schakelwerk vereiste (stressss!). Op de OK werkte de ruggenprik niet goed, waardoor ik alles voelde. Gelukkig waren het alleen nog maar de testkrasjes, maar toch. Daardoor moest ik onder gehele narcose en mocht man ook niet meer aanwezig zijn op de OK, hij moest naar de kamer ernaast waar baby opgevangen en gecontroleerd zou worden. Zoon zat ook nog eens een beetje vast, waardoor een vacuümpompje nodig was om hem goed en wel uit mijn baarmoeder te trekken. Dat zal wat hoofdpijn opleveren, hopelijk neemt dat snel af (lastig dat ze niet kunnen communiceren, die baby's). Daarna nog een tegenvaller: oudste zoon had bij het ophalen van de opvang 39 graden koorts... Hij zat bij opa thuis op de grond, toen opa iets te eten voor hem ging pakken. Toen hij terugkwam, lag zoon te slapen op de grond... Opa heeft hem op de bank gelegd en vlak daarna kwam man, eigenlijk om zoon mee te nemen voor de eerste ontmoeting in het ziekenhuis. Dat ging dus niet door. De drie generaties zijn naar ons huis gegaan, man heeft zoon op bed gelegd en terwijl opa oppaste, kwam man nog even bij ons in het ziekenhuis. Hopelijk is zoon morgen wat opgeknapt... Met een beetje geluk zo goed dat hij ook naar het ziekenhuis kan komen voor de ontmoeting, anders moeten we weer een oppas inschakelen en ontmoet hij zijn kleine broertje als we begin van de avond thuiskomen. Niet bepaald hoe we het hadden gepland dus, maar het is niet anders.
Beetje terug naar het onderwerp van dit topic: ik heb als avondmaal pasta met zalm, spinazie en een citroenroomsausje gehad. De spinazie was wat snotterig (maar ach, who cares) en ik vond het spannend hoe die roomsaus zou vallen, net als de aardbeienyoghurt als toetje. Het ging eerlijk gezegd best goed. In m'n maag voelt het wat weeïg, maar echt misselijk kan ik het niet meer noemen. Vanavond nog een paar chocolaatjes gegeten, met hetzelfde effect als het avondeten. Dat valt dus mee. Hopelijk gaat het morgen nog beter, dan ga ik aan m'n eerste boterham met kaas
Nu doe ik al een poosje pogingen tot slapen, maar hoewel ik echt wel moe ben, heb ik nog wat teveel adrenaline in m'n lijf, geloof ik. Herkenbaar van de geboortedag van de oudste en van onze trouwdag... Dus ik lig vooral met m'n ogen dicht te soezen en te luisteren naar de geluidjes van babyzoon 
anijsblokje
26-02-2026 om 05:05
Hoeraaaaa, daar is hij dan: jullie tweede zoon!
Jee afro....wat een dag! Logisch dat je nu niet kan slapen...hopelijk kan je het een beetje nemen zoals het komt.
En arme oudste, dat hij net nu koorts heeft. Een domper voor jullie allemaal...en ook: wat een geschakel ook voor je man. Dat maken jullie ruimschoots wel weer goed: babyzoon is er nu! Geniet van zijn geluidjes en wees lief voor jezelf. Is het idee nu dat jullie aan het einde van de dag weer naar huis kunnen? Of is dat ook nog aghnkelijk van koorts bij oudste?
Eten....oh ja. Ik eet vanavond (geen zelfgemaakte) falafel en ik ben niet geinfluenced!
@het tolkenverhaal: Ik vermoed dat het Europees geregeld is, in ieder geval in NL zijn de kosten voor het ziekenhuis en merk je daar als 'gebruiker' niks van (vergoeding hier alleen nog bij mensen uit Oekraïne of met COA-pas, welkom bij de oneerlijke bezuinigingen). Tolken via de telefoon zijn in NL snel beschikbaar (paar minuten), bij zeldzame dialecten kan het lastiger zijn. Specifiek medische tolken (dat heeft de voorkeur natuurlijk) kunnen het besre van tevoren worden aangevraagd en dat lukt vaak ook wel omdat ingewikkelde gesprekken vaak (niet altijd natuurlijk) gepland worden.
Misschien inderdaad goed om een keer na te vragen hoe het in FR zit @Dewi, maar hopelijk kom je er voldoende uit en hoef je niet al te lang te blijven. [/zorgverlenersmodus uit].
Het ziekenhuiseten zat vast vol met eiwitverrijkte dingen zijn gestopt, maar dan mooi gepresenteerd zodat het 'ongemerkt' gaat. Vooral de toetjes klinken zeer verdacht
.
afrodite05
26-02-2026 om 07:08
Als babyzoon en ik vandaag ontslagen worden, eten we vanavond k&k afbakpizza (met kaas!!) en een excuussalade (ook k&k) op bed. Dubbelvla toe.
Ik hoop dat ze straks voor ontbijt komen, dan ga ik yoghurt bestellen, een boterham met kaas, een met chocoladepasta en het wordt toch ook hoog tijd voor een beschuitje met muisjes.
Ted68
26-02-2026 om 07:21
Vandaag al naar huis? Dat is snel!!!
Ga de aankomende tijd genieten Afro….En Laat je verwennen…
Weet nog niet wat we gaan eten; hebben een rare dag, met veel vergaderingen…Dus zie op de terug weg wel wat ik maak.
Dolfje
26-02-2026 om 07:45
Gefeliciteerd Afro! Hopelijk is zoon 1 vandaag weer opgeknapt zodat hij kleine broer kan zien!
Hier wordt het vanavond pasta met rode saus. Die saus hoop ik straks al te kunnen maken voor ik weg moet als het gehakt tenminste ontdooid is.