Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

Ninoea

Ninoea

14-07-2026 om 21:50 Topicstarter

En ik wist dan weer niet dat je het vakje blijkbaar ook kunt aan- en uitzetten .. 

Ik schep teveel op bij het avondeten. Dat mag minder. Ehm … moet. Ik heb mezelf voorgenomen, maar ben bang dat ik het vergeet dus ik schrijf het hier maar even als geheugensteuntje, om dan maar een ontbijtbord voor mezelf neer te zetten. Ik denk dat dat de truc wel doet. 

Kcal gegeten: ongeveer 1800 
Sport: 35 min kettelbelltraining 
Stappen ruim 11.000 

Ies

Ies

14-07-2026 om 23:51

Ik heb ook mijn calcium maar eens geteld en vandaag kwam ik er wel aan. Scheelt dat ik tegenwoordig mijn koffie drink met sojamelk, dat tikt wel aan.
Maar het is wel een uitdaging idd om te letten op je lijn en toch voldoende calcium binnen te krijgen. Zeker met weinig tijd. Juist de producten met veel calcium wilde ik m.i.v. vandaag flink minderen. (Yoghurt, kaas, noten, gedroogde abrikoos) 
Ik drink wel vaak kefir, daar misschien wat vaker aan denken. 
Ook eet ik graag sardientjes, daar zit ook wel veel calcium in. 
Vandaag gestart hier met wat strenger letten op mijn voeding en ook op porties. Tevreden over mijn voeding vandaag maar niet zo tevreden over mijn dag. Beetje in de knoop met mijn planning en ik wil dan teveel en plan teveel en loop mezelf helemaal voorbij. 
Daar moet ik in gaan puzzelen. Wel gaan zwemmen vandaag en dat paste dus allemaal net niet. Maar ik wil dat er wel in gaan houden, zo lang verwaarloosd omdat ik er geen tijd voor vond. Zoeken waar ik elders energie kan besparen. 

Ik heb gisteren sardientjes gegeten, je krijgt veel calcium binnen als je de "eetbare" graat op eet nauw die haal ik er dus altijd uit.
Ik eet wel elke ochtend kwark en drink bij de lunch een hele grote beker karnemelk.

Ninoea schreef op 11-07-2026 om 14:38:

Als ik het zo lees is de extra beweging goed voor je lijf, alleen doe je net iedere keer wat teveel waardoor je overbelast. Het zit hem dan in het doseren en opbouwen. Fijn dat je planten er weer goed bij staan.

Zo werkt dat bij doorsnee, normale mensen, maar bij mij niet. Bij mij zullen de bindweefsels tegen alles bezwaren maken, is het niet na een of een paar etmalen, dan na veertien dagen enige herhalingen. Zo is elke fitness uiteindelijk gestorven. De periode dat ik het het langste heb volgehouden was ongeveer 15 maanden. Toen was ik dusdanig achteruit gegaan dat ik het om praktische redenen moest opgeven. 

Uiteraard had men hier diverse theorieën over (bijvoorbeeld: sommige mensen hebben een te hoge spierspanning en bij de geringste beweging komt het totaal daarvan voor een bepaalde groep spieren boven de kritieke hoeveelheid/intensiteit en wil het steeds langer herstel). 

Natuurlijk heb ik dat getoetst want dat doe je met alles wat je tegenkomt als je er zelf bij gebaat bent maar hoewel er een grond in zit, dekte het toch niet het grootste deel van de lading. Wél weet je dat ontspanning altijd helpt en verzet het minste. Maar ja dan moet je net bij mij zijn.

Wat betreft de lijn: vanmorgen nog binnen de marge die ik zelf had bepaald dus ik let vandaag wat op dat ik niet teveel neem maar me wat matig (wat betreft details). 

Toen Gordon Ramsay in Azië zat met zijn shows leerde ik dat daar koppen, poten, graten gegeten werden omdat ze geen calcium uit melkproducten kregen. Melkproducten schijnen door veel Aziaten niet verdragen te worden.

Ninoea

Ninoea

15-07-2026 om 10:32 Topicstarter

Heb jij met onderliggende of chronische ziekte te kampen riony? Dat realiseerde ik me niet. Sorry. 

Ninoea

Ninoea

15-07-2026 om 11:08 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 15-07-2026 om 07:33:

Ik heb gisteren sardientjes gegeten, je krijgt veel calcium binnen als je de "eetbare" graat op eet nauw die haal ik er dus altijd uit.
Ik eet wel elke ochtend kwark en drink bij de lunch een hele grote beker karnemelk.

Karnemelk vind ik met dit weer inderdaad ook wel lekker. Dat zou ik kunnen kopen als aanvulling. 

Ninoea schreef op 15-07-2026 om 10:32:

Heb jij met onderliggende of chronische ziekte te kampen riony? Dat realiseerde ik me niet. Sorry.

Vanaf mijn twaalfde al waren er incidenten waaruit bleek dat mijn lichaam niet zoals gebruikelijk op normale belastingen reageerde. Ik verborg dat vooral want je wil dat je bent zoals alle anderen. Daar gaat je energie naartoe. Als je maar doet alsof en daarvoor een beetje moeite doet dan is dat ['wat jij in je hoofd haalt'] er niet.

Vaak gingen problemen met een dergelijke benaderingswijze ook echt over, alleen dit niet.

Ninoea

Ninoea

15-07-2026 om 11:32 Topicstarter

Ja precies. Weet je zelf ook wat het onderliggende is of heb je vooral je eigen werkbare manier gevonden om ermee om te gaan @riony? 

Ninoea

Ninoea

15-07-2026 om 11:33 Topicstarter

Het klinkt alsof er veel verplichtingen en drukte op je schouders drukken les, het is dan inderdaad lastiger om ook nog tijd voor beweging en voeding vrij te maken. Wat fijn en goed dat je dat toch doet/deed. Juist in dat soort tijden zou je meer in zelfzorg moeten steken zodat je de ballen daarnaast ook beter in de lucht kan houden. Maarja, hoe dan, is dan de vraag!! 

Ninoea schreef op 15-07-2026 om 11:32:

Ja precies. Weet je zelf ook wat het onderliggende is of heb je vooral je eigen werkbare manier gevonden om ermee om te gaan @riony?

Nee, beide niet. Een bepaalde vaste interval blijkt decennialang al  beste aanpak te zijn. Dus niet: "ik voel me goed dus laten we vandaag dit gaan doen" maar: "het is maandag en dus gaan we dit doen". Om de een of andere zotte reden heeft dit de grootste kans te slagen. Maar het is niet echt wat ik wil of acceptabel vind. Het is onder protest.

Overigens enkele dagen geleden, laten we zeggen: vier dagen, trapte ik per ongeluk heel hard met mijn middelste tenen tegen ergens tegenaan toen ik me omkeerde en weg wou lopen, dus ik dacht: dat wordt thuisblijven de eerste weken. Maar wonder o wonder, de volgende dag viel het mee, het voelde blauw maar ik kon thuis lopen.

En het is binnen twee, drie dagen overgegaan. Het is nog gevoelig als je erop duwt, maar het speelt geen rol van betekenis.

Dus zo kan het kan ook.

Ninoea schreef op 15-07-2026 om 11:08:

[..]

Karnemelk vind ik met dit weer inderdaad ook wel lekker. Dat zou ik kunnen kopen als aanvulling.

Ik heb een potje pillen gehaald, van te veel melkproducten krijg ik buikkrampen, maar naar mate je ouder wordt is voldoende calcium wel belangrijk.

Ysenda schreef op 15-07-2026 om 12:49:

[..]

Ik heb een potje pillen gehaald, van te veel melkproducten krijg ik buikkrampen, maar naar mate je ouder wordt is voldoende calcium wel belangrijk.

Dit ga ik ook doen. Elke dag 1200mg vind ik best lastig.

Vanmorgen een rondje gegolfd nu ben ik best wel loom en doe vanmiddag maar rustig aan. Vanavond wil ik nog wat klusjes in de tuin doen.

Ies

Ies

15-07-2026 om 14:22

Dank Ninoea, je snapt het! 
Mensen, pas op met supplement calcium. Als je dat ‘zomaar’ gaat doen kunnen er fikse nadelen en risico’s aan zitten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.