Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-08-2022 om 13:44
Stikstof, samen om tafel om een plan te maken
Vandaag overleggen de organisaties die de boeren vertegenwoordigen of ze toch met Remkes om tafel gaan. LTO is al om, Agractie twijfelt nog en FDF ziet er nog steeds niets in.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/02/praten-of-niet-praten-met-het-kabinet-dat-is-de-vraag-voor-de-boeren-a4138005
Wellicht kan er opnieuw gekeken worden naar het voorstel dat LTO al in 2021 deed om stikstof te reduceren en natuur te herstellen. https://www.lto.nl/duurzaamevenwicht/
Fleurtje_5
26-12-2025 om 13:06
PensioNada schreef op 26-12-2025 om 13:01:
[..]
Er moeten zeker huizen gebouwd worden. Alleen in Nederland hebben we een te grote agrarische industrie, die te veel grond in beslag neemt, te veel het water vervuild, te veel stikstof uitstoot. Als we daar veel van afstoten hebben we en minder arbeidsmigranten nodig (scheelt weer woonruimte) en meer ruimte (qua grond) en meer stikstofruimte.
Zie je dat vuurrode stipje op deze wereldkaart? Als dat Agrarisch gedeelte te groot zou zijn was dat rode stipje wel groen geweest.
https://www.populationpyramid.net/nl/bevolkingsdichtheid/niger-land/2024/
Tuurlijk moet het een en ander verbeterd worden in de Agrarische wereld. Maar dat betekend 'verbeteren' en niet weggooien en er dan iets op bouwen wat alles nog veel erger maakt.
Met de boeren word dezelfde fout gemaakt als met de verzorgenden. Eerst alles weg bezuinigen, en niet vervangen en er dan (als het te laat is) achter komen dat er te weinig mensen zijn voor het werk.
PensioNada
26-12-2025 om 13:11
Fleurtje_5 schreef op 26-12-2025 om 12:57:
[..]
Politico? Serieus?? Een Engelstalig veeg-onder-het-tapijtje?
Waarom niet deze:
............
Schaduwlobby in Europa
Begin dit jaar kwam Alexander Bakker van de Telegraaf naar buiten met een artikel over het lobbyschandaal in Brussel. Hij liet zien dat de Europese Commissie in het geheim milieu ngo’s heeft gefinancierd om te lobbyen voor groene wetgeving, zoals de Green Deal van Frans Timmermans.
"We hebben hier te maken met een schending van de scheiding der machten", stelt Sander Smit, Europarlementariër voor de BBB. Volgens hem hoort de Commissie wetsvoorstellen te doen, maar mag zij het wetgevend proces niet beïnvloeden via externe partijen. "Door ngo’s te financieren met opdrachten, heeft de Commissie hen gebruikt als verlengde arm om gericht Europarlementariërs te beïnvloeden."...........
In het NPO artikel wordt gezegd: Politico heeft misschien andere contracten gezien. OK laat dan maar de contracten zien waaron NGO's wel een expliciete opdracht krijgen, zou ik zeggen. Het ging mij echter om die 7 miljard, die die POW-mevrouw ook weer noemde in je eerste filmpje. Dat is bewezen onzin.
Overigens is dit een heel beproefde manier van fakenieuws verspreiden: je mengt wat dingen die waar zijn met allerlei onzin en als iemand dan komt met: dit klopt niet, dan schreeuw je heel hard, maar DAT klopt wel.
Fleurtje_5
26-12-2025 om 13:17
PensioNada schreef op 26-12-2025 om 13:11:
[..]
In het NPO artikel wordt gezegd: Politico heeft misschien andere contracten gezien. OK laat dan maar de contracten zien waaron NGO's wel een expliciete opdracht krijgen, zou ik zeggen. Het ging mij echter om die 7 miljard, die die POW-mevrouw ook weer noemde in je eerste filmpje. Dat is bewezen onzin.
Overigens is dit een heel beproefde manier van fakenieuws verspreiden: je mengt wat dingen die waar zijn met allerlei onzin en als iemand dan komt met: dit klopt niet, dan schreeuw je heel hard, maar DAT klopt wel.
Ik heb nog nooit van Politico gehoord. Een Engels talige site.
Als iets al Fake News is, dan is het dat als je NPO en NOS beschuldigd van fake news verspreiden? Er is niets gemengd. Je kan het hele fragment lezen, bekijken en beluisteren.
Daglichtlamp
26-12-2025 om 13:31
Fleurtje_5 schreef op 26-12-2025 om 12:48:
[..]
Carolien heeft geen activisten betaald om naar een bedrijf te gaan om het bedrijf willens en wetens te schaden om haar doel te kunnen bereiken.
Nee,dat zei ik ook niet. De agrarische lobby laat zich betalen door de EU om daar vervolgens te proberen wetgeving aan te laten nemen die de zuivel- en vleesindustrie bevoordeeld t.o.v. duurzame eiwitvarianten.
Fleurtje_5
26-12-2025 om 14:09
Het gaat niet alleen over de zuivel en vleesindustrie t.o.v. duurzame eiwitvarianten:
( linkje van "Headliners" gewist. Doet hier niet ter zake)
Juni 2025
.............
De Europese Commissie heeft in het geheim milieuorganisaties betaald om campagnes te voeren tegen Duitse bedrijven, zo publiceerde de Duitse krant Welt am Sonntag vorige week. Het lobbyschandaal gebeurde onder de verantwoordelijkheid van toenmalig Eurocommissaris Frans Timmermans, tegenwoordig fractievoorzitter van PvdA-Groenlinks.
Brusselse ambtenaren werkten nauw samen met milieuactivisten om de Europese bevolking te overtuigen van het klimaatbeleid van de EU, onder andere vastgelegd in de Green Deal — het prestigeproject van Frans Timmermans. Daarvoor zijn miljoenen euro’s aan belastinggeld besteed, zo meldt Welt am Sonntag na het inzien van geheime contracten die Brussel sloot met aan milieu- en klimaatgerelateerde ngo’s.
Zo zagen de journalisten een contract in tussen de Europese Commissie en ClientEarth, van 7 december 2022. Daarin stonden de voorwaarden beschreven voor een subsidie van 350.000 euro. De zelfverklaarde liefdadigheidsorganisatie ClientEarth moest op het gebied van milieurecht helpen het ‘uitfaseren’ van kolencentrales in Duitsland te mogelijk te maken. De organisatie kreeg de opdracht daarin samen te werken met “burgerbewegingen” en het “klimaatkamp”. Eind september 2024 werd een kolencentrale in Brandenburg bezet door veertig actievoerders die zich vastklonken aan het traliewerk en de installaties van de centrale. De kolencentrale moest vervolgens tijdelijk van het net afgeschakeld worden. Dergelijk activisme wordt dus ondersteund door de Europese Commissie.
Het beleid is bedacht onder de verantwoordelijkheid van Frans Timmermans, die tot 2023 Eurocommissaris van klimaat was. Zelf heeft hij tot nu toe betrokkenheid ontkend, maar in de Welt am Sonntag wordt zijn naam nadrukkelijk aan het lobbyschandaal gelinkt. “Het is betreurenswaardig dat onder de voormalige commissarissen Sinkevičius en Timmermans forfaitaire subsidies werden gegeven aan organisaties die radicale acties, heimelijk politiek lobbyen en druk op besluitvormers als doelen in hun werkprogramma’s verankerden”, aldus huidig Europarlementariër Monika Hohlmeier van de Europese Volkspartij. De Litouwer Virginijus Sinkevičius is als Eurocommissaris verantwoordelijk voor de portefeuille milieu.
Volgens diverse Europese Parlementsleden financiert de Europese Commissie op deze omstreden wijze al jarenlang een ‘schaduwlobby’ om burgers, nationale overheden en Europarlementariërs te beïnvloeden. Een andere Duitse politicus, Markus Pieper, kaartte dit probleem al in 2017 aan in Europa. Hij riep de Commissie op te stoppen met het financieren van ngo’s die de “strategische handels- en veiligheidsbelangen van de EU ondermijnen”. Volgens Pieper werden destijds al contracten afgesloten met ngo’s om “gericht invloed uit te oefenen op parlementsleden en ministeries”. Hohlmeier stelt in Die Welt dat “de afkorting ngo geen vrijbrief hoort te zijn voor het arbitraire en ongecontroleerde gebruik van belastinggeld”.
Ondertussen heeft de Green Deal het mogelijk gemaakt dat ‘groene’ ngo’s meer subsidie krijgen. Milieu- en klimaatclubs binden met dat geld onder andere de strijd aan tegen bedrijven die afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Het subsidiegeld besteden zij aan lastercampagnes en rechtszaken tegen de bedrijven.
..........etc.etc.etc...............
PensioNada
26-12-2025 om 14:10
Fleurtje_5 schreef op 26-12-2025 om 13:17:
[..]
Ik heb nog nooit van Politico gehoord. Een Engels talige site.
Als iets al Fake News is, dan is het dat als je NPO en NOS beschuldigd van fake news verspreiden? Er is niets gemengd. Je kan het hele fragment lezen, bekijken en beluisteren.
Ik had het over POW. Dat NPO artikel blijft wel binnen de lijntjes, maar ook niet meer dan dat.
Fleurtje_5
26-12-2025 om 14:15
PensioNada schreef op 26-12-2025 om 14:10:
[..]
Ik had het over POW. Dat NPO artikel blijft wel binnen de lijntjes, maar ook niet meer dan dat.
Jij schreef onderstaande juist onder mijn bericht waarin ik het artikel van NPO noem:
Quote Pensionada: In het NPO artikel wordt gezegd: Politico heeft misschien andere contracten gezien. OK laat dan maar de contracten zien waaron NGO's wel een expliciete opdracht krijgen, zou ik zeggen. Het ging mij echter om die 7 miljard, die die POW-mevrouw ook weer noemde in je eerste filmpje. Dat is bewezen onzin.
Daglichtlamp
26-12-2025 om 14:16
Met ninefornews zit je wel heel diep in de fabeltjesfuik. Geloof je tegenwoordig ook in chemtrails?
Je mag best kritische vragen stellen over subsidie van de EU aan lobbyorganisaties. Maar in jouw geval, Fleurtje, is het duidelijk dat de enige lobbysubsidie die je een probleem vindt is de subsidie aan organisaties waar je het niet mee eens bent. Dit is niet bepaald de eerste keer dat je het zogenaamde Timmermanschandaal hier probeert van legitimiteit te voorzien.
Fleurtje_5
26-12-2025 om 14:21
Daglichtlamp schreef op 26-12-2025 om 14:16:
Met ninefornews zit je wel heel diep in de fabeltjesfuik. Geloof je tegenwoordig ook in chemtrails?
Je mag best kritische vragen stellen over subsidie van de EU aan lobbyorganisaties. Maar in jouw geval, Fleurtje, is het duidelijk dat de enige lobbysubsidie die je een probleem vindt is de subsidie aan organisaties waar je het niet mee eens bent. Dit is niet bepaald de eerste keer dat je het zogenaamde Timmermanschandaal hier probeert van legitimiteit te voorzien.
Ninefornews? O je bedoeld Headliners, die krantenartikelen/headliners aanhalen uit verschillende kranten. De ene keer is het een artikel uit de Telegraaf en de andere keer is het een stuk uit Dagblad De Limburger.
Maar dat linkje kan net zo goed weg, ....zal dat effe wissen....want dat artikel wat ik hier plaatste had ik NIET van Headliners. Headliners had ik alleen genoemd omdat ook daar een artikel over te lezen stond. Net zoals op de Duitse Welt am Sonntag.
Je schrijft: Dit is niet bepaald de eerste keer dat je het zogenaamde Timmermanschandaal hier probeert van legitimiteit te voorzien. Ik noem het omdat het nog steeds speelt. Zelfs Caroline van der Plas deed er onlangs op 16 december 2025 nog een stevig zegje over. NPO noemde het op 24 juli 2025 nog maar 'een topje van de ijsberg'. Maar Jesse Klaver veegde het vorige week m.i. nog zo onder het tapijt.
Daglichtlamp
26-12-2025 om 14:31
Jammer van alle desinformatie die terecht gekomen is in dit draadje. Hopelijk kan dit artikel uit FTM wat tegenwicht bieden.
https://www.ftm.nl/artikelen/hoe-nsc-en-bbb-in-europa-kritische-organisaties-tegenwerken
Al een paar jaar probeert de machtige Europese Volkspartij (EVP) subsidies van de EU voor milieuorganisaties aan banden te leggen. Centraal daarbij staat een programma voor natuurherstel.
Volgens fractieleden (waaronder vertegenwoordigers van het NSC en de BBB ) zou de Europese Commissie naast geld stiekem ook marsorders aan de milieuorganisaties geven. Zij zouden het Europees Parlement moeten beïnvloeden om een meer groene koers te varen.
Follow the Money kon de geheime contracten tussen de Commissie en milieuorganisaties inzien: nergens is er sprake van ‘marsorders’.
Hoewel deze bewering dus vals is, blijven vertegenwoordigers van het NSC en de BBB die herhalen om de financiering voor milieuclubs te stoppen. Pogingen daartoe zijn tot nu toe mislukt, maar deze week is er een stemming over de EU-begroting. Mogelijk doet de EVP weer een poging om bezwaar te maken.
FTM ontdekte ook dat de Duitse Europarlementariër die de aanval op het programma begon, zelf op de loonlijst staat van een landbouwmultinational die miljoenen uit datzelfde programma ontvangt.
De aanvallen zijn onderdeel van een bredere agenda van de EVP om met name milieuorganisaties te verzwakken. Dat past binnen een wereldwijde trend waarin het maatschappelijke organisaties steeds moeilijker wordt gemaakt.
Fleurtje_5
26-12-2025 om 14:36
Daglichtlamp schreef op 26-12-2025 om 12:34:
Wat Van der Plas hier doet is schaamteloos. Ze komt notabene zelf uit de agrolobby. Als iemand weet dat haar kant veel meer lobbysubsidie krijgt is zij het. Dit interview valt me heel erg tegen van haar.
Maar om bovenstaande te schrijven heb je geen enkele moeite?
En dit mag niet besproken en uitgezocht worden?
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10565364/eurocommissaris-bevestigt-lobby-door-ngos-lobby-is-big-business Pikante rel in Brussel: Europese Commissie zet ngo’s in voor groene lobby
Europees commissaris voor Begroting, Fraudebestrijding en Openbaar Bestuur Piotr Serafin bevestigt dat ngo's van de Europese Commissie moesten lobbyen bij het Europees Parlement.
........
(met interessant geluidsfragment: Eurocommissaris bevestigt lobby door ngo’s, ‘lobby is big business’)
............
De Vries sluit het niet uit; er gebeurt veel op zo'n Europese Commissie en het zou bijvoorbeeld best een overijverige ambtenaar kunnen zijn die dit heeft besloten. 'Waarom zou Frans Timmermans pleiten voor een onderzoek als die inderdaad daar een rol in heeft gespeeld?'
Lobby is big business
Helemaal afscheid nemen van lobbypraktijken kan ook weer niet, volgens De Vries geeft dat een carte blanche aan grote bedrijven met diepe zakken. 'Lobbyen is sowieso al big business, er zijn zo'n 25 tot 30.000 lobbyisten actief in Brussel.' De Vries wijst erop hoe complex de Brusselse besluitvorming is en dat de onderwerpen vaak heel technisch zijn - en dat lobbyisten nou eenmaal vaak meer over een onderwerp weten dan de politicus die erover gaat.
.............
Daglichtlamp
26-12-2025 om 14:54
Ik kan het niet beter zeggen dan dat het in het artikel van FTM staat:
‘Of je vindt het kwalijk dat de Europese Commissie ontvangers betaalt om te lobbyen, of je vindt dat niet. Dat moet dan wel voor iedereen gelden.’
Subsidie voor lobby-organisaties is echt heel gewoon in de EU. De meeste subsidie gaat niet naar klimaat- en milieuorganisaties, maar juist naar organisaties die aan de andere kant staan.
De mensen die dit zogenaamde 'schandaal' naar buiten hebben gebracht waren juist zelf ook ontvangers van subsidie uit dezelfde subsidiepot.
Daglichtlamp
26-12-2025 om 15:05
Dit soort desinformatie maar blijven rondpompen is niet onschuldig. Het beschadigd mensen.
Fleurtje_5
26-12-2025 om 18:31
Daglichtlamp schreef op 26-12-2025 om 15:05:
Dit soort desinformatie maar blijven rondpompen is niet onschuldig. Het beschadigd mensen.
Schei toch uit. Duitse kranten berichten er al langere tijd over. NPO besteed er nu ook uitgebreid aandacht aan. Ik plaatste een artikel waarin ook staat dat Timmermans zijn betrokkenheid ontkend en daar een onderzoek naar wil. Luister naar de geluidsvideo waarin die Eurocommissaris aan het woord is. Het onderwerp was zelfs bij het NOS en in de Telegraaf:
Jij beschadigd wel Carolien van der Plas om iets te beweren wat niet klopt. Zij heeft m.i. nl geen subsidies uitgedeeld om activisten te betalen om het sommige bedrijven moeilijk te maken.
Daglichtlamp
26-12-2025 om 18:52
Nee Van der Plas zat tijdens haar vorige banen aan de andere kant, bij de organisaties die subsidie kregen, ik heb niet anders beweerd. Daarom weet zij heel goed dat subsidie voor lobby-organisaties gewoon is, en niet de uitzondering. Maar ben je nu tegen alle subsidies voor lobby-organisaties? Of ben je er alleen maar tegen als er subsidies gaan naar organisaties die jou niet aanstaan? Het artikel uit FTM al gelezen? En ja de NPO heeft ook omroepen die aan de uiterst rechterkant van het spectrum zitten. Ook daar moet je je bewust zijn van de herkomst van wat je leest en rondpompt.