Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

De zelfscan bij Albert Heijn. Waar is de menselijke maat?

Miepjecody schreef op 04-04-2026 om 20:08:

[..]

Je mag maximaal 10 artikelen bij de zelfscan meestal

Ik ben sowieso te lui om alles zelf te scannen als ik meer dan 5 artikelen heb

Ik laat de weekboodschappen via picnic komen, dus ik heb nooit een volle kar. Pak altijd de zelfscan, tenzij ik iets aparts heb. Taart waar ik nog korting op krijg, omdat ik jarig ben. Of laatst bij de jumbo iets met een “ja cadeautje voor jou” sticker die dus wel gescand moet worden en ze dan op gratis moeten zetten. Dat gaat lastig bij de zelfscan. Maar als ik gewoon normale producten heb pak ik de zelfscan. Handscanner deed ik vroeger altijd toen ik nog weekboodschappen haalde. Heb je het niet al 3 keer in je handen voor je überhaupt de winkel uit bent. Bij de jumbo hoor je ook heel duidelijk op de handscanner als iets niet goed gaat. Dat is een heel ander bliepje dan wanneer het wel goed gaat. Zoeken naar een barcode heb ik eigenlijk ook nooit last van. Inmiddels weet ik wel waar de barcodes zitten. En ik vind het gewoon wel prettig als ik lekker in mijn eigen bubbel boodschappen kan doen, af kan rekenen en weer weg kan. Meestal ga ik ook lopend naar de winkel en dan heb ik mijn koptelefoon op. Luister dan een podcast of zo, dus ben lekker in gedachten verzonken, snel ff die winkel door, afrekenen en weer weg. Ik zeg nog net gedag tegen de medewerker die bij de zelfscans staat, maar verder niet 😁
Ik snap ook echt niet hoe je 8 van de 12 dingen niet scant. Dat kan je niet meer onder een foutje rekenen hoor. Geloof er niks van.

Bij de ah hoor je het ook heel duidelijk. 
Lang wachten op controle zou ik ook irritant vinden, maar hier drukt de medewerker de controle dan weg.

Geen maximaal aantal items hier. Dat was alleen in het begin toen er nog maar een paar zelfscankassa's waren. 

Ik vind boodschappen doen vreselijk, en ga dus 1 keer per week….En renken dus af bij de Kassa; altijd bij dezelfde Dame…..Heel bewust, want ik wil dat ze blijft…

Ik vind 8 van de 12 producten niet scannen ook heel sterk lijken op diefstal. 

Zelf vind ik de handscanner lastig, omdat ik die vaak vergeet als ik artikel in winkelkar doe. Dan kan ik bij de kassa eerst kijken of ik alles wel gescand heb

Dus scannen doe ik alleen bij de kassa. Officieel mag dat bij maximaal 10 artikelen, maar het personeel hier neemt deze regel niet heel nauw gelukkig.
(Ik heb nooit een hele winkelkar vol met boodschappen en ga zelden op spitstijden )

Leve Picnic. Nooit meer volle karren duwen. Alleen nog wat dingen die ik vergeten ben of die ik vers wil halen. Altijd via de zelfscan tenzij, mijn in de supermarkt werkende, dochter achter de kassa zit, dan ga ik bij haar. Soms hebben ze momenten dat er 100% controle is. Dan moet er bij iedereen gekeken worden. Niet alles maar een paar stuks. Dat gebeurd op tijden dat er schijnbaar veel gestolen wordt. Er wordt regelmatig heel erg onaardig gedaan tegen de medewerkers bij de zelfscan. Het zijn hier vrijwel altijd studenten die het als bijbaan doen. Mijn dochter krijgt wel eens zeer onredelijke drek over zich heen als mensen betrapt worden op diefstal. Een keer een vergeten potje jam of wat dan ook doen ze hier nooit moeilijk over. Oudere mensen die naar de zelfscan willen kunnen geholpen worden door een medewerker bij alles. 

Ik vind dat ouderen vaak onderschat worden.  De (vele) ouderen die ik ken kunnen telebankieren, whatsappen en bij de zelfscan afrekenen.  Laatst bij de bushalte moest ik (67) een jongen van een jaar of 18 helpen om op zn telefoon op te zoeken hoe laat de bus zou komen. Heb de OV-app vervolgens op zn telefoon gezet.  

Als er in een winkel een zelfscan is gebruik ik die. Nooit meer een rij bij de kassa, hoera! Met de handscanner gaan de boodschappen meteen netjes in de tassen.  Bij eventuele controle zetten ze alles op dezelfde manier terug zodat de croissants niet worden geplet door 2 flessen cola.

amarna schreef op 06-04-2026 om 08:35:

Ik vind dat ouderen vaak onderschat worden. De (vele) ouderen die ik ken kunnen telebankieren, whatsappen en bij de zelfscan afrekenen. Laatst bij de bushalte moest ik (67) een jongen van een jaar of 18 helpen om op zn telefoon op te zoeken hoe laat de bus zou komen. Heb de OV-app vervolgens op zn telefoon gezet.

Als er in een winkel een zelfscan is gebruik ik die. Nooit meer een rij bij de kassa, hoera!

Het is natuurlijk wel zo dat bij beginnende vergeetachtigheid/dementie de laatst bijgeleerde vaardigheden het eerst weer verdwijnen. Ouderen die al die dingen vandaag prima kunnen, kunnen het op een onverwacht moment ineens (even) niet meer. 

amarna schreef op 06-04-2026 om 08:35:

Ik vind dat ouderen vaak onderschat worden. De (vele) ouderen die ik ken kunnen telebankieren, whatsappen en bij de zelfscan afrekenen. Laatst bij de bushalte moest ik (67) een jongen van een jaar of 18 helpen om op zn telefoon op te zoeken hoe laat de bus zou komen. Heb de OV-app vervolgens op zn telefoon gezet.

Als er in een winkel een zelfscan is gebruik ik die. Nooit meer een rij bij de kassa, hoera! Met de handscanner gaan de boodschappen meteen netjes in de tassen. Bij eventuele controle zetten ze alles op dezelfde manier terug zodat de croissants niet worden geplet door 2 flessen cola.

Dat zou hier wat beter kunnen/moeten. Hier wordt vaak het onderste onhandig uit de tas getrokken en er bovenin weer opgelegd. 

Ik ga alleen naar de zelfscan als ik maar een paar dingen heb en er een rij bij de gewone kassa staat. Bij mijn ah en lidl en jumbo vaak maar 1 kassa open tegenwoordig. 
Bij de Ah staat er soms 3/4 man personeel bij de zelfscan te kletsen met elkaar en hoor je constant het gepingel van controle.

Vrijdag bij Lidl was er maar een kassa open en veel mensen met echt volle karren boodschappen die dat volgens een medewerker maar bij de zelfscan moesten doen maar toen werd er door meerdere mensen geprotesteerd en werd er een extra kassa open gedaan.

In de begin dagen van het scannen meegemaakt dat mijn kerst koekjes en chocolaatjes kapot gingen bij een tas controle. Meisje was heel verbaasd dat ik na de controle deze boodschappen niet meer hoefden en niet wilde afrekenen voordat ze eraf gehaald waren.

In mij  huidige filiaal staat op het tijdstip dat ik boodschappen doe meestal een 50 plusser die wel heel netjes met mijn spullen omgaat.

krulliebollie schreef op 06-04-2026 om 08:28:

Leve Picnic. Nooit meer volle karren duwen. Alleen nog wat dingen die ik vergeten ben of die ik vers wil halen. Altijd via de zelfscan tenzij, mijn in de supermarkt werkende, dochter achter de kassa zit, dan ga ik bij haar. Soms hebben ze momenten dat er 100% controle is. Dan moet er bij iedereen gekeken worden. Niet alles maar een paar stuks. Dat gebeurd op tijden dat er schijnbaar veel gestolen wordt. Er wordt regelmatig heel erg onaardig gedaan tegen de medewerkers bij de zelfscan. Het zijn hier vrijwel altijd studenten die het als bijbaan doen. Mijn dochter krijgt wel eens zeer onredelijke drek over zich heen als mensen betrapt worden op diefstal. Een keer een vergeten potje jam of wat dan ook doen ze hier nooit moeilijk over. Oudere mensen die naar de zelfscan willen kunnen geholpen worden door een medewerker bij alles.

Ik begrijp dat best. Je komt met je geld, doet werk wat die supermarkt zou behoren te doen en dan word je impliciet of expliciet voor dief uitgemaakt? Laat ze het lekker zelf doen!

Wat ik niet snap is de lange, lange rij die bij Dirk bij die ene zelfscankassa staat waar contant betaald kan worden.  Laatst een rij van 12 wachtenden terwijl er bij de andere zelfscans niemand wachtte.  Hadden die 12 allemaal geen bankpas of telefoon bij zich?

rionyriony schreef op 06-04-2026 om 08:56:

[..]

Ik begrijp dat best. Je komt met je geld, doet werk wat die supermarkt zou behoren te doen en dan word je impliciet of expliciet voor dief uitgemaakt? Laat ze het lekker zelf doen!

Echt? Jij vindt het normaal dat een klant een puber of net-niet-meer puber gaat lopen uitkafferen omdat die zijn/haar werk doet? Die puber heeft niet bedacht dat die controles moeten plaatsvinden he, die voert gewoon een opdracht van de baas uit.

En lekker zelf laten doen kan ook gewoon, bij de kassa met een mens. Maarja, daar is de rij dan soms weer wat langer. Ook reden om die puber achter de kassa te gaan uitkafferen? 

Tuinfluiter schreef op 06-04-2026 om 08:54:

In de begin dagen van het scannen meegemaakt dat mijn kerst koekjes en chocolaatjes kapot gingen bij een tas controle. Meisje was heel verbaasd dat ik na de controle deze boodschappen niet meer hoefden en niet wilde afrekenen voordat ze eraf gehaald waren.

In mij huidige filiaal staat op het tijdstip dat ik boodschappen doe meestal een 50 plusser die wel heel netjes met mijn spullen omgaat.

Bij mij vragen ze of je het zelf weer wilt inpakken. Bij een kleine controle wordt dat meestal heel netjes gedaan. Bij een grote controle pak ik meestal zelf in terwijl zij uitpakt en scant.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.