Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
Dorestad
08-08-2026 om 20:39
Weer terug sinds gisteren. Het was een heerlijke ontspannen week. Tuinfluiter, ik wandel normaal gesproken ook. We hebben donderdag toch ook nog een avondwandeling gemaakt bij het Nonnenven. En we hebben die dag 50 km gefietst. Ik durf het nog steeds niet aan de accu van mijn fiets thuis te laten terwijl ik hem die dag weer niet heb gebruikt.
De terugweg gingen we via d3 Archemerberg. Daar hebben we nog een uur gelopen.
Ies, op zich valt het mee wat ik dan eet. Ik ontbijt en lunch niet. Het diner was eigenlijk iedere dag heel simpel (vakantie koken). Minstens 500 gram groente per persoon maar vaak meer. Een koolhydraat iets in de vorm van gepofte aardappel, volkoren brood of volkoren pasta. Een stukje vlees. En dan later dus tiramisu. En vaak nog wat volkoren crackers met hummus of kaas. En kommetje fruit.
Ninoea, dat gevoel herken ik enigszins. Het zal bij mij veel lichter aanvoelen aangezien het bij mij niet om een (pleeg)kind gaat maar om familielid waar ik toch wat meer afstand van heb. Maar bij tijd en wijle (vaak bij moeheid in combinatie met pijn) kan ik er soms zo klaar mee zijn. Terwijl ik op andere dagen, de meeste dagen gelukkig, het kan relativeren.
Ysenda, een hug voor jou
Netherfield
09-08-2026 om 08:41
Het was een fijne en erg warme vakantie. Ik zag vanmorgen dat het me -1,5 kilo heeft opgeleverd! 
Ninoea
09-08-2026 om 08:58
Dorestad, is een elektrische fiets niet veel zwaarder om op te fietsen dan een normale fiets indien je geen ondersteuning gebruikt? Wat is de reden dat je die ondersteuning achter de hand nodig hebt? 50 km op een zware fiets fietsen is aanzienlijk zwaarder dan 50 op een lichte fiets met wat versnellingen zonder ondersteuning. En met jouw handen lijkt een lichte fiets me ook fijner qua grip in de zin dat je minder gewicht tegen hoeft te houden wanneer je tegenstuurt?
Tuinfluiter
09-08-2026 om 09:58
Netherfield schreef op 09-08-2026 om 08:41:
Het was een fijne en erg warme vakantie. Ik zag vanmorgen dat het me -1,5 kilo heeft opgeleverd!
Afvallen tijdens je vakantie vind ik erg knap, lukt mij nooit. Wij gaan in september naar Tsjechië en Duitsland. Ik keek gisteren naar restaurantjes in de buurt van waar wij zitten en dat is bepaald geen cuisine minceur. We zitten wel grotendeels in appartementen en kunnen dus ook zelf koken maar daar heb ik niet elke dag zin in. Ondanks dat wel veel zin in de vakantie.
Momenteel blijf ik netjes op gewicht met dit warme weer vind ik verder afvallen lastig af en toe heb ik echt behoefte aan iets hartigs vooral als ik gewandeld of gegolfd heb en elke avond een waterijsje helpt ook niet echt.
Afgelopen dagen wel genoeg bewogen vandaag een wat rustigere dag ingepland nu het weer warm wordt.
ToetieToover
09-08-2026 om 10:20
Zin in hartig herken ik zeker; ik neem dan een kop bouillon met een smaakmaker zoals een beetje misopasta, en/of sojasaus en wat verse groene kruiden of een blaadje nori.
Vandaag een warme dag, en een rustdag voor mij. Ik heb in de koelte vanmorgen gewandeld, heel vroeg omdat ik nu eenmaal wakker was. Prachtig die ontwakende natuur. Jammer dat wandelen zoveel tijd kost; mijn ‘sporttijd’ gaat gewoonlijk naar andere sporten die ik wil beoefenen. Er is nu een zomerstop voor sommige sporten die ik doe en ik begin het al te missen. Maar wandelen vind ik erg leuk om te doen. Morgen heb ik met mijn vriendin afgesproken om wandelend bij te kletsen via de telefoon (ze woont erg ver weg)
twee leuke dingen tegelijk.
Bailey26
09-08-2026 om 10:44
Hier is de vakantie ook weer voorbij. Hebben het warm maar heerlijk gehad. Even alles los kunnen laten.
De weegschaal heeft een +2,5 kg aan. Wel verklaarbaar en het is zoals het is.
Aankomende week weer beginnen met beter opletten en meer bewegen. Kind en ik hebben nog 1 week vrij. Daarna begint het gewone leven weer. Dan ga ik ook weer actiever aan de slag met mijn doelen. Dan komt er weer wat meer structuur in de week en dat vind ik toch makkelijker.
Wil denk ik ook weer even een week of 2 calorieën tellen. Maar blijf dat een enorm gedoe vinden. Vooral het avondeten invoeren (vaak veel verschillende ingrediënten door elkaar waar ik het gewicht niet van weet). Ontbijt, tussendoortjes en lunch maak ik zelf altijd dus kan ik van te voren wel invoeren.
Trail
09-08-2026 om 12:05
Hier gister ochtend uit mijn werk gekomen en was best vermoeid. Kan ook niet zo goed tegen het warme weer. Paar plantjes in potten gezet en verder veel op de bank gelegen. Rond zonsondergang de natuur in gegaan met de hond en genoten van de heide.
Ninoea
09-08-2026 om 19:13
Heerlijk dat je alles even hebt kunnen loslaten Bailey26. Met het tellen gaat het straks vast de goede kant op.
Ik deed vandaag weer voor het eerst sinds een tijdje krachttraining. Het was erin geschoten. Moest echt even wennen, heb echt wat ingeboet aan kracht. Wandelen gaat goed, kost inderdaad erg veel tijd, maar mijn gemiddelde inspanning gaat wel weer omhoog.
Dorestad
09-08-2026 om 21:45
Ninoea, dat is zeker zwaarder trappen. En dat lukte prima. En toch is er een drempel. Na mijn hartritmestoornissen heb ik een aantal jaren slecht kunnen fietsen, in ieder geval niet zonder trapondersteuning. En ik ben over mijn fietsprestaties nog niet zeker genoeg. Het heugt me nog, de weken voordat mijn rikketik op hol sloeg. We waren op vakantie in Berg en Dal. Ik fietste met zoon. Op gewone fiets. En ik kon niet meer. "Mama, ik maak me zorgen om je"
Een paar dagen later fietste ik met eega. Ik kon niet meer.
We gingen naar huis, ik schoot thuis in een ritmestoornis. Huisarts, ambu, SEH enz. Dat is jaren geleden maar toch......
Ik heb een sportief stuur, ik gebruik 3 vingers per hand aan het stuur.
Kortom, met deze onzekerheid moest ik maar eens aan de slag. Ooit.
RavIvaR
09-08-2026 om 22:15
Ookal durf je nog niet volledig op je eigen lichaam te vertrouwen, wel fijn te merken dat je het nu dus zelfs met zwaardere fiets zelf kan.
Vaak bepaalt hoeveel watt de accu heeft ook hoe zwaar deze is. Misschien past er in jouw fiets ook een lichtere accu.
Dan heb je minder gewicht en kan je indien nodig toch terugvallen op ondersteuning.
Trail
10-08-2026 om 19:40
Gister ochtend heel vroeg opgestaan en een rondje wezen hardlopen met de hond voor de warmte uit. Was de moeite waard. Damp stond nog op de weilanden. Rest van de dag een beetje rondgehangen op de bank. Kwam qua energie echt tot niks. Afgesloten in het filmhuis. Fijn rustpunt.
RavIvaR
10-08-2026 om 19:45
ik heb inmiddels een paar eetwissels doorgevoerd.
Geen hele grote veranderingen maar wel een aantal minder gezonde producten vervangen voor gezondere.
Het mooie hiervan is dat ik nog nagenoeg hetzelfde eet, alleen wat gezonder.
Dit lijkt me dan ook iets wat goed vol te houden is. En vast ook nog wel toepasbaar op meer producten.
Dorestad
10-08-2026 om 20:37
RavIvaR schreef op 09-08-2026 om 22:15:
Ookal durf je nog niet volledig op je eigen lichaam te vertrouwen, wel fijn te merken dat je het nu dus zelfs met zwaardere fiets zelf kan.
Vaak bepaalt hoeveel watt de accu heeft ook hoe zwaar deze is. Misschien past er in jouw fiets ook een lichtere accu.
Dan heb je minder gewicht en kan je indien nodig toch terugvallen op ondersteuning.
Wat een goed idee van je. Ik heb destijds inderdaad het meest zware accupakket erbij gekocht. Ik ga morgen even informeren.
Vandaag hebben we ons bezig gehouden met de tuin. Fysiek inspannend genoeg.