Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

Ninoea

Ninoea

04-01-2026 om 19:42 Topicstarter

Londen, wat gaaf. Goede herinneringen aan de wandelingen van park naar park. Als 12 jarig meisje ben ik met mijn ouders naar Londen geweest en heb daar toen erg van genoten! 
Resumé: 
Eten: ging echt goed. Niet gesnoept. Gezond en matig, maar wel genoeg, qua hoeveelheid, gegeten. 
Bewegen: bootcamp plus wandelen 

actieve kcal 686 
Aantal stappen 12370 

Verder heb ik me ingeschreven om 13 juni mee te doen aan een mudrun van 12 km samen met mijn twee zonen van 12 en 14. Mooi vooruitzicht om voor te (blijven) trainen. 

Ik heb vanochtend 10 km hardgelopen en hield het goed vol gelukkig. Even langs de paarden, maar niet te lang gebleven vanwege de buien. Thuis spelletjes met mijn buren gedaan en samen gegeten. En zometeen naar het filmhuis. Ik heb een abonnement afgesloten.

Trail schreef op 04-01-2026 om 19:53:

Ik heb vanochtend 10 km hardgelopen en hield het goed vol gelukkig. Even langs de paarden, maar niet te lang gebleven vanwege de buien. Thuis spelletjes met mijn buren gedaan en samen gegeten. En zometeen naar het filmhuis. Ik heb een abonnement afgesloten.

Welke film heb je gezien?

Ik ben vandaag naar Amelie of the Character of Rain geweest.

Morgen heb ik Splitsville en Left handed girl op de planning staan.

Ninoea

Ninoea

04-01-2026 om 22:28 Topicstarter

Mooie plannen Ysenda. 

Klinkt als een fijne dag @trail. 

Ninoea

Ninoea

05-01-2026 om 07:36 Topicstarter

Gisterenavond laat kreeg mijn man nog zin om te snaaien en nam een schaaltje chips. Dat vond ik even lastig om te weerstaan, maar heb het toch gedaan! Blij mee want ik wil het echt even volhouden om niet te gaan snaaien. Nu kan ik een dag toevoegen aan “niet snaaien streak” 😂

Hoi hoi, ik schrijf ook graag mee.
Ik ben een tijd super goed gegaan met afvallen, ik was ongeveer 10kg kwijt en zat echt lekker in mijn vel. Toen kwam de ene na de andere blessure (niet gerelateerd aan sporten, maar aan een slechte bouw). Ik kon daardoor lang niet sporten, kwam in een 'nu gaat het toch niet meer lukken' houding terecht en alles ging bergafwaarts. De 10kg zitten er dus weer aan en nog iets meer. Met daardoor nog meer klachten en ook bijkomende dingen, zoals maagzuur en zelfbeeld dat achteruit gaat.
Het is nu wel duidelijk dat de blessures waarschijnlijk zullen blijven en na een tijd lang mokken en balen, heb ik nu de knop om om te zoeken naar wat er wel lukt. Gelukkig kan ik wel stukjes wandelen (tot ongeveer 2km). En ik hoop zelfs over een paar maanden lichte fitness op te pakken. 

Mijn voornemen voor nu is om op mijn voeding te letten: in de ochtend een gezond ontbijt (yoghurt met granola), geen tussendoortjes behalve fruit/groente, in de avond een beetje normaal eten (niet te specifiek dieetgericht, maar wel opletten dat ik niet constant fastfood eet) en 's avonds niet meer snaaien. Ik probeer daarnaast wat extra water/thee te drinken.
En qua beweging is mijn voornemen om te kijken of ik elke dag 6.000 stappen kan halen en of mijn lichaam dat trekt. Zo ja, dan wil ik dat met kleine beetjes van 100 per week gaan opbouwen richting de 10.000 stappen. Ik hoop weer wat meer tevreden te zijn met mijn lichaam en me daardoor lekkerder te voelen in mijn lijf. 

Ik ben op 1 januari direct begonnen en heb nu alle dagen mijn bewegingsdoel gehaald. Vooral via kleine extra wandelingetjes overdag, niet alles in 1x. Net ook een extra rondje gemaakt bij kinderen naar school brengen en zometeen wandel ik even naar de supermarkt. En op 1x uit eten na, ook het eetdoel gehaald.
Ik ben benieuwd hoe het gaat als ik het moet combineren met werk, dan zal ik echt in de avond nog extra wandelingen moeten maken. Maar ik ben gemotiveerd.

Maandag is mijn thuiswerkdag. Dat is altijd lastiger met snacken, want ik haal regelmatig thee uit de keuken. (Wil geen thermoskan op tafel want dan zit ik uren in dezelfde houding). 
Dus ik heb vanmorgen een paprika in stukken gesneden en een stuk komkommer in plakjes. Dat staat nu snack-klaar op het aanrecht en elke keer als ik thee haal kan ik daar van snaaien.

Vanmorgen op de weegschaal gestaan en ik weeg 12,5 kg minder dan vorig jaar en daar ben ik erg blij mee.
In november/december wel wat aangekomen maar ik heb mijn doel 12 kg minder in een jaar dus wel bereikt. De laatste dagen weer normaal gegeten en ik ben ook van plan om dat gewoon weer te blijven doen. Ik schrijf weer alles op wat ik eet dat is voor mij toch een drempel, waardoor ik vooral gezondere keuzes maak.
Mijn eerste doel is nog 2,5 kg afvallen dit wil ik voor dat ik eind mei op vakantie ga bereikt hebben.
Of en hoeveel ik er daarna nog af wil dat weet ik nog niet. Na mijn vakantie ga ik dat bepalen.

Ik heb nog vakantie.
Doel van vandaag: 10.000 stappen.
Naar de sportschool, dat is gelukt want ik zit dit tussen sejes te tikken.
Op mijn eten letten: ik heb een plan uitgeschreven voor vandaag, dat gaat ook wel lukken.
2 films kijken in het filmhuis, dat is voor vanmiddag dus gaat ook wel lukken.

Ninoea

Ninoea

05-01-2026 om 10:45 Topicstarter

Ik heb alweer gefietst en gesport. Het fietsen vond ik best spannend zo met die sneeuw en zooi. Bootcamp was in het bos en daar was het weer prachtig. Echt genoten van de dikke laag sneeuw die erbij gevallen was. 

ziekenhuis geeft hier aan vooral binnen te blijven want het is extreem druk met botbreuken.

Stuk gelopen door de sneeuw maar het was erg glad. Dus iets korter. 1400 meter ipv 1600. Vanmiddag weer 1600 proberen. Ergotherapeut gaf hier aan dat mijn plan om volgende week weer een uurtje te proberen te werken en gaan opbouwen, nu nog  géén goed idee is.  En diep in mijn hart wist ik dat eigenlijk  al wel. Dus maar een stukje zelfzorg en luisteren. Vrijdag gesprek op het werk , manager zal niet helemaal happy zijn hiermee vrees ik.

lientje69 schreef op 05-01-2026 om 11:38:

Stuk gelopen door de sneeuw maar het was erg glad. Dus iets korter. 1400 meter ipv 1600. Vanmiddag weer 1600 proberen. Ergotherapeut gaf hier aan dat mijn plan om volgende week weer een uurtje te proberen te werken en gaan opbouwen, nu nog géén goed idee is. En diep in mijn hart wist ik dat eigenlijk al wel. Dus maar een stukje zelfzorg en luisteren. Vrijdag gesprek op het werk , manager zal niet helemaal happy zijn hiermee vrees ik.

Je manager heeft weinig te zeggen, wat zegt de arbo arts?

Die van mij zou je heel hard uit gelachen hebben en gezegd: over 2 maanden hebben we wel een afspraak. Dan zien we wat je dan kan. Als je thuis nog niet kan functioneren en maar 1600m kunnen lopen is duidelijk nog niet kunnen functioneren gaan we überhaupt nog niet aan reïntegreren denken.

Het is je werk, geen goed doel.

Het goede doel ben jezelf en je gezin.

Ysenda schreef op 05-01-2026 om 12:23:

[..]

Je manager heeft weinig te zeggen, wat zegt de arbo arts?

Die van mij zou je heel hard uit gelachen hebben en gezegd: over 2 maanden hebben we wel een afspraak. Dan zien we wat je dan kan. Als je thuis nog niet kan functioneren en maar 1600m kunnen lopen is duidelijk nog niet kunnen functioneren gaan we überhaupt nog niet aan reïntegreren denken.

Het is je werk, geen goed doel.

Het goede doel ben jezelf en je gezin.

Die heb ik 6 weken terug gesproken en nog geen nieuwe afspraak.  Zou ik nu zo ongeveer  wel al moeten  hebben weer. Maar om daar nu zelf achteraan te gaan bellen? 

En 2 maanden? Ik word elke drie weken op het werk op gesprek verwacht. Vrijdag is dus al de 4e keer sinds mijn hersenbloedingen. 

lientje69 schreef op 05-01-2026 om 12:26:

[..]

Die heb ik 6 weken terug gesproken en nog geen nieuwe afspraak. Zou ik nu zo ongeveer wel al moeten hebben weer. Maar om daar nu zelf achteraan te gaan bellen?

En 2 maanden? Ik word elke drie weken op het werk op gesprek verwacht. Vrijdag is dus al de 4e keer sinds mijn hersenbloedingen.

Ik neem aan dat ze dat verplicht zijn vanwege Verbeterde Poortwachter? Maar zoiets kan natuurlijk ook telefonisch besproken worden in paar minuten.  Zij zullen hun verplichte vinkjes willen zetten.  Om eerlijk te zijn verwacht ik niet dat jij 100% gaat herstellen en ik denk niet dat je je uren weer kunt gaat draaien.  Daarnaast is het de vraag of je het überhaupt zou willen.  Ook voor de bloedingen was het toch vaak stressen voor je.  Gun jezelf dat wat het beste is voor jou en wat haalbaar is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.