Huis, tuin en keuken
Wattenbolleke
27-12-2025 om 17:10
Iets uitdelen aan daklozen
Regelmatig lopen er in mijn stad daklozen die vragen om geld of eten. Ik koop weleens iets eten voor ze, maar geld geven vind ik lastig.
Ik zou wel iets standaard bij me willen hebben wat ik ze kan geven. Maar wat? Ik dacht zelf aan handwarmers, maar die zijn vaak maar 1x goed te gebruiken en daarna heb je volgens mij kokend water nodig.
Hebben jullie andere ideeën?
Ik realiseer me dat de meningen hierover verdeeld zijn, wat mij betreft kan de discussie achterwege blijven. Het gaat mij om iets kleins doen voor de medemens.
Yumi
29-12-2025 om 11:03
Frisdrank1972 schreef op 29-12-2025 om 10:48:
[..]
Je kan ze niet op straat laten doodvriezen dus je moet wel wat.
Joh echt? 
Natuurlijk kan je dat niet, maar alleen onderdak bij deze temperaturen is onvoldoende.
Hier is de overlast dusdanig dat de stad steeds onveiliger wordt, er zijn straten die je moet vermijden. Achter sommige flats staan tentjes, liggen er slaapzakken en matrassen, leuk als je daar de berging hebt. Ook in parken, en zelfs op verkeerspleinen, staan de winkelwagentjes met plastic tassen, liggen er matrassen.
yette
29-12-2025 om 11:24
Yumi schreef op 29-12-2025 om 11:03:
[..]
Joh echt?
Natuurlijk kan je dat niet, maar alleen onderdak bij deze temperaturen is onvoldoende.
Hier is de overlast dusdanig dat de stad steeds onveiliger wordt, er zijn straten die je moet vermijden. Achter sommige flats staan tentjes, liggen er slaapzakken en matrassen, leuk als je daar de berging hebt. Ook in parken, en zelfs op verkeerspleinen, staan de winkelwagentjes met plastic tassen, liggen er matrassen.
Ik vind het onaanvaardbaar dat de politiek zoiets niet oplost. Het probleem is te ingewikkeld om het te laten financieren door burgers die af en toe een euro geven. Ondertussen worden woningen in een wijk met dit soort problemen ook nog eens minder waard. Wie de mogelijkheid heeft, vertrekt. Er ontstaat een vicieuze cirkel met een neerwaartse spiraal. We weten al tijden dat het vinden van een oplossing steeds moeilijker wordt, maar degenen die de afgelopen jaren de beslissingen hadden moeten nemen, hebben blijkbaar andere prioriteiten.
Wattenbolleke
29-12-2025 om 12:57
poeh..het is toch lastiger dan ik dacht. Waar doe je goed aan.
Ik denk dat het me wel gaat om het zien van die ander.
Een cadeaubon van de ah van €5? Zou zo iemand daarmee een klein lichtpuntje zien of voelen ? Ik weet het niet.
Frisdrank1972
29-12-2025 om 12:59
Wattenbolleke schreef op 29-12-2025 om 12:57:
poeh..het is toch lastiger dan ik dacht. Waar doe je goed aan.
Ik denk dat het me wel gaat om het zien van die ander.
Een cadeaubon van de ah van €5? Zou zo iemand daarmee een klein lichtpuntje zien of voelen ? Ik weet het niet.
Moet er wel een AH in de buurt zijn. Ik ben wel eerder geneigd om geld te geven aan zwevers die Nederlands praten.
Yumi
29-12-2025 om 18:03
yette schreef op 29-12-2025 om 11:24:
[..]
Ik vind het onaanvaardbaar dat de politiek zoiets niet oplost. Het probleem is te ingewikkeld om het te laten financieren door burgers die af en toe een euro geven. Ondertussen worden woningen in een wijk met dit soort problemen ook nog eens minder waard. Wie de mogelijkheid heeft, vertrekt. Er ontstaat een vicieuze cirkel met een neerwaartse spiraal. We weten al tijden dat het vinden van een oplossing steeds moeilijker wordt, maar degenen die de afgelopen jaren de beslissingen hadden moeten nemen, hebben blijkbaar andere prioriteiten.
Dit
Vooral gezinnen gaan/willen weg, het voelt niet veilig om je kinderen buiten te laten spelen en/of in de speeltuin. Want ook in de speeltuintjes ligt troep, zitten daklozen te blowen, aan de drank en dealen. Het verloederd snel, ben zelf een aantal jaren geleden verhuisd, als ik nu de keuze moest maken, ging ik de stad uit.