Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Daglichtlamp
12-03-2025 om 06:46
De oorlogsmisdaden van de 1 maken de oorlogsmisdaden van de ander niet gerechtvaardigd. Hamas is een terreurorganisatie, van hun verwacht ik niet beter. Israël is een democratie.
Poezenmeisje
12-03-2025 om 06:55
Het feit dat Israël Gazaanse watervoorzienings medewerkers helpt beschermen zegt genoeg over Israël.
Hamas sloopt moedwillig de toch al belabberde watervoorzieningen, bij wie moeten hulporganisaties dan gaan klagen?
Niet bij Israël.
Daglichtlamp
12-03-2025 om 07:01
En ja dat het water- en rioleringssysteem in Gaza in zo'n slechte staat is ook gewoon de schuld van Hamas, ik weet het. Buizen die je daar voor kunt gebruiken, daar kun je ook wapens van maken. Hamas maakt voortdurende keuzes die de eigen bevolking schaden.
Maar dan blijft nog steeds mijn stelling dat de oorlogsmisdaden van de 1 niet de oorlogmisdaden van de ander kunnen rechtvaardigen.
Malibu2
12-03-2025 om 08:33
Daglichtlamp schreef op 12-03-2025 om 06:02:
Zelfs al zou de hele bevolking van Gaza Hamasaanhanger zijn, dan nog is uithongeren en onthouden van voldoende water een oorlogsmisdaad.
Op basis waarvan claim je dit?
Poezenmeisje
12-03-2025 om 08:38
https://en.m.wikipedia.org/wiki/UNRWA
Als Gaza al 75 jaar hulp ontvangt van de VN, dan kun je ook je twijfels zetten bij de VN...
Wat vreten Sigrid Kaag c.s. uit als deze mensen er alleen maar slechter op worden?
Toen Israël zich terug trok, jaren geleden, lieten ze een goede infrastructuur en een goed landbouwarsenaal achter. Het eerste dat de Gazanen deden was dit allemaal vernietigen.
Daglichtlamp
12-03-2025 om 08:39
Malibu2 schreef op 12-03-2025 om 08:33:
[..]
Op basis waarvan claim je dit?
Israël houdt toch humanitaire hulp tegen? Dat is voedsel, dat is brandstof (die nodig is om water te produceren in Gaza).
(en ja Hamas is verschrikkelijk, ook tegen hun eigen bevolking, dat staat bij mij niet ter discussie).
Malibu2
12-03-2025 om 10:36
Daglichtlamp schreef op 12-03-2025 om 08:39:
[..]
Israël houdt toch humanitaire hulp tegen? Dat is voedsel, dat is brandstof (die nodig is om water te produceren in Gaza).
(en ja Hamas is verschrikkelijk, ook tegen hun eigen bevolking, dat staat bij mij niet ter discussie).
We zijn het volledig eens dat Hamas verschrikkelijk is, ook voor hun eigen bevolking. Maar de vervolgvraag is dan of Israël volgens het internationaal recht verplicht is humanitaire hulp te verschaffen.
Een "occupying power" is volgens de IHL verplicht om in de basisbehoeften van de bevolking te voorzien. Israël voldoet niet aan de definitie van een "occupying power ". Dan kun je stellen dat de vrije doorgang van hulpgoederen alsnog moet plaatsvinden, dat is volgens mij ook wat jij schrijft. En in beginsel klopt dat. Er is echter een uitzondering en dat is wanneer er een redelijk vermoeden bestaat dat de hulpgoederen de bestemming niet bereiken (oftewel ingepikt worden door Hamas). Dan vervalt die verplichting.
Zie bijvoorbeeld deze thread waarin dit is toegelicht met de specifieke wetsartikelen:
https://x.com/Aizenberg55/status/1899447335500796350?t=wmg330huvwGDELtJPrCiiQ&s=19
Kun je hier iets van vinden? Ja. Ikzelf vind het vooral enorm treurig dat het zo ver is gekomen. Ik heb de laatste weken de voortgang (of het ontbreken daarvan) gevolgd van de gesprekken over een verlenging van het staakt-het-vuren en de toekomstplannen van andere Arabische landen voor Gaza. Maar Hamas wijst alles af.
absor
12-03-2025 om 13:42
Daglichtlamp schreef op 12-03-2025 om 06:46:
De oorlogsmisdaden van de 1 maken de oorlogsmisdaden van de ander niet gerechtvaardigd. Hamas is een terreurorganisatie, van hun verwacht ik niet beter. Israël is een democratie.
Ik snap het maar snap ook dat het heel moeilijk is om degene die jou wil vermoorden te voeden. En nadat je hem gevoed hebt wil hij jou nog liever vermoorden
Poezenmeisje
12-03-2025 om 14:50
Het verbaast mij dat Israël Gaza nog niet van de aarde heeft geveegd.
Bij het overhandigen van de kisten met de gewurgde lijkjes van de Bibas kinderen werd Psalm 83 gespeeld, las ik.
Malibu2
12-03-2025 om 15:31
Daglichtlamp schreef op 12-03-2025 om 06:46:
Ik zat er nog even over na te denken wat je hier schreef: Hamas is een terreurorganisatie, van hun verwacht je niet beter.
Maar zij zijn het bestuur van Gaza en zijn verantwoordelijk voor hun inwoners. Eigenlijk komen ze er wel heel makkelijk mee weg als men niet beter van hen verwacht. Ik vind eigenlijk dat we dezelfde eisen aan hen moeten stellen als we ook aan Israël doen. Ook al is Israël een democratie, dat ontslaat Hamas niet van zijn plicht. Hamas is er verantwoordelijk voor dat zijn eigen bevolking voldoende te eten heeft.
Zilver_gray
12-03-2025 om 18:11
Poezenmeisje schreef op 12-03-2025 om 14:50:
Het verbaast mij dat Israël Gaza nog niet van de aarde heeft geveegd.
Bij het overhandigen van de kisten met de gewurgde lijkjes van de Bibas kinderen werd Psalm 83 gespeeld, las ik.
“Van de aarde vegen”?
Ze langzaam laten creperen geeft waarschijnlijk meer genoegdoening.
absor
12-03-2025 om 18:21
Zilver_gray schreef op 12-03-2025 om 18:11:
[..]
“Van de aarde vegen”?
Ze langzaam laten creperen geeft waarschijnlijk meer genoegdoening.
Ja joden laten creperen geeft blijkbaar ook mensen genoegdoening???
Ik schrijf dit omdat ik het een rare zin en invulling geef. Het lijkt mij een laatste noodgreep om de gijzelaars vrij te laten die blijkbaar ook bij burgers zitten.
Daglichtlamp
12-03-2025 om 18:35
absor schreef op 12-03-2025 om 18:21:
[..]
Ja joden laten creperen geeft blijkbaar ook mensen genoegdoening???
Ik schrijf dit omdat ik het een rare zin en invulling geef. Het lijkt mij een laatste noodgreep om de gijzelaars vrij te laten die blijkbaar ook bij burgers zitten.
Vooral een laatste noodgreep om gijzelaars vrij te krijgen zonder dat Israel zich hoeft te houden aan het eerdere akkoord in drie fasen dat ze gesloten hebben met Hamas.
Nu snap ik wel dat de leiders van Israel goede redenen hebben om zich niet terug te trekken zoals ze hebben afgesproken. Hamas is niet te vertrouwen, je wilt geen gelegenheid geven dat Hamas weer een strijdmacht opbouwt.
absor
13-03-2025 om 08:51
Daglichtlamp schreef op 12-03-2025 om 18:35:
[..]
Vooral een laatste noodgreep om gijzelaars vrij te krijgen zonder dat Israel zich hoeft te houden aan het eerdere akkoord in drie fasen dat ze gesloten hebben met Hamas.
Nu snap ik wel dat de leiders van Israel goede redenen hebben om zich niet terug te trekken zoals ze hebben afgesproken. Hamas is niet te vertrouwen, je wilt geen gelegenheid geven dat Hamas weer een strijdmacht opbouwt.
Ik kan me de wanhoop van Israël ook goed voorstellen: want wat zijn de opties?
Invallen en bombarderen, actief vluchtelingen te bevrijden -> heel veel slachtoffers onder vrouwen en kinderen
Onderhandelen -> geprobeerd en al meer dan duizend gevangenen vrijgelaten en let wel hier waren heel veel bij met moorden op hun geweten. Maar werkt niet want nog steeds gijzelaars in gaza bovendien ook tijdens het staakt het vuren kwamen er nog steeds bommen uit gaza
Wat heb je dan nog over wat in principe geen schade hoeft te doen?
Als je dreigt met voedsel drinken afsluiten maar gaza geeft de gijzelaars over voor het nijpend wordt dan is dat een goede methode Echter als hamas liever zijn eigen bevolking laat sterven dan de gijzelaars teruggeven Met wat voor vijand vecht je dan?
Wat is een vierde optie wat israel kan doen zonder vrouwen en kinderen te raken? Als vechten, onderhandelen, afsluiten allemaal geen optie is? Zichzelf opheffen???