Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Nicole123 schreef op 02-04-2024 om 21:08:

[..]

Op zich is iedereen onschuldig tot het tegendeel bewezen is, maar de naam van Baudet staat genoemd in de stukken van de Tsjechische veiligheidsdienst, dus die moet wel een heel goed verhaal hebben om zich daaruit te praten. Alleen maar ‘wij hebben helemáál geen banden met de Russen’ zoals hij nu heeft gezegd is niet zo geloofwaardig. Neuh, en die ambassadeur van Rusland kwam zeker ook héél toevallig bij het FvD congres aanwaaien laatst?

Wat gebeurt er eigenlijk als zou blijken dat Baudet of iemand anders geld aangenomen zou hebben? Welke sanctie staat daarop en heeft dat enkel persoonlijke consequenties of ook gevolgen voor zijn partij?

Gister de hele dag op het nieuws(radio), Baudet wordt genoemd door de Tjechische media en staat niet in de officiële stukken. 

https://www.businessinsider.nl/baudet-klaver-paternotte-bedreiging-fvd-rusland/

Poezenmeisje schreef op 03-04-2024 om 07:13:

Tsja, aangezien "iedereen" die ooit met Poetin in aanraking is geweest in een kwaad daglicht dient te worden gesteld

Dat zegt niemand. Zie jij het verschil niet tussen met iemand aan tafel zitten 15 jaar geleden of geld aannemen om Russische propaganda te verspreiden? Of Baudet dat gedaan heeft zal blijken uit onderzoek. 

Het pertinent niet openbaar willen maken van de donaties aan FvD (dat is verplicht en daar is de partij voor geschorst geweest, maar nog maakt hij het niet bekend) en Oekraïne referendum stukken (zie het debat met Klaver) spreekt in ieder geval niet voor hem. Ook gezien de dingen die Baudet roept zou het me niet verbazen: Poetin is een held, hij is de enige die het opneemt tegen de kleine elite die alle touwtjes in handen heeft, de Russische inval in Oekraïne is het beste dat ik ooit heb meegemaakt, Rusland moet die oorlog winnen en het is hun goed recht om de haven van Rotterdam te bombarderen, de platgebombardeerde Oekraiense steden zijn nep, het onderzoek naar de MH17 is bevooroordeeld en Oekraïne is vast de dader, Navalny is in 2020 niet vergiftigd, etc etc. 

Zijn voormalig compagnon Henk Otten: 
Hij vindt dat de partij verboden moet worden. "Ik roep dat nu al tijden. Dit is totaal ontspoord en komt ook nooit meer goed. Baudet is niet 'gestoord' zoals iedereen denkt, maar staat volledig onder controle van het Kremlin."

https://www.reddit.com/r/Politiek/comments/1bu2wfe/tweets_van_henk_otten_mbt_baudet_en_rusland/

https://youtu.be/DYUV9mF95Os?feature=shared

Onderzoek zal moeten uitwijzen of hij geld heeft aangenomen ja of nee. Ik maak me er niet zo druk om. Een partij met wat 3 of 4 zetels in de kamer? Die niet aan de onderhandelingstafel zit.... ik verwacht dat zijn rol alleen maar kleiner gaat worden de komende tijd. 

Miraval schreef op 03-04-2024 om 09:07:

Onderzoek zal moeten uitwijzen of hij geld heeft aangenomen ja of nee. Ik maak me er niet zo druk om. Een partij met wat 3 of 4 zetels in de kamer? Die niet aan de onderhandelingstafel zit.... ik verwacht dat zijn rol alleen maar kleiner gaat worden de komende tijd.

Precies dit. 

Men is al van alles aan het roepen terwijl het net zo goed fake-nieuws is.

Fleurtje_5 schreef op 01-04-2024 om 13:27:

Vergadering 28 maart 2024:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2023-2024/58

.......

Volgens mij heeft niemand het gelezen. Dit zijn de woorden van Wilders:

De heer Wilders (PVV):
Dank u, meneer de voorzitter. Vanmorgen stond in het Algemeen Dagblad een bericht met de kop "Tsjechische geheime dienst: Rusland betaalde cash aan bevriende Nederlandse en Europese politici". Daarin staat dat er, al dan niet via een nieuwssite, honderdduizenden euro's aan politici, onder andere uit Nederland, zouden zijn gegeven in ruil voor standpunten over Oekraïne en dat dat gefinancierd zou zijn door Moskou. Dat zouden, nogmaals, volgens de Tsjechische geheime dienst BIS ook politici uit Nederland zijn. Ik zou daarover een debat willen, maar om te beginnen zou ik vóór dat debat een brief willen hebben van de minister van Binnenlandse Zaken. Die gaat zowel over verkiezingen als over de inlichtingendiensten. Mijn eerste vraag is: kloppen de feiten? Klopt de inhoud van het bericht in het Algemeen Dagblad? Is het waar of is het niet waar? Dat is de eerste vraag die ik beantwoord wil zien. Als het waar is dat er direct of indirect sommen geld rechtstreeks of via derden, zoals die genoemde website of andere, worden betaald aan politici of politieke partijen in Nederland, of het nou een parlement is, het Europees Parlement, ons parlement of wat dan ook, dan wil ik graag weten welke politici dat zijn — man en paard moeten worden genoemd — en welke partijen dat zijn. Daar zou ik dan begin volgende week, dinsdag of woensdag, een debat over willen hebben, maar eerst wil ik een brief. Alleen in het geval dat in die brief zou staan "het klopt allemaal niet", zal ik volgende week bij de regeling het debat intrekken. Anders graag deze week nog, het liefst vandaag en anders uiterlijk morgen, de brief met de feiten en dan volgende week een debat.

Nicole123 schreef op 02-04-2024 om 19:12:

[..]

Hier zeg je iets compleet anders dan in je eerdere posts. In de nieuwsberichten die je aanhaalt komt het woord moslim of islam ook niet voor volgens mij.

Het moet niet zijn 'minder, minder islam', maar 'minder, minder etters' of 'minder, minder overlast/geweld'. Van welk ras of welk geloof dan ook.

Volgens mij heeft Poezemeisje niets anders gezegd. 

En dat heeft Wilders destijds ook bedoeld. Die overlast was bijna elke dag in het nieuws. Men had zelfs een naam voor die wijken.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-04-2024 om 10:33 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 03-04-2024 om 10:24:

[..]

Precies dit.

Men is al van alles aan het roepen terwijl het net zo goed fake-nieuws is.

Misschien moet je de definitie van fake-nieuws nog eens opzoeken.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z05506&did=2024D12747

Heimelijke beïnvloeding is vaak onzichtbaar voor de samenleving, maar kan grote schade toebrengen aan onze open manier van samenleven. Het ondermijnt de democratie en vormt een bedreiging voor de nationale veiligheid. Onze inlichtingendiensten waarschuwen al langere tijd dat inmengingsactiviteiten van andere landen in toenemende mate een bedreiging vormen. Het bericht dat de Tsjechische regering naar buiten heeft gebracht, sluit aan bij hetgeen waarvoor de inlichtingendiensten al langere tijd waarschuwen.

Het is goed dat hierover een debat wordt gevoerd en dat we ons bewust zijn van de risico’s van heimelijke beïnvloeding. Ik hecht eraan om u zo openbaar mogelijk te informeren.

---------------------

In de verklaring van BIS wordt benoemd dat de activiteiten van de beïnvloedingsoperatie gericht waren op het beïnvloeden van de verkiezingen voor het Europees Parlement en betaald werden door Rusland. BIS geeft aan dat zij de geldstromen nauwkeurig in kaart heeft gebracht en dat er miljoenen kronen mee gemoeid waren.

Fleurtje_5 schreef op 03-04-2024 om 10:29:

[..]

Poezenmeisje schreef toch echt heel duidelijk dat ze voor 'minder, minder, islam' is. De PVV schrijft dat ook zeer duidelijk in haar partijprogramma.

Als je bedoelt dat je enkel tegen overlast bent, schrijf dát dan, en haal er geen religie bij waarbij je die hele groep religieuzen over één kam scheert en doet alsof islam en overlast (veroorzaken of toejuichen) aan elkaar gelijk zou staan.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-04-2024 om 11:48 Topicstarter

https://www.ad.nl/politiek/staatssecretaris-hans-vijlbrief-dreigt-met-aftreden-als-eerste-kamer-sluiting-groningen-uitstelt~ae8bd266/
Vijlbrief treed af als de Eerste Kamer blijft vertragen.

De VVD is geschrokken van de boze reacties geloof ik: https://nos.nl/artikel/2515291-vvd-politieke-besluit-om-met-gaswinning-te-stoppen-is-genomen

Erkens voegde eraan toe ook dat het niet helpt voor het vertrouwen van de Groningers "als we heel snel het beeld creëren dat de gasproductie wel zou doorgaan" en hij noemde dat kwalijk. Volgens hem hebben andere partijen het door de VVD in de senaat gevraagde uitstel "uit de context getrokken".

Erkens zei dat ook hij wil dat er op de langere termijn meer gebeurt aan leveringszekerheid, maar dat dat los staat van het besluit om te stoppen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-04-2024 om 11:52 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 03-04-2024 om 10:29:

[..]

En dat heeft Wilders destijds ook bedoeld. Die overlast was bijna elke dag in het nieuws. Men had zelfs een naam voor die wijken.

Wilders heeft nooit teruggenomen wat hij gezegd heeft, of zelfs maar genuanceerd wat hij gezegd heeft. Ook in zijn rechtszaken hierover niet. Dan kun jij wel zeggen dat Wilders wat anders heeft bedoeld, maar dat blijkt niet uit wat hij zelf gezegd of gedaan heeft.

Daglichtlamp schreef op 03-04-2024 om 11:52:

[..]

Wilders heeft nooit teruggenomen wat hij gezegd heeft, of zelfs maar genuanceerd wat hij gezegd heeft. Ook in zijn rechtszaken hierover niet. Dan kun jij wel zeggen dat Wilders wat anders heeft bedoeld, maar dat blijkt niet uit wat hij zelf gezegd of gedaan heeft.

Precies, hoe je het ook wendt of keert: Wilders heeft extreemrechtse denkbeelden, ook al zegt hij dingen in de koelkast te zetten, hij heeft ze daarmee niet overboord gegooid. 

Daglichtlamp schreef op 03-04-2024 om 11:48:

De VVD is geschrokken van de boze reacties geloof ik: https://nos.nl/artikel/2515291-vvd-politieke-besluit-om-met-gaswinning-te-stoppen-is-genomen

En terecht. Wat een afgang zeg. Eerst roepen dat je zo voor de Groningers en burgers in de provincies bent en ze dan opnieuw zo in de steek laten, na ook al het debacle van Ter Apel niet willen ontlasten door alsnog een stokje voor de spreidingswet te willen steken. En BBB was toch zo nodig om een meerderheid in de Eerste Kamer te hebben? Nu trekt van der Plas opeens haar handen er vanaf en zegt ze dat ze over de Eerste Kamerleden van BBB geen zeggenschap heeft. Heel apart ook wel, dat die zo autonome BBBers uit de Eerste Kamer zomaar opeens helemaal uit eigen beweging met de beoogde coalitiepartners mee gaan stemmen. 

Misschien moeten ze er maar eens wat vaart achter zetten en gewoon openlijk hun plannen in een regeerakkoord zetten, in plaats van dit soort vreemde sprongen, waarmee ze steeds ingaan tegen wat ze eerder hebben gezegd. Laat maar zien wat je met Groningen wil, wat je wil doen met de uitdagingen op het gebied van energie, of je de belofte van minder instroom echt waar kunt maken of dat het een loze kreet blijft, hoe je woningen en betere zorg voor elkaar kunt toveren in plaats van enkel benoemen hoe erg het allemaal is en hoe je alles gaat financieren. 

Daglichtlamp schreef op 03-04-2024 om 11:52:

[..]

Klopt, hij neemt niets terug van wat hij ooit heeft gezegd. Wel heb ik afgelopen najaar hem in een interview horen zeggen dat hij veel dingen heeft gezegd om het gesprek aan te gaan.Of noem het 'provoceren' of 'een knuppel in het hoenderhok gooien', zodat de boel niet indut en alles maar oké word gevonden.

Dit is wat hij er ook zegt:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5424158/wilders-wil-eerdere-omstreden-uitspraken-niet-terugnemen-ik-moet 13 dec 2023
.........

Hij wil ook moslims geruststellen dat zij niet het land worden uitgezet en dat hij dat ook nooit heeft bepleit. In 2014 liet Wilders zijn aanhangers scanderen dat zij 'minder Marokkanen' wilden en dat Wilders dat zou gaan 'regelen', iets waarvoor hij later werd veroordeeld.

.........

ps. op zoek naar dat interview kwam ik een artikel tegen van 1 dec. 2023 waar Wilders heel liefdevol praat over zijn echtgenote. 

Een klein stukje quote uit het artikel:

De politicus en zijn echtgenote komen via een achteringang de zaal in als de film al bezig is, zitten op gereserveerde stoelen met bodyguards eromheen. Om nog voor de aftiteling begint en het licht aangaat, alweer via diezelfde achterdeur te vertrekken.

Zo triest dit.

En dan roept zo'n Tweede Kamerlid met de naam Koekoek dat ze excuses wil voor wat hij ooit zei over de hoofddoek. In Nederland mag men blijkbaar wel massaal spotten en lachen over de zwarte kousen geloofsgemeenschap.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-04-2024 om 13:50 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 03-04-2024 om 13:15:

[..]

.........

Hij wil ook moslims geruststellen dat zij niet het land worden uitgezet en dat hij dat ook nooit heeft bepleit. In 2014 liet Wilders zijn aanhangers scanderen dat zij 'minder Marokkanen' wilden en dat Wilders dat zou gaan 'regelen', iets waarvoor hij later werd veroordeeld.

.........

Misschien kijk ik er over heen, maar waar zegt Wilders in dit debat dat moslims niet bang hoeven te zijn om het land te worden uitgezet?
Hier de link naar het woordelijke verslag: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2023-2024/42

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.