Huis, tuin en keuken
Lisabette
23-12-2025 om 21:17
Help! Kerstgerecht!
Ik zoek snel een kerstgerecht! Morgen komen de mensen. Ik ging ervan uit dat zij eten meenamen. Dat is niet zo. Nu zoek ik hele simpele vegetarische recepten voor een leuk etentje!
KillerQueen
27-12-2025 om 03:10
Er klopt zoveel niet aan dit verhaal.
Lasagne maak je toch van te voren in ovenschotels? Toen had je al kunnen inschatten dat het te weinig zou zijn.
En hoeveel schalen heb je dan in huis? Er van uitgaande dat je ook tiramisu in schalen maakt... En goe krijg je het allemaal in de oven en koelkast??? Tiramisu kon je ook niet buiten bewaren want het vroor. En had je wel genoeg drinken of moest iedereen aan het water? En heb je dan wel genoeg servies voor 28 mensen?
Bakblik
27-12-2025 om 07:47
Ik zou genoeg schalen hebben die ook samen in de oven passen om 28 mensen van lasagne voorzien. Ik heb een oven van 90 cm die ik op twee "verdiepingen" kan vullen.
Voor de tiramisu heb ik ook genoeg schalen en mijn schuur was koud genoeg om die lasagne te bewaren als ik het op de 24e had gemaakt.
Borden lukt ook nog wel als mensen van een boterhambordje willen eten.
Bestek is niet voldoende voorhanden maar dat kan ik lenen bij mijn moeder.
Vraag is wel waar ik doe 24 gasten ga neerzetten. 15 is wel de max om hier aan tafel te hebben.
Herfstappeltaart
27-12-2025 om 07:51
Lisabette je bent verontwaardigd dat mensen je niet geloven maar als je verhaal echt waar is heb ik medelijden met jou en je gezin. Hoe Spartaans leven jullie dan verder? Geen vriezer? Je hebt blijkbaar wel een computer/laptop aangezien je hier post. Dat is ook milieubelastend. Ik ben heel erg voor het milieu hoor, maar we leven niet meer in de middeleeuwen. En zoals gezegd: een houding als 'sorry dat ik besta' is nergens voor nodig. Er is ook een middenweg.
Kun je wat meer vertellen over je levenswijze nààst het voedsel?
Tuinfluiter
27-12-2025 om 09:07
Bakblik schreef op 27-12-2025 om 07:47:
Ik zou genoeg schalen hebben die ook samen in de oven passen om 28 mensen van lasagne voorzien. Ik heb een oven van 90 cm die ik op twee "verdiepingen" kan vullen.
Voor de tiramisu heb ik ook genoeg schalen en mijn schuur was koud genoeg om die lasagne te bewaren als ik het op de 24e had gemaakt.
Borden lukt ook nog wel als mensen van een boterhambordje willen eten.
Bestek is niet voldoende voorhanden maar dat kan ik lenen bij mijn moeder.Vraag is wel waar ik doe 24 gasten ga neerzetten. 15 is wel de max om hier aan tafel te hebben.
Ik heb genoeg schalen en borden mijn keuken heeft genoeg capaciteit en ik kan het, maar als ik één dag van tevoren zou horen dat ik voor 28 personen alles alleen zou moeten doen zou ik wat stokbroden kazen, charcuterie, smeersel, tomaatjes en druiven neerzetten. Met een glas wijn in mijn hand zou ik gezellig met iedereen gaan praten en mij verder niet meer met het eten bemoeien.
Lullig als iemand bij deze gelegenheid altijd alleen maar voor borden zorgt maar daar spreek je iemand op aan. Collectief wraak nemen door af te spreken dat niemand iets meeneemt vind ik erger. Had met z'n allen dit gewoon eerder besproken.
Iisabette heeft in een beperkte tijd haar best gedaan. Als de kerstmaaltijd wat karig was is dat niet alleen haar schuld maar ook het gevolg van kinderachtig gedrag van de rest.
Joszy
27-12-2025 om 09:11
Tuinfluiter schreef op 27-12-2025 om 09:07:
[..]
Ik heb genoeg schalen en borden mijn keuken heeft genoeg capaciteit en ik kan het, maar als ik één dag van tevoren zou horen dat ik voor 28 personen alles alleen zou moeten doen zou ik wat stokbroden kazen, charcuterie, smeersel, tomaatjes en druiven neerzetten. Met een glas wijn in mijn hand zou ik gezellig met iedereen gaan praten en mij verder niet meer met het eten bemoeien.
Lullig als iemand bij deze gelegenheid altijd alleen maar voor borden zorgt maar daar spreek je iemand op aan. Collectief wraak nemen door af te spreken dat niemand iets meeneemt vind ik erger. Had met z'n allen dit gewoon eerder besproken.
Iisabette heeft in een beperkte tijd haar best gedaan. Als de kerstmaaltijd wat karig was is dat niet alleen haar schuld maar ook het gevolg van kinderachtig gedrag van de rest.
Dit vind ik wel een beetje kort door de bocht. Volgens mij was er niet afgesproken dat iedereen iets zou meenemen maar heeft ze dat gewoon aangenomen. Dan had je ook bij de uitnodiging als host kunnen vragen of iedereen iets meeneemt of dat 2 weken van tevoren kunnen checken ofzo. Het forum maakt er een soort wraakactie van maar of de gasten dat ook zo gezien hebben betwijfel ik
Tuinfluiter
27-12-2025 om 09:31
Joszy schreef op 27-12-2025 om 09:11:
[..]
Dit vind ik wel een beetje kort door de bocht. Volgens mij was er niet afgesproken dat iedereen iets zou meenemen maar heeft ze dat gewoon aangenomen. Dan had je ook bij de uitnodiging als host kunnen vragen of iedereen iets meeneemt of dat 2 weken van tevoren kunnen checken ofzo. Het forum maakt er een soort wraakactie van maar of de gasten dat ook zo gezien hebben betwijfel ik
Lisabette heeft zelf gepost dat iedereen altijd iets meeneemt. Als iets jarenlang een gewoonte is in een familie mag je best aannemen dat dat weer gebeurt.
yette
27-12-2025 om 09:31
Ik geloof het wel hoor. Niet iedereen is even handig als het gaat om koken voor grote groepen. En als je pas een dag vantevoren hoort dat je een feestelijk etentje voor 5 gezinnen in elkaar moet zetten, is dat sowieso een hele uitdaging. Oók voor mensen die liever teveel dan te weinig koken.
Hier thuis is het een zoete inval. Het aantal eters, is vaak pas op het laatste moment duidelijk. Inmiddels heb ik allerlei maniertjes waarop ik met wat er in huis is, ook onverwachte gasten kan laten mee-eten. Zoals extra groenten in de vorm van een salade, eventueel met gekookte eieren of kaas. Als we iets met gehakt eten, vergroot ik de hoeveelheid vlees mbv linzen. Een lang houdbaar afbakstokbrood met een smeersel is een prima bijgerecht. Etc. En als het tòch niet genoeg blijkt, maak ik een voedzaam nagerecht zoals een kaasplank of Turkse yoghurt met honing en noten. Maar ik moet ook wel eens een maaltijd voor minder mensen dan verwacht, bereiden. Dan schuift een deel van de ingrediënten door naar een volgende dag of ben ik creatief met kliekjes. Mochten die kliekjes er de volgende avond nog zijn. Want vaak gaan ze al bij de lunch op.
Ysenda
27-12-2025 om 09:32
Herfstappeltaart schreef op 27-12-2025 om 07:51:
Lisabette je bent verontwaardigd dat mensen je niet geloven maar als je verhaal echt waar is heb ik medelijden met jou en je gezin. Hoe Spartaans leven jullie dan verder? Geen vriezer? Je hebt blijkbaar wel een computer/laptop aangezien je hier post. Dat is ook milieubelastend. Ik ben heel erg voor het milieu hoor, maar we leven niet meer in de middeleeuwen. En zoals gezegd: een houding als 'sorry dat ik besta' is nergens voor nodig. Er is ook een middenweg.
Kun je wat meer vertellen over je levenswijze nààst het voedsel?
Ik heb ook alleen maar de 2 kleine vriezerlades van mijn koelvriescombinatie. En die liggen vol met 2 broden en diepvriesfruit.
Er zullen meer mensen zijn zonder grote of extra vriezer.
Ysenda
27-12-2025 om 09:36
yette schreef op 27-12-2025 om 09:31:
Ik geloof het wel hoor. Niet iedereen is even handig als het gaat om koken voor grote groepen. En als je pas een dag vantevoren hoort dat je een feestelijk etentje voor 5 gezinnen in elkaar moet zetten, is dat sowieso een hele uitdaging. Oók voor mensen die liever teveel dan te weinig koken.
Hier thuis is het een zoete inval. Het aantal eters, is vaak pas op het laatste moment duidelijk. Inmiddels heb ik allerlei maniertjes waarop ik met wat er in huis is, ook onverwachte gasten kan laten mee-eten. Zoals extra groenten in de vorm van een salade, eventueel met gekookte eieren of kaas. Als we iets met gehakt eten, vergroot ik de hoeveelheid vlees mbv linzen. Een lang houdbaar afbakstokbrood met een smeersel is een prima bijgerecht. Etc. En als het tòch niet genoeg blijkt, maak ik een voedzaam nagerecht zoals een kaasplank of Turkse yoghurt met honing en noten. Maar ik moet ook wel eens een maaltijd voor minder mensen dan verwacht, bereiden. Dan schuift een deel van de ingrediënten door naar een volgende dag of ben ik creatief met kliekjes. Mochten die kliekjes er de volgende avond nog zijn. Want vaak gaan ze al bij de lunch op.
Ik xou dat qua keukenprinses wel kunnen maar al die extra dingen heb ik niet in huis. Als iemand hier onverwacht komt eten moeten we toch echt even langs de supermarkt.
Het lijkt me niet dat je daarvoor dingen uit je noodpakket haalt.
Joszy
27-12-2025 om 09:50
Tuinfluiter schreef op 27-12-2025 om 09:31:
[..]
Lisabette heeft zelf gepost dat iedereen altijd iets meeneemt. Als iets jarenlang een gewoonte is in een familie mag je best aannemen dat dat weer gebeurt.
Maar dan stem je dat toch alsnog af als gastvrouw en gastheer? Voor je het weet eindig je met 2 pompoensoep, 2 tiramisu en geen hoofdgerecht
Dolfje
27-12-2025 om 09:52
Herfstappeltaart schreef op 27-12-2025 om 07:51:
Je hebt blijkbaar wel een computer/laptop aangezien je hier post. Dat is ook milieubelastend.
Dat kan ook via een telefoon of tablet.Ik zit al 15 jaar niet meer op het forum via een computer.
Auwereel
27-12-2025 om 10:14
MMcGonagall schreef op 26-12-2025 om 18:15:
Met 28 gasten als mijn neefje van 13 zou dat wel lukken. Die bekijkt alles wat je hem voorzet alsof je hem wilt vergiftigen. Hij zit nog in de fase van kipnuggets en aardappelkroketjes. Vandaag had ik een vegetarische quiche die echt bijzonder goed gelukt was. Hij zat aan een broodje met kaas, want ook mijn zalmsalade kon hem niet bekoren (‘volgens mij zit er ui in’, ja klopt), net als 8 andere soorten beleg. Geen stoofpeertjes want die zagen er gek uit, zelfgemaakt dus inderdaad anders dan die zijn moeder kant en klaar koopt.
Ik heb best wel veel over. Mijn avondeten was quiche
De andere succesnummers waren kerstcocktails, mocktail voor neefje en tiramisu (wel met alcohol maar amper een vingerhoedje per portie. Vond hij wel sterk smaken, maar dat kwam door de cacao en geen nesquick erover, want we zijn geen kleuters meer.
Als ik gasten krijg, wil ik graag dat iedereen geniet en vraag ik van te voren of er nog ergens aversie tegen is. Kerst vind ik niet het moment om pubers wat smaak betreft op te voeden. Daar zijn andere momenten in het leven geschikter voor. Of was neef voor het eerst erbij, dat je niet weet wat hij lekker vindt?
Tijgeroog
27-12-2025 om 10:18
Ysenda schreef op 27-12-2025 om 09:36:
[..]
Ik xou dat qua keukenprinses wel kunnen maar al die extra dingen heb ik niet in huis. Als iemand hier onverwacht komt eten moeten we toch echt even langs de supermarkt.
Het lijkt me niet dat je daarvoor dingen uit je noodpakket haalt.
Waarom niet uit je noodpakket? Dan vul je dat de volgende dag met je boodschappen toch weer aan? Mijn noodpakket is de inhoud van m'n voorraadkast. Ook bij nood omdat we onze hele planning opeens overhoop is gegooid en we iets anders moeten bedenken qua eten.
Kampeerder
27-12-2025 om 10:32
Lisabette schreef op 25-12-2025 om 16:16:
Het eten was zeer geslaagd! Iedereen vond het lekker. Helaas hadden we net iets te weinig. Gelukkig heb ik altijd extra fruit liggen. Hoe zorgen jullie dat je precies de juiste hoeveelheid hebt? Vragen jullie van te voren hoeveel mensen ongeveer willen eten?
Een gemiddeld mens eet ongeveer 500 gram totaal bij de warme maaltijd. Dus als ik voor 16 man moet koken, is er 8 kilo eten in totaal. Meestal net iets meer, want je wil niet dat iemand het gevoel heeft dat het te kort is.
Zijn er ook voorgerechten en desserts, dan wordt het hoofdgerecht kleiner.
Verder zijn dingen als soep altijd heel makkelijk om te veel van te hebben want dat gaat en andere dag makkelijk weer op bij de lunch.
Ik verzin voor eerste kerstdag altijd een diner. Tweede Kerstdag een ovenschotel of tray-bake waarbij ik dan restjes van de eerste dag verwerk. Voorgerecht wordt dan ook gemaakt van restjes van ongebruikte producten van de eerste dag. Ik heb altijd verschillende desserts en dus ook altijd ijs daarbij, dus lijkt het ineens wat krap te zijn dan zet ik nog extra ijs erbij.
Alle restjes krijgen een bestemming. Er is tot nu toe niks weggegooid op een paar frietjes na. Ook dat is dus altijd makkelijk bij maken als er een tekort lijkt te ontstaan. Even nog wat friet bakken.
Dus, ik koop genoeg op basis van gewicht, Kien uit dat dingen ook de andere dag nog gegeten zouden kunnen worden. En in heb vanalles achter de hand.
Herfstappeltaart
27-12-2025 om 10:49
Dolfje schreef op 27-12-2025 om 09:52:
[..]
Dat kan ook via een telefoon of tablet.Ik zit al 15 jaar niet meer op het forum via een computer.
Mijn punt is dat er bij elke levenswijze zaken milieubelastend zijn. Daar kom je niet onderuit. Je kunt prima milieubewust zijn zonder in extremen te vervallen.