Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

Marty1984 schreef op 25-08-2025 om 15:44:

[..]

Ik ben dan ook ooit weggevlucht uit een dorp.

Als "dochter van de opticien" wisten mijn ouders altijd alles sneller over mij dan dat ik het zelf wist.

Om gek van te worden.

ik denk ook wel dat jij de overtreffende trap bent in dezen dus ik snap dat je een dorp ontvlucht, zeker als dochter van een bekende ondernemer uit het dorp. 

amarna schreef op 25-08-2025 om 18:00:

[..]

Ik ben 100% stadsmens maar groet altijd.

ik denk dat zelfs 100% stadsmensen snappen dat dit geen wet van meden en perzen is toch?

Marty1984 schreef op 25-08-2025 om 15:44:

[..]

Ik ben dan ook ooit weggevlucht uit een dorp.

Als "dochter van de opticien" wisten mijn ouders altijd alles sneller over mij dan dat ik het zelf wist.

Om gek van te worden.

Da's dan ook wel een heel klein dorp, als iedereen de opticien en zijn dochter kent.  Ik ben een echt dorpsmens (geworden want ik kom oorspronkelijk uit een grote stad) maar een dorp waar de opticien een beroemdheid is, is zelfs mij te bekrompen, dus ik snap dat je daar niet wil wonen

In het mini dorp waar ik ben opgegroeid bewogen letterlijk de gordijntjes toen ik met een jongen naar huis fietste… Nu woon ik in een groter dorp (15.000 inwoners), stuk fijner! Nooit meer een klein dorpje voor mij. 

Broadway schreef op 26-08-2025 om 08:37:

[..]

ik denk dat zelfs 100% stadsmensen snappen dat dit geen wet van meden en perzen is toch?

Tuurlijk!  

Broadway schreef op 26-08-2025 om 08:37:

[..]

Ik woon in een dorp maar onder de rook van Amsterdam. Er wonen hier ook veel van oorsprong Amsterdammers maar ik weet eigenlijk niet of dat van belang is.

Als mensen even oogcontact maken dan groet ik. Als iemand in de verte of naar de grond kijkt dan groet ik niet. 

Even goede vrienden.

Spa rood gadverdamme

Kreeg een nare, rare reactie bij de drogist. Iemand stond zo breed in het gangpad, waardoor ik er niet door kon. Vanwege haar hoofdtelefoon, tikte ik haar na een paar keer roepen toch maar op haar schouder. Zei sorry ik wil je niet storen, maar je hoort me niet en ik wil erdoor. Krijg ik me toch een chagrijnige boze blik, en met een tsssja draaide ze zich om en liep weg. 
Dacht echt wanneer doe je het goed? Als je niet gestoord wilt worden, prima maar blijf dan lekker thuis, trut! 

BlairW schreef op 26-08-2025 om 08:19:

[..]

Ik denk eerder dat ze de route aan het fietsen zijn. Zullen vast de brugpiepers zijn. Dochter van een bekende gaat vandaag of morgen ook even met een paar meiden de route alvast fietsen. Boeken worden opgestuurd, die hoef je hier nergens zelf te halen.

Maar ik zag ze wel met grote rugtassen.. 

Toen ik naar de middelbare ging, moesten wij ze volgens mij ook zelf ophalen. 

Dolfje schreef op 26-08-2025 om 08:25:

[..]

Daar zal dan wel een verschil in ingrediënten in zitten.

Heb het ff opgezocht :jj

Ingrediënten
Heinz:

Tomaten (150 g per 100 g product), groenten 10%

hoe kan dat ? 150 gram tomaten per 100 gram?

Groentetuin schreef op 26-08-2025 om 15:38:

[..]

hoe kan dat ? 150 gram tomaten per 100 gram?

150 gram tomaten koken, malen en weer koken om de boel in te dikken? Zonder vocht weegt het een stuk minder. Dat doe ik ook als ik pizzasaus maak.

Raar  :  een paar dagen terug was er een nieuwsbericht over een VWO scholier die gezakt was omdat hij voor Nederlands een 5 had.  Hij had daar bezwaar tegen gemaakt in een kort geding en gewonnen!

Mijn mond viel daar van open.  Een VWO scholierdie een onvoldoende voor Nederlands haalt en dan toch zijn diploma krijgt ?? 
Volgens mij kón je vroeger niet slagen met een onvoldoende voor Nederlands.
Is er iets veranderd dat dat nu wel kan?

Beterlaat2021! schreef op 26-08-2025 om 16:00:

Raar : een paar dagen terug was er een nieuwsbericht over een VWO scholier die gezakt was omdat hij voor Nederlands een 5 had. Hij had daar bezwaar tegen gemaakt in een kort geding en gewonnen!

Mijn mond viel daar van open. Een VWO scholierdie een onvoldoende voor Nederlands haalt en dan toch zijn diploma krijgt ??
Volgens mij kón je vroeger niet slagen met een onvoldoende voor Nederlands.
Is er iets veranderd dat dat nu wel kan?

Dat was ook mijn eerste reactie. Maar het ging over hoe er gerekend was met het aantal taalfouten of zo. Ik weet het niet precies meer. Er was iets fout gerekend wat achteraf toch niet fout was, dacht ik.

Je kan nu wel slagen met een 5 voor Nederlands als je compensatie hebt én Engels en wiskunde wel voldoende zijn. Maar volgens mij heb je altijd wel kunnen slagen met een 5 voor Nederlands, mits compensatie.

Toevoeging:

https://www.nu.nl/binnenland/6366496/utrechtse-eindexamenleerling-krijgt-toch-vwo-diploma-na-beoordeling-rechter.html

Schemerlampje schreef op 26-08-2025 om 16:07:

[..]

Dat was ook mijn eerste reactie. Maar het ging over hoe er gerekend was met het aantal taalfouten of zo. Ik weet het niet precies meer. Er was iets fout gerekend wat achteraf toch niet fout was, dacht ik.

De correctoren hadden een aantal taalfouten aangestreept. Na een x-aantal fouten kreeg je puntenaftrek. En toen x-aantal fouten bereikt was, waren de correctoren gestopt met aanstrepen van de fouten die daarna nog kwamen. 

Nu bleek dat een paar van de aangestreepte taalfouten bij nader inzien toch niet fout waren. De correctoren zeiden "ja maar daarna kwamen nog meer fouten, dus als die eerste fouten niet fout waren moet hij toch puntenaftrek krijgen vanwege de fouten die daarna nog kwamen". Maar dat mocht van de rechter niet. 

Naar de letter van de wet zal dat kloppen, je mag niet alsnog de niet-aangestreepte-fouten meerekenen. Maar naar de geest van de wet is het natuurlijk raar. De fouten warn er wel, alleen ze mochten niet meer meegerekend worden. 

En dat, dames en heren, is waarom het corrigeren van toetsen en het afnemen van examens zo enorm bureaucratisch en geformaliseerd is geworden en zoveel tijd kost. Elke maas in de wet wordt benut. Die correctoren zullen voortaan zorgen dat élke komma aangestreept wordt ook als je allang over de grens van puntenaftrek heen bent. 

Broodjebrie schreef op 26-08-2025 om 15:32:

[..]

Maar ik zag ze wel met grote rugtassen..

Toen ik naar de middelbare ging, moesten wij ze volgens mij ook zelf ophalen.

Dan zal het inderdaad misschien toch wel boeken ophalen zijn ik ken het hier alleen dat ze opgestuurd worden. Dochter heeft ook geen boeken die weer ingeleverd moeten worden. Alleen maar werkboeken waarin ze ook opdrachten maken. Die gaan aan het eind van het jaar gewoon weg en dan krijg je voor het nieuwe jaar weer een pakket opgestuurd. Wij moesten vroeger inderdaad ook boeken ophalen en inleveren, kaften enz. Maar dat hoeft hier allemaal niet meer. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.